Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ono n. 10-v lapsesi facebookissa? Miksi on tai ei ole?

Vierailija
20.01.2013 |

Omani haluaisi liittyä siihen. Itse en facea käytä. Kuulisin mieluusti kokemuksia, kannattaako antaa tuon ikäisen siihen liittyä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään järkeä mitä siellä tekisi. Itse olen, mutta en käy siellä edes joka kuukausi. On aika turhanpäiväistä ja pinnallista viestintää "kavereiden" kanssa.

Vierailija
2/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siellä on ikäraja 13. Tuota nuorempi ei pysty tekemään profiilia valehtelematta ikäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 13v ei pääse facebookiin.

Vierailija
4/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin lapseni (11 v) haluaisi olla fb:ssa kun monet kaveritkin ovat. Joutuisin valehtelemaan lapseni iän, jotta tämä pääsisi jäseneksi. Haluan kasvattaa lapseni arvostamaan rehellisyyttä, joten hän pääsee jäseneksi vasta täytettyään 13. Näin meillä. :)

Vierailija
5/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne on ikäraja 13v

Vierailija
6/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin ikärajan takia ja toisekseen siksi, etten kaipaa huolekseni enempiä vahdittavia asioita. Sitähän pitäisi nimittäin olla kartalla siitä, mitä siellä puuhailee ja sehän on vaikeaa, jos ei itse siellä ole, vai mitä?

Vierailija
7/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan Facebookin ikäraja on 13 vuotta ja se on ihan aiheellinen ohje.

En ihan oikeesti jaksa käsittää mitä liikkuu vanhempien päässä kenen ekaluokkalaiset sun muut on facessa?

Vierailija
8/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa liittyä halutessaan, kun ei tarvitse valehdella ikäänsä.

Vierailija
9/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 13v ikäraja on palveluntarjoajan asettama, mutta koska se ei mitenkään identifioi rekisteröityviä, ei sitä voida minkään lain nojalla pitää sitovana.

Lapseni ei ole siellä omalla nimellä vaan lempinimellään, lähinnä pelaa ja pitää yhteyttä sukulaisiin, jotka asuvat kaukana.

Toistaiseksi en ole keksinyt mitään sellaista vaarallista, minkä vuoksi 7v ei voisi FB:ssä olla. Olen sanonut, että kaveripyyntöihin ei kannata vastata, koska ikinä ei voi tietää, onko se oikeasti kaveri vai feikkiprofiili. FB kun ei pidä vääränä sitä, että kirjautuu salanimellä ja sinne saa tehdä kenen tahansa nimellä feikkiprofiilin, kunhan laittaa iäksi yli 13v.

Vierailija
10/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette kai te opeta lapsillenne, että tuollaisille sivustoille kirjautuessa annetaan aidot henkilötiedot, jotka sitten ovat kenen tahansa saatavilla?

Jo ihan alkeisATK-tunnilla opetettiin, että netissä ei anneta omia tietoja vaan valehdellaan. Ainoastaan viranomaissivustoilla on oltava rehellinen (tosin niille kirjaudutaan yleensä pankkitunnuksilla), muualla se on silkkaa tyhmyyttä.

Vierailija
11/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ala-asteikäinen ei vielä osaa hahmottaa mitä siellä voi jakaa muiden kanssa ja mitä ei. Jos tähän itse suostut, pitää siihen luoda tiukat ehdot. A) itse liityt facebookiin ja lapsesi kaveriksi. B) itse muokkaat lapsellesi sellaiset asetukset, että häntä ei ulkopuoliset näe - korkeintaan kaverin kaverit. C) oikeudet kuvien, videoiden ym tiedostojen näkemiseen ja jakamiseen äärimmäisen tiukoiksi. D) sovitte viikoittaisista tarkistuksista, jolloin sinä käyt läpi lapsesi facesta löytyvät sovellukset, mahdolliset uudet kaverit ja jaetut kuvat/tiedostot. E) mielellään myös sinä kaveeraat mahdollisimman monen lapsesi kaverin kanssa fb:ssa, jolloin pystyt paremmin kontrolloimaan lasten keskinäistä viestintää.

Lisäksi kävisin lapsen kanssa keskustelun siitä että netissä on vieraita miehiä/naisia, jotka eivät välttämättä ole sitä mitä esittävät. Ketään vierasta - facebookista tuttua lasta tai aikuista ei pidä tavata in real life ilman vanhempien lupaa.

Oma lapseni on henkisesti kypsä ikäisekseen, mutta en anna hänen hankkia omaa fb tiliä. Joskus lainaa omaani chattaillakseen kaverinsa tai kummiensa kanssa. Olen lapseni parhaan kaverin äidin fb kaveri, joten tämäkin on yksi tapa säästää puhelinkuluissa. Lisäksi infoamme lasten menoista fb:n kautta.

Vierailija
12/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttuja että jonkun pelin kautta onkin liitetty treffisovellukseen ja vieraat miehet alkaneet lähettää viestejä? Se kun käy lapsella niin helposti, joku kivan näköinen peli. Sitten on niitä sovelluksia, jotka alkaa lähettää roskapostia fb- käyttäjän nimissä. Jos lapsen kaverilta tulee tällainen viesti ja lapsi sitä klikkaa, aktivoituu roskapostilähetys lapsesi nimissäkin. Fb:n kautta on kalasteltu mm puhelinnumeroita, pankkitilitunnuksia ja luottokortin tietoja.

Ne uhkat ei aina ole niitä kaveripyyntöjä.

Tuo 13v ikäraja on palveluntarjoajan asettama, mutta koska se ei mitenkään identifioi rekisteröityviä, ei sitä voida minkään lain nojalla pitää sitovana.

Lapseni ei ole siellä omalla nimellä vaan lempinimellään, lähinnä pelaa ja pitää yhteyttä sukulaisiin, jotka asuvat kaukana.

Toistaiseksi en ole keksinyt mitään sellaista vaarallista, minkä vuoksi 7v ei voisi FB:ssä olla. Olen sanonut, että kaveripyyntöihin ei kannata vastata, koska ikinä ei voi tietää, onko se oikeasti kaveri vai feikkiprofiili. FB kun ei pidä vääränä sitä, että kirjautuu salanimellä ja sinne saa tehdä kenen tahansa nimellä feikkiprofiilin, kunhan laittaa iäksi yli 13v.

Vierailija
13/13 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttuja että jonkun pelin kautta onkin liitetty treffisovellukseen ja vieraat miehet alkaneet lähettää viestejä? Se kun käy lapsella niin helposti, joku kivan näköinen peli. Sitten on niitä sovelluksia, jotka alkaa lähettää roskapostia fb- käyttäjän nimissä. Jos lapsen kaverilta tulee tällainen viesti ja lapsi sitä klikkaa, aktivoituu roskapostilähetys lapsesi nimissäkin. Fb:n kautta on kalasteltu mm puhelinnumeroita, pankkitilitunnuksia ja luottokortin tietoja. Ne uhkat ei aina ole niitä kaveripyyntöjä.

Tuo 13v ikäraja on palveluntarjoajan asettama, mutta koska se ei mitenkään identifioi rekisteröityviä, ei sitä voida minkään lain nojalla pitää sitovana. Lapseni ei ole siellä omalla nimellä vaan lempinimellään, lähinnä pelaa ja pitää yhteyttä sukulaisiin, jotka asuvat kaukana. Toistaiseksi en ole keksinyt mitään sellaista vaarallista, minkä vuoksi 7v ei voisi FB:ssä olla. Olen sanonut, että kaveripyyntöihin ei kannata vastata, koska ikinä ei voi tietää, onko se oikeasti kaveri vai feikkiprofiili. FB kun ei pidä vääränä sitä, että kirjautuu salanimellä ja sinne saa tehdä kenen tahansa nimellä feikkiprofiilin, kunhan laittaa iäksi yli 13v.

ja profiilikuvana on talo. FB:tä varten luotiin ihan oma sähköpostitili.

Lapseni on "tietoturvarokotettu" eli hän ei klikkaile pelejä noin vain, koska tietää, että kaikki sivun reunassa oleva on potentiaalista ongelmaa. Hän ei kerro numeroaan, osoitettaan, pankkitilinsä numeroa FB:ssä

Olen itse ollut FB:ssä jo vuosia enkä ole kertaakaan saanut roskapostia FB:n kautta tai outoja viestejä. Olisiko vika siinä, että en klikkaile mitä sattuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan