Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan (tai jo isomman lapsen) lähellä nukkumisesta...

Vierailija
17.01.2013 |

Täälläkin usein kiistellään siitä, missä lapsen/vauvan olisi hyvä nukkua. Haluaisin tuoda omia havaintojani lisäksi tähän keskusteluun.

Sanotaan, että äidin on helpompi herätä vauvan kanssa, koska äidin keho ennakoi vauvan hengityksestä, koska herääminen tapahtuu. No, mä huomasin tämän asian tosi konkreettisesti tässä, kun siirsimme 1-vuotiaan vähän kauemmas meidän sängystämme nukkumaan. Aiemmin oon herännyt lapsen yöheräämiseen tosi kevyesti ja pystynyt heti nousta ja toimia. Nyt kun sänky on parin metrin päässä, mä oon ihan pöpperössä ja mun on pakko istua hetken, kun menen lapsen luo.

Lapsemme on nukkunut n. puolivuotiaaksi kokonaan välissämme, siitä eteenpäin on nukkunut alkuyön omassa sängyssään. Siirsimme lapsen sänkyä kauemmas, koska n. kuukausi sitten lapsi alkoi nukkua levottomammin, ja arvelin syyksi sen, että mun läheisyyteni aiheuttaa hänelle levottomuutta, koska hänellä on nyt menossa sellainen vaihe, että pitäisi olla äidissä kiinni koko ajan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 1,5v perhepetiläinen herää aina kuin minäkin. Olen huono nukkuja ja heräilen öisin, enkä ollut ennen ajatellut että se voisi vaikuttaa myös lapseen. Mutta nyt kun ajattelen asiaa, niin hän heräsi jo kohdussa aina vähän mun jälkeen. :D Kun siirryin toiseen huoneeseen nukkumaan ja lapsi nukkuu isän vieressä, hän on nukkunut ekat kerrat elämässään öitä putkeen!

Vierailija
2/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kuulostaa hassulta, että jos arvelee, että lapsella on vaihe, jolloin tarvitsee olla äidin vieressä koko ajan, niin se lapsi laitetaankin kauas äidistään... outoa, vai eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kuulostaa hassulta, että jos arvelee, että lapsella on vaihe, jolloin tarvitsee olla äidin vieressä koko ajan, niin se lapsi laitetaankin kauas äidistään... outoa, vai eikö?

Samaa ihmettelin mäkin, miksi ap toimii noin? Just viereenhän sen lapsen sänky pitäis laittaa.

Vierailija
4/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiailla taitaa kehityksessä olla joku sellainen vaihe joka aiheuttaa yöheräilyä. Meidän 1v 1kk ikäinen lapsi on jo jonkun aikaa heräillyt useaan kertaan yön aikana. Saattaa hipelöidä mun hiuksia mutta yleensä kyllä nukahtaa nopeasti.. Nukkuu meidän välissä, alkuyön omassa sängyssään. Ei vaan jaksa nousta yöllä monta kertaa ylös.. :)

Vierailija
5/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on kuitenkin parempi, että sekä minä että lapsi nukumme paremmin, eikö sinustakin? Kun se läheisyydenkaipuu yöllä on sitä, että pitäisi koko ajan saada käpälöidä tukkaa, naamaa jne. Aamuyöllä lapsi tulee sitten viereemme, mutta kyllä se nukkuminen aika levotonta usein siinä vieressä on (entiseen verrattuna).

Ap

Vierailija
6/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset päivän aikana opitut asiat pukkaavat yöllä päälle ja liikkumisen opettelu toimii myös yöllä. Eli levottomat yöt yleensä johtuvat liikkumisesta, hampaiden tulemisesta jne., eikä niinkään äidissä kiinni olemisesta.

Meillä lapset nukkuvat kauempana, koska ainakin tämä mamma reagoi joka ikiseen ynähdykseen ja hengityksen muutokseen -> lopputuloksena 24/7 umpipöpperöinen mutsi. Kun saan vähän etäisyyttä, herään vasta kun oikeasti on tarve.

Saahan sitä nukkua vaikka saavissa koko perheen kanssa, jos se juuri teille on paras ratkaisu.

Vierailija
7/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 1,5v perhepetiläinen herää aina kuin minäkin. Olen huono nukkuja ja heräilen öisin, enkä ollut ennen ajatellut että se voisi vaikuttaa myös lapseen. Mutta nyt kun ajattelen asiaa, niin hän heräsi jo kohdussa aina vähän mun jälkeen. :D Kun siirryin toiseen huoneeseen nukkumaan ja lapsi nukkuu isän vieressä, hän on nukkunut ekat kerrat elämässään öitä putkeen!

paljon, varsinkin kesällä, mutta onneksi lapsi ei herännyt ainakaan samaan aikaan kuin minä, eikä yhtä monta kertaa. Mutta joo, tuo voi vaikuttaa myös toisinpäin.

Ap

Vierailija
8/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se läheisyydenkaipuu yöllä on sitä, että pitäisi koko ajan saada käpälöidä tukkaa, naamaa jne. Aamuyöllä lapsi tulee sitten viereemme, mutta kyllä se nukkuminen aika levotonta usein siinä vieressä on (entiseen verrattuna).

Veikkaanpa, etä lapsi nukahtaa illalla lähellesi ja niin, että saa näpelöidä tukkaasi ja naamaasi. Sitten kun yöllä tulee kevyemmän unen vaihe, tarvitsee lapsi saman nukahtamisrutiinin, eli käpälöinti jatkuu taas. Ei tuo välttämättä kerro äidin kaipuusta, vaan ihan vain opitusta unirutiinista, jonka tilalle voi keksiä jotain muuta ja taata hyvät yöunet vanhemmillekin.

Vierailija
9/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi rauhoittui, kun siirsin hänet kauemmaksi, vaan enemmän siinä, että herääminen yöllä on nyt huomattavasti vaikeampaa. Aiemmin lapsi on nukkunut tosi hyvin välissämme ja siinä mun vieressä pinnasängyssä.

Ap

Vierailija
10/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia. Meillä esikoinen (6v) nukkuu jo omassakin sängyssä yöt ihan normaalisti, mutta kuopus 4v tulee edelleen joka yö väliimme jossain vaiheessa. Isompikin haluaa usein nukkua ennemmin meidän tai oikeastaan minun vieressä. Perhepetiin päädyttii aikanaan siksi, että molemmat lapsista nukkui erittäin levottomasti pinnasängyssä, mutta meidän vieressä nukkuvat läpi yön heräämättä.

Luulisin, että lapsemme kyllä ihan itse ja omasta aloitteestaan siirtyvät omiin huoneisiinsa nukkumaan kun sen aika tulee :)

Isi35

Vierailija
11/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se läheisyydenkaipuu yöllä on sitä, että pitäisi koko ajan saada käpälöidä tukkaa, naamaa jne. Aamuyöllä lapsi tulee sitten viereemme, mutta kyllä se nukkuminen aika levotonta usein siinä vieressä on (entiseen verrattuna).

Kuulostaa ennemmin nukahtamisrutiinilta. Veikkaanpa, etä lapsi nukahtaa illalla lähellesi ja niin, että saa näpelöidä tukkaasi ja naamaasi. Sitten kun yöllä tulee kevyemmän unen vaihe, tarvitsee lapsi saman nukahtamisrutiinin, eli käpälöinti jatkuu taas. Ei tuo välttämättä kerro äidin kaipuusta, vaan ihan vain opitusta unirutiinista, jonka tilalle voi keksiä jotain muuta ja taata hyvät yöunet vanhemmillekin.

nukahtaa mun viereen, mutten illalla anna näpelöidä tukkaa.

Joka tapauksessa lapsi on nukkunut paremmin nyt, kun siirsin hänet kauemmas, mutta kuten sanoin, se ei ollut pointtini. Tämä oli nyt oikea vaihe siirtää lapsi vähän kauemmas, aiemmin lähellä nukkuminen toimi todella hyvin, eikä vähiten helpon yöheräämisen takia. Nyt yöherääminen on todella vaikeaa.

Ap

Vierailija
12/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissä kesusteluissa aina se että joiden mielestä on vain ja ainostaan se yksi oikea eli oma tapa. Meillä kummatkin lapset olleet erillaisia, toinen nukkuu paremmin omassa sängyssä (samassa huoneesssa) ja toinen vieressä. Lapset on erillaisia ja vanhemmat on erillaisia nukkujia. Kokeilemalla meillä on löytynyt ne parhaat nukkumis järjestelyt, tilanteen ja tarpeen mukaan sitten muutettu.

Ja ajatella meillä on parisuhdekkin ja seksielämä sujunut loistavasti miehen kanssa eri makuuhuoeista huolimatta. Tai ehkä juuri sen ja parempien yöunien johdosta!

Vierailija
13/13 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissä kesusteluissa aina se että joiden mielestä on vain ja ainostaan se yksi oikea eli oma tapa. Meillä kummatkin lapset olleet erillaisia, toinen nukkuu paremmin omassa sängyssä (samassa huoneesssa) ja toinen vieressä. Lapset on erillaisia ja vanhemmat on erillaisia nukkujia. Kokeilemalla meillä on löytynyt ne parhaat nukkumis järjestelyt, tilanteen ja tarpeen mukaan sitten muutettu.

Ja ajatella meillä on parisuhdekkin ja seksielämä sujunut loistavasti miehen kanssa eri makuuhuoeista huolimatta. Tai ehkä juuri sen ja parempien yöunien johdosta!

omaa tapaani kaikille parhaana, mun tarkoitukseni oli lähinnä kertoa, että se unirytmien synkronoituminen näköjään pitää paikkansa. Vaikka tiesin sen lukemani perusteella, niin eihän sitä huomaa, ennen kuin asiaan tulee muutos.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän