Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajokortti uudistus, selventäkääs hölmölle..?

Vierailija
19.01.2013 |

Siis sain sen väliaikaisen kortin viime keväänä (2012) ja se kortti on voimassa kevääseen 2014, jolloin ilmeisesti tulee se varsinainen kortti. Niin kuuluuko tämä nyt sen uudistuksen alle, eli kuinka kauan se mun ajokortti on voimassa ja mitä sitten pitää tehdä, kun kortin voimassaolo aika päättyy?

Olen koittanut lukea Trafin sivuilta tästä, kysellyt tutuilta ja lukenut erilaisilta keskustelupalstoilta tästä, mutta kaikkialta tulee niin erilaista tietoa, että voisiko joku selventää? :/

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen saanut ajokortin 2011 kesällä ja en ole käynyt vielä 2 vaihetta niin vaikuttaako minuun millään tapaa tämä uudistus? Joudunko käymään nyt 3 vaiheen??

Vierailija
2/10 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo uudistus koske VAIN 19.1 jälkeen myönnettyjä kortteja. Omasi ei kuulu siihen joukkoon koska olet saanut ajo-oikeuden ennen tuota....

Mutta tarkemman vastauksen saat kun laitat Trafille s-postia. Tai soitat sinne....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun 2014 saat kortin, 2029 marssit poliisilaitokselle tilaamaan uuden.

Vierailija
4/10 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oletko suorittanut kakkosvaiheen jo?

Vierailija
5/10 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudi…

"Kaikki 19.1.2013 jälkeen myönnetyt UUDET ajokortit ovat määräaikaisia."

Sinulla ei ole uutta korttia, koska olet saanut sen ennen 19.1

Vierailija
6/10 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytaikaiset ajokortit siirtymävaiheessa

Olen saanut keväällä 2012 lyhytaikaisen ajokortin. Kannattaako minun suorittaa toinen vaihe ennen 19.1.2013? Jos en suorita, niin siirrynkö sitten uuden ajokorttilain mukaiseen kolmivaiheiseen opetusmalliin?

"Jos haluat saada varsinaisen ajokortin mahdollisimman pian lakiuudistuksen jälkeen, niin jatko-opetus kannattaa suorittaa heti, kun mahdollista, ja toimittaa jatko-opetustodistus poliisille odottamaan määräajan täyttymistä. Uuden lain mukaan varsinaisen ajo-oikeuden voi saada tässä tapauksessa jo vuoden kuluttua lyhytaikaisen ajo-oikeuden myöntämispäivästä. Uuden lain mukaista harjoitteluvaihetta sinun ei tarvitse suorittaa, kun lyhytaikainen ajo-oikeus on alkanut ennen lain voimaantuloa."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudi…

Vierailija
7/10 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oletko suorittanut kakkosvaiheen jo?

Suoritin sen loppuvuodesta 2012. Eli tämä ei liity minuun mitenkään? Kuitenkin kun mulla on vielä se väliaikainen kortti, kun tämä uudistus tuli..

Vierailija
8/10 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei liity sinuun enää millään lailla koko ajokorttiuudistus.....

Koska olet jo suorittanut 2. vaiheen niin sinulle on JO myönnetty varsinainen ajokortti.....

Vierailija
9/10 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin korttisi umpeutuu lukee siinä kortissa. Enempää ei tarvitse tietää eikä huolehtia.

Vierailija
10/10 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisiköhän kannatusta kansalaisaloitteelle ajokorttilain muuttamiseksi. Mielestäni ajo-opetuksen tulisi olla täysin vapaata, esim. Australian malli missä 17 vuotta täyttänyt voi harjoitella ajamista kenen tahansa ajokortin omaavan täysi-ikäisen kanssa ja kun katsoo osaavansa ajaa autoa hakee ajokortin poliisiasemalta.