Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä työäiti puun ja kuoren välissä :(

Vierailija
20.01.2013 |

Olen töissä uudessa, pienessä yrityksessä asiakaspalvelijana. Minun lisäkseni on toinen osa-aikainen, joka tekee viikonloppuvuoroja opiskelun ohella.

Ongelma: lapset toista viikkoa kipeänä. Toista työntekijää, joka voisi viikolla tehdä päivävuoroa, ei ole. Viime viikolla sain sairaslomaa lääkäriltä kun käytin poikaa terveyskeskuksessa. Olin silti töissä ainakin osan päivästä, koska työntekijöitä ei tilalle ole. Olen käyttänyt miestäni apuna (ei lasten isä) ja kaveriani hoitamisessa. Kauhean vaikeaa ja vaivalloista on kumminkin saada sitä apua, kun läheiset odottavat että sairaslomapaperilla olisin kotona. Miehelläni on myös omat työt, ja lapsen isällä omansa joista ei urakkakiireen takia voi olla pois (!). Omat vanhempani asuvat toisella paikkakunnalla.

Alkaa väsyttää tämä taistelu, pomo kysyy ihan suoraan että eikö isovanhemmat hoida, eikö mies hoida jne jne. Tekisi jo mieli sanoa että kiitos, minulla on lääkärin antamaa sairaslomaa ja olen kotona OMIEN kipeiden lasteni kanssa. Tosi kurjaa! Tiedän että tarvitaan työntekijä mutta paine se on mulla kotonakin....

Se toinen osa-aikainen työntekijä alkaa olla väsynyt, kun tehnyt koulun ohella viikonloppuja pitkään ja nyt viime viikko iltavuorot päälle kun en ole itse voinut olla iltapäivää pitempään.

Mitä te tekisitte? :(

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sää saat olla 4 päivää poissa, joista 3 palkallista lapsensairaudesta.

sairaanlapsen hoitoon tarkotettu vaan siihen että sä etsit sillä ajalla hoitajan sairaalle lapsellesi

Vierailija
22/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai löydy, niin silloin se on itse jäätävä kotin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada olla sillä lapsen sairastodistuksella toista viikkoa poissa töistä? Miksi sulla pitäisi sellainen oikeus olla, kun ei meillä muillakaan ole? Vai palkattomasta vapaastako sä puhut? Ootko työsopimista tehdessä saanut lupauksen, että saat ottaa rajattomasti palkatonta vapaata? Työnantajan reaktioista päätellen se ei ole sulle sellaista lupausta antanut.

Olen vaikka palkattomalla, jos ei muita vaihtoehtoja ole. Ja vaikka sen kaksi viikkoa, jos täytyy.

ap

Sinä et sitä päätä, vaan siitä päättää työnantaja. On se kumma, että joillekin ei vaan mikään käy tai kaikki on tolkuttoman vaikeaa.

Vierailija
24/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada olla sillä lapsen sairastodistuksella toista viikkoa poissa töistä? Miksi sulla pitäisi sellainen oikeus olla, kun ei meillä muillakaan ole? Vai palkattomasta vapaastako sä puhut? Ootko työsopimista tehdessä saanut lupauksen, että saat ottaa rajattomasti palkatonta vapaata? Työnantajan reaktioista päätellen se ei ole sulle sellaista lupausta antanut.

Olen vaikka palkattomalla, jos ei muita vaihtoehtoja ole. Ja vaikka sen kaksi viikkoa, jos täytyy.

ap

Sinä et sitä päätä, vaan siitä päättää työnantaja. On se kumma, että joillekin ei vaan mikään käy tai kaikki on tolkuttoman vaikeaa.

Lapset saatuani tajusin, että työelämästä tulee hyvin vaikeaa. Toisilla on mummit ja papat paapomassa, mutta minulla ei ole. Ja ystäväperheet ei kipeitä lapsia halua hoitaa. Lapsettomat ei halua uhrata kallista vapaa-aikaansa.

Työnantajalle niin monta kertaa sanoin, että mitä jos lapset kipeinä, mitä jos itse kipeänä, ennenkuin aloitin paikassa. Aina jotenkin järjestyy. Järjestyy, mutta todellakin minun selkänahasta.

ap

Vierailija
25/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun lasten hoidosta?

Hanki hoitaja jos kerran tukiverkkoa ei ole.

Fiksu aikuinen olisi tuonkin asian hoitanut jo paljon ennen työsuhteen aloittamista.

Vierailija
26/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisääntymisikäisiä naisia tai pienten lasten äitejä.

Vierailija
27/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin se sinun kollegasi on venynyt, sinun miehesi joka ei ole edes isä eikä todellakaan oikeutettu olemaan kotona lapsen kanssa on auttanut ja sinäkin olet saanut sairauslomaa, vaikket ole edes ollut sairas!

Että kovinpa oletkin osaton.

Palkkaa hoitaja.

MLL, Väestöliitto, Kodinavux, Hoivanet, alan oppilaitokset, naapurien käyttämät hoitajat, kauppojen ilmoitustaulut, MOL.

Vierailija
28/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurjaa sinulle varmasti, mutta ethän voi asialle mitään. Sun on vaan haettava tarvittavat todistukset ja oltava kotona. Työnantajalle tietysti myös hankalaa, mutta se on hänen asiansa järjestää yrityksensä asiat, esim. sijaiset.

Ja minusta on jo hyvä, jos on yksi kaveri, joka suostuu ja pystyy joskus hoitamaan tavallisena arkipäivänä, siis keskellä päivää. On minullakin kavereita, mutta he ovat töissä tai monen pienen lapsen kanssa kotona. Isovanhempien apuun ei voi aina itse vaikuttaa. Ap:ta on todellakin turha syytellä.

Toivotaan, että perheessänne pian koittaa terveemmät ajat! Useinhan nuo ovat kausittaisia juttuja.

Vierailija
29/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on palkannut pienten lasten äidin tuollaiseen hommaan, mihin ei ole sijaista. Mitä minä tunnen työnantajia, niin ei ne yleensä palkkaa tuollaista äitiä, koska senhän tietää, että firma on pulassa aina, kun lapset sairastaa.

Eikä sulla kyllä ole oikeuttakaan olla viikkoa poissa lapsen sairauden vuoksi. Kun sairaus jatkuu, niin silloinhan ne kauempana asuvat isovanhemmatkin ehtivät jo matkustaa paikalle lasta hoitamaan.

mäkä mäkä kun mulla on niin vaikeaa niin pitää olla muillakin kerta niin!

Vierailija
30/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun lasten hoidosta?

Fiksu aikuinen olisi tuonkin asian hoitanut jo paljon ennen työsuhteen aloittamista.

vievät lapsensa hoitoon (kipeät lapset) tai ottavat hoitajaksi ihan tuntemattoman ihmisen, esimerkiksi vaikka ne MLL:n hoitajat.

Tuntuu, että vanhemmuus loppuu siihen kun aloitat työt. Et saa hoitaa omaa kipeää lastasi kotona, sinä äiti tai isä (tässä tapauksessa isä ei edes halua). Työ menee lasten edelle. Mikään työ ei mielestäni ole niin tärkeää, että pois ei voisi olla jos lapsella kuumetta ja todella kipeä.

Ei vain mene jakeluun, että töissä on PAKKO käydä jos lapsi on kipeä.

Olen ollut työelämässä vasta 2 vuotta, mutta nyt tämä on vasta ensimmäisen kerta kun tulee tälläisiä ongelmia, että on pakko mennä töihin kun ei ole ketään muuta. Ja enpä uskonut tosiaan että se tähän menisi, kun uudessa paikassa aloitin.

ap. Jolla ärsyttää.

Vierailija
31/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun lasten hoidosta?

vievät lapsensa hoitoon (kipeät lapset) tai ottavat hoitajaksi ihan tuntemattoman ihmisen, esimerkiksi vaikka ne MLL:n hoitajat.

Tuntuu, että vanhemmuus loppuu siihen kun aloitat työt. Et saa hoitaa omaa kipeää lastasi kotona, sinä äiti tai isä (tässä tapauksessa isä ei edes halua). Työ menee lasten edelle. Mikään työ ei mielestäni ole niin tärkeää, että pois ei voisi olla jos lapsella kuumetta ja todella kipeä.

Ei vain mene jakeluun, että töissä on PAKKO käydä jos lapsi on kipeä.

Olen ollut työelämässä vasta 2 vuotta, mutta nyt tämä on vasta ensimmäisen kerta kun tulee tälläisiä ongelmia, että on pakko mennä töihin kun ei ole ketään muuta. Ja enpä uskonut tosiaan että se tähän menisi, kun uudessa paikassa aloitin.

ap. Jolla ärsyttää.

Mutta koita nyt ymmärtää, että sinä voit tehdä valinnan vain oman perheesi osalta. Työstä et voi jädä pois omalla ilmoituksella tai siitä tulee irtisanomisen peruste.

Ja todellakin fiksut aikuiset kehittävät jonkun varasysteemin tuollaisten tilanteiden varalta. Esimerkiksi niin, että voi olla sen kolme palkallista päivää lapsen kanssa ja sitten tulee hoitaja, jos lapsi on yhä sairaana.

Vierailija
32/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitä tukiverkkoa alkaa ajoissa. Meillä käy edelleen sama hoitaja, joka kävi ekan kerran, kun kuopus oli puolivuotias.

Ja on ihan omaa hölmöyttäsi, että menit tuollaiseen työhön, jossa olet korvaamaton.

Vierailija
33/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi

Jos alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö). Kela ei maksa tukia tilapäisen hoitovapaan perusteella.

Tilapäiselle hoitovapaalle voi jäädä kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Vapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Ilmoita työnantajallesi vapaasta niin pian kuin mahdollista ja selvitä, maksaako työnantaja palkkaa vapaan ajalta.

Vierailija
34/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et kuitenkaan todistettavasti ole työkyvytön, koska lääkärin kirjoittamasta todistuksesta huolimatta töissä olet ollut.

Siksi työnantajan ei tarvitse hyväksyä sinun sairauslomaasi.

Sen sijaan sinulla on lakisääteinen oikeus jäädä pois töistä hoitamaan sairasta lastasi. Lääkärin tulisi siis kirjoittaa todistus lapsen sairaudesta.

Ei se ole sinun, työntekijän, ongelma jos työnantaja ei hanki varatyöntekijää.

Vierailija
35/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei sulle käy tai työnantaja ei suostu, niin se on sitten vaan voivoi ja lämmin leipä. Kuten tuolla ylempänä sanotaan, voit olla tietyn ajan pois palkallisesti, mutta muuten sun pitää sopeutua sun työpaikan käytäntöihin ja noudattaa niitä. Jos ne eivät sulle käy, niin joko vaihdat työpaikkaa tai hoidat asian kuntoon siellä kotona eli hankit sen tukiverkon.

Vierailija
36/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lohdutuksena: tuo kestää sun tapauksessa vain aikansa. Ymmärsin viestissä, että kysessä jotkut perusjutut, lasten tartuntaudit. Joskus ne on sairastettava.

Totta on myös se, että saat sen todistuksen lääkäriltä kolmeksi päiväksi, jotta voit sinä aikana järjestää jonkun muun lapsia hoitamaan. Et siksi, että sinä saisit lapsia jäädä paapomaan.

Itse olen ollut joskus samassa tilanteessa, nyt mulla on 4-vuotias ja tokaluokkalainen. En ole ollut heidän sairauksiensa vuoksi töistä pois kahteen vuoteen. En sillä, että heitä olisi hoitanut joku muu, vaan siksi, että suuremmat sairastelut meiltä on kai jo ohitse. Eli se helpottaa kyllä, jos ei vakavammasta kyse. Ja meilläkin on kyllä ollut korvakierrettä, allergiaa ja muuta, joten tiedän kyllä mistä puhun.

Vinkiksi vaan sille työnantajalle, joka ei olisi koskaan palkannut minua. Olen mielestäni helvetin hyvä työntekijä, vaikka olenkin pienten lasten äiti. Olen kunnianhimoinen, en sairasta, huolehdin itsestäni (sekä ulkonäkö että fyysinen terveys ja psyykkinen jaksaminen). Kouluttaudun, osaan työni ja olen erittäin vastuullinen. Teen myös ylitöitä. Sairauslomia en ole tarvinnut. Eli monta helmeä voi jäädä palkkaamatta, jos ehdoton EI on pienten lasten äiti.

Vierailija
37/37 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa sairaan lapsen hoidosta että voin olla itse työssä. Mieluummin olen palkattomalla ja hoidan itse sairaat lapseni. JOS tämä olisi mahdollista

Kovasti puhutaan että pitäisi helpottaa äitien siirtymistä työelämään. Vaikeaa se on kun täälläkin asenne on tuommoinen

Hommaa nyt se tukiverkko itsellesi.

[/quote]

On hankalaa jos isovanhempia tms. ei ole käytössä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi