2-vuotiaan ja isän tapaamiset
elikkä sellaseen kaipaisin mielipiteitä, että isä kysyi voisiko juuri 2 vuotta täyttänyt lapsemme olla ensi viikolla kaksi yötä yhden sijasta hänen luonaan. 8 kuukauden ajan poika on ollut yhden yön viikosssa isällään ja isä käy luonamme useamman kerran viikossa leikkimässä. Poika viihtyy hyvin isän luona ja on todella kiintynyt häneen.
Itse luulen että tämä kahden yön ero on äidille kurjempaa kuin pojalle, mutta voiko siitä olla jotain haittaa lapselle? meillä on myös vauva, joka ei vielä vieraile isällään, voiko se vaikuttaa asiaan että vauva jää äidin kassa ja poika "joutuu" menemään isälleen?
Järjestelystä tuskin on tullossa joka viikkoista, ajatuksena ehkä, että joka toinen viikko yksi yö ja joka toinen kaksi. Mitä mieltä, onko mitään järkeä?
Kommentit (14)
että isä haluaa olla enemmän aikaa lapsen kanssa, eikö? Mitäpä haittaa tuosta voisi olla. Ekalla kerrallahan saattaa reagoida jotenkin.
Antaisin ilman muuta mennä, vaikka olisikin ikävä. IHanaa että erosta huolimatta lapsella on kaksi vanhempaa jotka haluavat olla hänen kanssaan.
Noin pieneltä ei vielä voi kysyä mitä hän haluaa, koska ei osaa hahmottaa mitä edessä on. eikä kyllä päätöstä tapaamisten pituudesta tms. voi laittaa isommankaan harteille..
Miten niin lapsi "joutuu" isälle? Kenen mielestä joutuu? Miksi isä haluaa lapsen nyt 2 yöksi, onko siihen jokin syy?
Mikä on se syy, miksi et haluaisi lasta 2 yöksi isälleen?
Ajatteleeko lapsi, että vauva SAA olla äidin kanssa ja hän JOUTUU isän luokse? Vai toisinpäin? Lapsihan on aiemminkin ollut yötä isän luona mutta vauva ei, joten tilanne siinä mielessä ei ole outo eikä uusi lapselle?
Vastausta en pysty antamaan, että miten on parempi, päätös on sinun ja voit vaikka kirjoittaa paperille ja listata syitä, miksi et halua ja miksi haluat tämän yökyläilyn suhteen. Mutta jos et halua että tässä vaiheesa vakiintunutta käytäntöä muutetaan, sitä ei sitten tehdä. Jos koet, että nyt ja näin on hyvä, niin sittenhän se on hyvä.
eikä ole ollut ajatuksena estelläkään, päinvastoin olen kannustanut tapaamisia ja siksi eksäni tulee monta kertaa viikossa kotiini, että lapset saisivat läheiset välit häneen. Kysyn siksi, koska mietin onko 2-vuotias tarpeeksi vanha olemaan 2 yötä putkeen erossa lähivanhemmasta.
niin miksipä et?
Harvoin tulee vastaan epäilyä etteikö lapsi voisi viettää kahta yötä peräkkäin äitinsä kanssa (ok, ei ole sama asia kuin etävanhempi-isä, mutta silti voi auttaa hahmottamaan asiaa).
Asutteko kaukana toisistanne? Voisitteko sopia oman mielenrauhasti takia, että pois saa tulla aiemminkin jos haluaa? Ja puhelimella voi aina soittaa.
Eikö ole vain ihanaa, että on isä, joka haluaa hoitaa lasta!
JOUTUU sana siis siksi että enhän minä tiedä mitä lapsi ajattelee, luulisin että ajattelee pääsevänsä. mutta jos kokeekin että vauva saa enemmän äidiltä kun jää kotii, eikä tule mukaan.
Ap
kahdeksi yöksi?
aloitusta kirjottaessa kaipasin positiivista kannustusta, että 2 vuotias on kypsä olemaan 2 yötä pois kotoaan. en hakenut tukea siihen etten häntä päästäisi isälleen, koska tarkoitus ei ole estelä lapsia tapaamasta isäänsä. Fiksuista vastauksista kiitos :)
Ja on todella hienoa että lapseni isä on sitoutunut lapsiinsa ja haluaa heitä tavata aina kun mahdollista! Hän on mielestä paras mahdollinen isä lapsillemme, vaikka kumppanikseni hänestä ei ollutkaa.
Ja tiedoksi EN IMETÄ 2-VUOTIASTA!
ap
Kuullostaa ihan hyvältä. Onhan joidenkin perheiden lapset jo ihan mummuloissakin tuon verran..
Pienen on vaikea hahmottaa aikaa, yrittäkää vääntää rautalangasta isällä viettämänsä aika.
Harmi, kun toinen on niin pieni, ettei voi vielä yöpyä. Saisit itse levätä.
Mutta fiksun tuntuinen ex ja välit kunnossa kun käy lapsia katsomassa usein.
kahdeksi yöksi?
aloitusta kirjottaessa kaipasin positiivista kannustusta, että 2 vuotias on kypsä olemaan 2 yötä pois kotoaan. en hakenut tukea siihen etten häntä päästäisi isälleen, koska tarkoitus ei ole estelä lapsia tapaamasta isäänsä. Fiksuista vastauksista kiitos :)
Ja on todella hienoa että lapseni isä on sitoutunut lapsiinsa ja haluaa heitä tavata aina kun mahdollista! Hän on mielestä paras mahdollinen isä lapsillemme, vaikka kumppanikseni hänestä ei ollutkaa.
ap
Kenelle tämä purkaus oli tarkoitettu ja miksi? Mitä Sinulle olisi pitänyt vastata, että olisit ollut tyytyväinen?
Hitostako me tiedetään, onko sun 2-vuotias kypsä olemaan kaksi yötä pois sun luotasi, tunteeko itsensä enemmän onnekkaaksi vai hyljätyksi ja aiheuttaako kyseinen järjestely jotain pysyviä vaurioita siihen sun kersaas. Ei sitä kuule kukaan tiedä!
Tietääkseni kukaan ei ole koskaan pystynyt täysin aukottomasti selvittämään, miten joku asia X vaikuttaa kaikkiin maailman ihmisiin, kun tuppaa ihmiselämässä olemaan niin helkutisti muuttujia, joita ei voi vakioida.
Mielestäni kaikki aiemmat kirjoittajat pohtivat ihan asiallisesti asiaa muilta kannoilta (kun sitä kersan kantaa me ei voida tietää), varmaan kannattais hakeutua ihan eri palstoile, jos kristallipalloa etsit!
vauva-aikana: erossa äidistä ja isästä 1 tunti per kuukausi, eli 3 kk = 3 tuntia, 10 kk = 10 tuntia. Tämä siis maksimissaan. Vuosissa: 1 vuosi = 1 päivä eli 2 vuotta ja 2 päivää.
Mun mielestä tälläkin tavalla ajateltuna on ok, tässä vielä se, että kyseessä on isä - voisin ajatella pidempäänkin, esim. lomalla.
kyllä itse päästäisin tuossa tilanteessa. En usko, että siitä olisi lapselle haittaa, ainakaan merkittävää, ja toisaalta on tärkeää tukea isäsuhdetta.
Järjestelystä tuskin on tullossa joka viikkoista, ajatuksena ehkä, että joka toinen viikko yksi yö ja joka toinen kaksi. Mitä mieltä, onko mitään järkeä?
kahdeksi yöksi?
ap
Kenelle tämä purkaus oli tarkoitettu ja miksi? Mitä Sinulle olisi pitänyt vastata, että olisit ollut tyytyväinen?
Hitostako me tiedetään, onko sun 2-vuotias kypsä olemaan kaksi yötä pois sun luotasi, tunteeko itsensä enemmän onnekkaaksi vai hyljätyksi ja aiheuttaako kyseinen järjestely jotain pysyviä vaurioita siihen sun kersaas. Ei sitä kuule kukaan tiedä!
Tietääkseni kukaan ei ole koskaan pystynyt täysin aukottomasti selvittämään, miten joku asia X vaikuttaa kaikkiin maailman ihmisiin, kun tuppaa ihmiselämässä olemaan niin helkutisti muuttujia, joita ei voi vakioida.
Mielestäni kaikki aiemmat kirjoittajat pohtivat ihan asiallisesti asiaa muilta kannoilta (kun sitä kersan kantaa me ei voida tietää), varmaan kannattais hakeutua ihan eri palstoile, jos kristallipalloa etsit!
Ihmeellinen purkaus aloittajalta ja olen vastaajan kanssa samaa mieltä.
Tänne paltalle tulee tuon tuostakin kysymyksiä: mitä mä teeeenn.... ja sitten pitäisi antaa sellainen vastaus, minkä kysyjä haluaa kuulla ja kun ei sitä saa, alkaa valitus ja marmatus.
Minustakin vastaukset ovat ollee asiallisia. totuus on, ettei kukaan palstalaisista tunne lasta ja jos äiti itsekään ei tiedä, mitkä on lapsen kyvyt ja resurssit, niin miten ihmeessä me täysin lasta tuntemattomat sen voisimme tietää! lapsensa parhaita asiantuntijoita ovat vanhemmat itse!
Jos ap on sitä mieltä, että lapsen voi laittaa isälleen ja lapsi pärjää, ja tarvitsee siihen supporttia oman ikävänsä ja syyllisyyden tunteidensa takia, kannattaisi ehkä soittaa vaikka neuvolaan tai ystäville,tai keskustella asiasta vaikka sen isän kanssa, kun se niin fiksu ja aikuinen on, eikä laittaa tänne kysymystä, mitä mä teen, mikä on lapselle paras.
Meillä 2-vuotias on joka viikko 2 yötä isällään. Isä on pojalle tosi tärkeä, joten en ole nähnyt mitään syytä siihen, ettei näin voisi toimia.
Miksi estelet kun lapsi kerran viihtyy isän kanssa?