Muita jotka tehneet vain yhden lapsen taloudellisista syistä?
Onko muita pienituloisia kenellä ei ole varaa kahteen lapseen?
Kommentit (15)
siksi ei ole varaa kuin tähän yhteen lapseen.ap
minkäikäinen lapsi?kaipaako seuraa?
minkäikäinen lapsi?kaipaako seuraa?
lapsi on 4,5v ja kyllä hän kaipaa sisarusta.
Samoilla tuloilla ihmiset elättää hyvinkin erilaisia perheitä.
Minusta on ymmärrettävää, että kun hankkii lapsia, luopuu ehkä samalla jostain muusta. Meillä on miehen kanssa kuluja, joista varmaan tingittäisiin luonnostaan jos lapsia tulisi. Toisaalta emme matkustele eikä meillä ole lainoja, joten rahaa jää enemmän ihan elämiseen.
Minusta tämä on priorisointikysymys. Ei voida sanoa että vain summan x tienaavat saisivat hankkia niin ja niin monta lasta. On muistettava että tilanteet voi myös muuttua. Voi tulla sairautta ja työttömyyttä tai ero ja tulot tippua sen myötä radikaalisti.
T: vielä lapseton
pienipalkkaisessa työssä kun molemmat töissä ja tienestit mainitsemassasi summassa.Asutteko vuokralla?saatteko tukia, jotta pärjäätte?
Samoilla tuloilla ihmiset elättää hyvinkin erilaisia perheitä.
Minusta on ymmärrettävää, että kun hankkii lapsia, luopuu ehkä samalla jostain muusta. Meillä on miehen kanssa kuluja, joista varmaan tingittäisiin luonnostaan jos lapsia tulisi. Toisaalta emme matkustele eikä meillä ole lainoja, joten rahaa jää enemmän ihan elämiseen.
Minusta tämä on priorisointikysymys. Ei voida sanoa että vain summan x tienaavat saisivat hankkia niin ja niin monta lasta. On muistettava että tilanteet voi myös muuttua. Voi tulla sairautta ja työttömyyttä tai ero ja tulot tippua sen myötä radikaalisti.
T: vielä lapseton
me emme matkustele kuin silloin tällöin kotimaassa,ostamme todella harvoin vaatteita meille aikuisille,meillä aikuisilla ei ole mitään maksullisia harrastuksia yms eli en tiedä mistä vielä voisi luopua.
pienipalkkaisessa työssä kun molemmat töissä ja tienestit mainitsemassasi summassa.Asutteko vuokralla?saatteko tukia, jotta pärjäätte?
emme asu vuokralla vaan pienessä omassa asunnossa josta on lainaa.Emme saa muita tukia kuin lapsilisän.
että taidat olla kaksplussan palstalta vanha tuttu
kirjoittaja..oon niin samanlaista tekstiä; paitsi yksi kohta ei täsmää.En siis pahalla kirjoita :)
vain yhden, jos olisin tajunnut, että pienituloisella ei ole varaa kahteen :(
Tiedän työttömiä perheitä joilla on monta lasta. Eikä noilla näytä menevän mitenkään superkurjasti. Ite olen ensimmäisen kaa hoitovapaalla, mies opiskelee ja raha tiukassa!!!!! Mutta päätin jäädä vielä hetkeksi kotiin, koska tällä hetkellä luovutaan vain omista jutuista. Lapsi saa kaiken, mitä tarvii. Aiotaan tehdä toinen lapsi, jos vain saadaan, mutta silloin mies on ehtinyt jo valmistua ja takuuvarmasti töissä. (opiskelee hoitoalaa). Ja mullahan on vakiduuni odottamassa.
Tiedän työttömiä perheitä joilla on monta lasta. Eikä noilla näytä menevän mitenkään superkurjasti. Ite olen ensimmäisen kaa hoitovapaalla, mies opiskelee ja raha tiukassa!!!!! Mutta päätin jäädä vielä hetkeksi kotiin, koska tällä hetkellä luovutaan vain omista jutuista. Lapsi saa kaiken, mitä tarvii. Aiotaan tehdä toinen lapsi, jos vain saadaan, mutta silloin mies on ehtinyt jo valmistua ja takuuvarmasti töissä. (opiskelee hoitoalaa). Ja mullahan on vakiduuni odottamassa.
ja ne saa asumistukea yms mutta me haluamme itse ilman sossua elättää lapsemme siksi meillä varaa vain yhteen.
eli meillä ei olisi muutenkaan ollut aikomusta tehdä kahta lasta siksi että esikoinen saa kaverin. Se toisen lapsen pitäisi olla myös itsessään tärkeä eikä mikään kaveri esikoiselle.
Meidän ainokaisella on kavereita ja ystäviä yllin kyllin. Asumme alueella jossa on samanikäisiä lapsia vaikka millä mitalla. Lapsi on sosiaalinen, kiltti ja kaikkien kaveri.
Kaikki työttömät ei saa sossusta yhtikäs mitään
Kaikki työttömät ei saa sossusta yhtikäs mitään
Mutten kyllä näe että elämä on mitään juhlaa kun on koko ajan muiden varassa. Tuttavaperheessä on yksinhuoltajaäiti ja neljä lasta. Työtapaturman vuoksi nainen voi olla loppuelämänsä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ihmisten tilanteita on niin erilaisia, että voisi kai yrittää ymmärtää ettei itse välttämättä tiedä kaikkien tilanteita täydellisesti. Ja olla tuomitsematta.
Meidän tulot on meihen knassa yhteensä 3000e netto kuussa ja meillä ei ole varaa moneen lapseen ja päädyimme että yksi riittää.
Nyt meillä on edelleen rahaa elää tavallista elämäämme, pientä sellaista mutta kuitenkin. Saadaan joskus jopa säästöön jotain että voimme kerran vuodessa matkustaa. Lapsella on aina hyvät ja säänmukaiset vaatteet ja kengät.
Harrastaa saa melkein mitä haluaa, nyt pelaa jalkapalloa. Pidän tärkeänä sitä että lapseen on varaa. Minä sen lapsen päätän tänne tehdä niin minun on myös taloudellinen vastuu että lapsellla on kohtuullisen hyvä elämä eikä kaikesta tarvitse jatkuvasti tinkiä.
mun mielestä ei ole ollenkaan huono syy jäädä yksilapsiseksi taloudellisista syistä. Useamman pitäisi kun katsoo maailman menoa. Ei ole maallista mammonaa eikä oikein henkistä pääomaakaan niillä jotka lapsitehtailevat tukien varassa.