huomioita asioista jotka vaikeuttavat laihduttamista
Tässä omia ja kavereiden laihdutuksia ja laihdutusyrityksiä kun on seurannut niin tuli mieleen että voisihan näitä huomioita vähän jakaakkin. Tavallaan itsestäänselvyyksiä, mutta ei sitten ehkä kuitenkaan.
Esimerkiksi leipominen. On hyvä että ihmisellä on harrastuksia, mutta jos on reilusti ylipainoa, ei mielestäni kannata harrastaa leipomista. Olisi parempi harrastaa sitä oikean ruoan kokkaamista, jos keittiössä haluaa hääriä. Leipominen on kivaa, mutta ei niin kivaa että sen takia kannattais lihoa.
Ja kuka ne leipomukset syö? Jos näyttää että ei kukaan, niin antaa vanheta, ei niitä siksi tarvi itte syödä. Kumpi on pienempi paha, se että joku kakku kuivuu kaappiin vai se että paino taas nousee? Sama koskee muutakin ruokaa. Vaihtoehtoisesti lykkää ne tuotokset pakkaseen jos näyttää että tulee liikaa. Tai tee alunperinkin vähän. Lopeta ihmisjätesankona toimiminen.
Lautasta ei ole pakko syödä tyhjäksi. Se vittumainen ala-asteen opettaja ei enää tule sanomaan mitään. Jos tuli otettua lautaselle liikaa, niin ei se maailmaa pelasta vaikka sinä mättäisit ne liiat sisuksiiksi. Pistä roskiin. Seuraavalla kerralla ota vähemmän. Tämän voi tehdä myös ravintolassa. Ei ole pakko syödä kaikkea, vaikka maksoikin paljon ja on hyvää, riittää kun on kylläinen.
Jos nyt tekee mieli suklaata tai jäätelöä, niin lohduttaudu sillä että ei ne ole mihinkään loppumassa. Voit syödä pienen suklaapatukan viikonloppuna ennalta sovittuna päivänä, mutta älä sorru joka mielihaluun. Oikeasti, sä saat sitä herkkua vielä, joka kerta ei ole pakko tehdä niin kuin mielihalu sanoo. Siellä sitä on lähimmässäkin kaupassa hyllymetreittäin karkkia taas seuraavallakin kerralla kun menet sinne. Kukaan ei ole syönyt kaikkea pois sillä aikaa kun sinä olet laihiksella.
:D muita huomioita?
Kommentit (5)
- ruuan laittaminen, leipominen on nautinto erityisesti silloin, kun itsellä on kova kuri päällä. Tuottaa mielihyvää olla tekemisissä ruuan kanssa ja samalla hallita mielitekonsa.
- Lautasta ei tosiaan ole pakko syödä tyhjäksi esim. ravintolassa. Kotona kannattaa ottaa käyttöön hyvin pienet astiat.
- Täydellinen kieltäymys herkuista ei auta minua. On lupa ottaa joskus jotakin hyvää. Mutta vain pieni pala, vain harvoin. Herkkuja 1-2krt kuukaudessa jonkin verran, ei kokonaista lauantaita.
- Kannattaa tunnustaa ääneen laihiksensa ja syömisongelmansa joillekin tärkeille ihmisille, kuin alkoholismin. Silloin saa ymmärrystä ja tukea ponnisteluilleen ja oma motivaatio onnistua saa lisää voimaa.
- Ei tule päivää "sitten kun tämä laihis loppuu, aion syödä kaikkea". Ei ikinä. Tämä laihis ei lopu koskaan! Kun olen tavotepainossa, dieetin kalorimäärä nousee vain hiukan ja se on peruskulutukseni. Tarkoittaa käytännössä, että ei tarvitse välttää salaattikastiketta.
- Sortumisia tulee. Yksittäisiä ahmimispäiviä tulee. Kokonaisia viikkoja menee pieleen. Mutta ei saa luovuttaa, laihduttamsta on jatkettava heti seuraavasta lautasellisesta.
- Teen tämän siksi,että haluan elää. Väälitän itsestäni. En ole ruma nyt, en ole ruma lihavampana. Laihuus ei aikanaan tee minua tämän onnellisemmaksi, onni on sisäsyntyistä.
Moni syö allergialääkkeitä siitepölyallergiaan ja ihmettelee sitten, kun ei millään laihdu, vaikka vähentää syömistä. Minulle kävi ihan samoin. Ihmettelin laihduttaessani tätä kovasti.
Nyt en enää laihduta, vaan ylläpidän painoa, mutta olen edelleen Kalorilaskurissa. Painoni nousee aina keväisin 900-1200 grammaa saman aikaan kun aloitan allergialääkkeet. TAjusin sitten katsoa lääkkeiden pakkausselostetta. Siellä sanotaan, että yksi mahdollinen sivuvaikutus on painon nousu.
- Ei tule päivää "sitten kun tämä laihis loppuu, aion syödä kaikkea". Ei ikinä. Tämä laihis ei lopu koskaan! Kun olen tavotepainossa, dieetin kalorimäärä nousee vain hiukan ja se on peruskulutukseni. Tarkoittaa käytännössä, että ei tarvitse välttää salaattikastiketta.
Satuin näkemään pätkän prisman dokkarista, jossa puhuttiin siitä, että ennen ylipainoinen kuluttaa laihanakin 20% vähemmän kuin geeneiltään laiha. Eli jos alkaa syömään dieetin jälkeen normaalisti, äkkiäkös nuo kilot palaavat. Minulle on aina käynyt näin, joten on vain myönnettävä se tosiasia, että joudun tarkkailemaan syömisiäni koko elämäni ajan.
Nyt en enää laihduta, vaan ylläpidän painoa, mutta olen edelleen Kalorilaskurissa. Painoni nousee aina keväisin 900-1200 grammaa saman aikaan kun aloitan allergialääkkeet. TAjusin sitten katsoa lääkkeiden pakkausselostetta. Siellä sanotaan, että yksi mahdollinen sivuvaikutus on painon nousu.
että läskiksihaukkujat iskee aina pöytään sen kortin että samat kalorit lihottaa tai laihduttaa saman verran ja piste.
"Osta kolme maksa kaksi" esim limut tai suklaapatukat ym lihottavat herkut. Jos tekee mieli makeaa, niin ostaa vaan sen yhden eikä niitä kolmea. Tää ei nyt varsinaisesti ole mikään laihdutusvinkki, mutta näillä tarjouksilla houkutellaan ostamaan/syömään enemmän turhia kaloreita.