Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko fb:sta kyselyjä 'tunnetko sen ja sen henkilön' sen mukaan kuka profiilasi on kurkkinut?

Vierailija
19.01.2013 |

Eli tuleeko kaveriehdotukset muiden kiinnostusten mukaan?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuleeko kaveriehdotukset sen mukaan kuka on käynyt lukemassa profiiliasi tarkemmin?

Vierailija
2/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tulevat tosiaan yhteisten kavereiden mukaan, ei kuitenkaan niin, että se henkilö, jonka kanssa on eniten yhteisiä kavereita, olisi välttämättä kärjessä.

Ehdotukset vaihtelevat tilanteen mukaan. Esimerkiksi silloin, kun on hyväksynyt jonkin kaveripyynnön, tulee tämän henkilön omia kavereita kaveriehdotuksien kärkeen jonkin aikaa. Lisäksi myös yksittäistä kaveria ja kavereita, jonka kaveripiiriä kärkiehdotusten pohjana käytetään, vaihdetaan säännöllisesti, ehkä noin viikon tai parin välein. Lisäksi erilaiset ryhmien ja verkostojen jäsenyys vaikuttaa, tämä tarkoittaa myös esimerkiksi opiskelupaikkaa ja kotipaikkakuntaa; vaikka ei olisi yhteisiä kavereita, kaveriehdotuksiin tulee tämäntyyppisten yhteisten verkostojen jäseniä. Näissä ehdotetuissa tapauksissa, joissa yhteiset ystävät puuttuvat, kyse on usein sellaisista henkilöistä, joilla on itsellään vain yksi tai muutama kaveri. Lisäksi uusimpia facetulokkaita ehdotetaan aina, jos minkäänlaista kaveriyhteyttä tuntuu löytyvän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kyllä vahva epäilys, sillä tulleet kaveriehdotukset ovat juuri sellaisilta henkilöiltä joiden olen olettanut lukevan profiiliani.

Kommentti 'tuskin' ei perustu yhtään mihinkään. Fb on muutenkin rakennettu systeemi, johon kannattaa suhtautua myös kohtuu kriittisesti.

Vierailija
4/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en löytänyt näyttöä, että kaveriehdotuksia tulisi sen mukaan, kuka on katsonut profiiliani. Työskentelen opettajana ja epäilemättä oppilaani katsovat profiiliani joskus, mutta ehdotuksia ei ole siltä suunnalta tullut kuin siinä tapauksessa, että yhteistä tuttavapohjaa on muuta kautta.

Sen sijaan olen itse saanut kaveriehdotuksia ihmisistä, joiden profiilia olen syystä tai toisesta joskus katsonut, useimmiten vahingossa. Vaikkapa sellaisista henkilöistä, jotka ovat jonkun oikean tuttuni täyskaimoja, ja joiden profiiliin olen vahingossa tästä syystä mennyt.

Vierailija
5/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilöt joita olet katsonut olisivat ehdotuslistalla? mulla ei ole kyllä mennyt noin. Olisiko siis sittenkin kyse satunnaisotannasta?

en löytänyt näyttöä, että kaveriehdotuksia tulisi sen mukaan, kuka on katsonut profiiliani. Työskentelen opettajana ja epäilemättä oppilaani katsovat profiiliani joskus, mutta ehdotuksia ei ole siltä suunnalta tullut kuin siinä tapauksessa, että yhteistä tuttavapohjaa on muuta kautta.

Sen sijaan olen itse saanut kaveriehdotuksia ihmisistä, joiden profiilia olen syystä tai toisesta joskus katsonut, useimmiten vahingossa. Vaikkapa sellaisista henkilöistä, jotka ovat jonkun oikean tuttuni täyskaimoja, ja joiden profiiliin olen vahingossa tästä syystä mennyt.

Vierailija
6/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

facebookin käyttäjätunnuksena käytetyn sähköpostiosoitteen osoitekirjan nimet tulevat väistämättä facen kaveriehdotuksiin. Omassa tapauksessani monet kontaktit olivat niin virallisia, että hetken ihmettelin, ennen kuin tajusin reitin.

Vierailija
7/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, uskon, että automaatti heittää noita ehdotuksia jonkin kaavan mukaan. Satunnaisotannasta ei ole kyse, säännöllisemmästä mallista ilman muuta. Voi olla, että face ei enää ehdota omia kurkkauksia kavereiksi, mutta näin kävi vielä siinä vaiheessa, kun sinne muutama vuosi sitten liityin.

Vierailija
8/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joistain henkilöistä näkyy, montako yhteistä kaveria on. Ne ymmärrän. Sitten on ihan outoja nimiä, joitten kanssa ei myöskään ole yhteisiä kavereita. Ja sitten on joitain tuttuja nimiä, siis jonkun kokonimikaimoja. Ja näissäkin on se hassu juttu, että en ole edes etsinyt FB:stä kyseistä henkilöä (mutta kavereilla on se "oikea" henkilö kaverina, ei tämä ehdotettu täyskaima).

Vierailija
9/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/14 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ko. Henkilö näkeekö hän, että olen katsonut? Olen luullut, rttä jotakin henkilöstä näkee inäkymättömästi.

Vierailija
11/14 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees elikkä uskon kyllä että ne jotka käy stalkkaamassa niin se ehdottaa niitä koska itse kävin Lapissa töissä ja olen Keskisuomesta niin sieltä työnantaja kävi katsomassa faceani ja heti tuli se tunnetko homma että pumptsipum vaan teille tietämättömille että näin se vaan menee!

Vierailija
12/14 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös aika helposti omien ja muiden kuultujen kokemusten mukaan tullut kaveripyyntöjäkin vahingossa näiltä, jotka käy kurkkimassa profiilia.. Sitten ei tarvi ainakaan enää arvailla kuka on käynyt stalkkaamassa. Vinkkinä teille että sen pyynnön voi myös perua.

Vierailija
13/14 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunkku69 kirjoitti:

Jees elikkä uskon kyllä että ne jotka käy stalkkaamassa niin se ehdottaa niitä koska itse kävin Lapissa töissä ja olen Keskisuomesta niin sieltä työnantaja kävi katsomassa faceani ja heti tuli se tunnetko homma että pumptsipum vaan teille tietämättömille että näin se vaan menee!

Näitä voi tulla myös, jos älypuhelimet ovat lähekkäin. Mullekin ilmaantunut ihmisiä noin ehdotuksiin vaikka olen täysin varma etteivät ole käyneet stalkkaamassa profiiliani. 

Sitä olen myös miettinyt, millä perusteella ihmisten profiileissa näkyvät ne muutama kaveri siinä vasemmalla laatikoissa? Tuntuu, että aina kun käyn joidenkin  ihmisten sivulla, siinä vasemmalla näkyy aina  ensimmäisenä eräs henkilö, josta en yhtään tykkää, hassua. 

Vierailija
14/14 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka-niksin mukaan älypuhelin kannattaa kääräistä folioon ja sen jälkeen sujauttaa koko paketti käytettyjen sukkahousujen sisään. Folio estää tehokkaasti tiedonsiirron puhelimien välillä ja sukkahousut vaimentavat foliosta syntyvän rapinan.