Kotiäideille ilmainen varakotiäiti palvelu
Kuka oikeasti hoitaa lapset ja kodin, jos kotiäiti sairastuu? Miehen pitää käydä töissä ja tuoda rahaa taloon. Kotiäideille pitäisi olla ILMAINEN varakotiäiti palvelu. Kuka kannattaa?
Kommentit (11)
Meillä ainakin on jäänyt jos olen ollut ihan toimintakyvytön (ehkä kolme päivää yhteensä kahden lapsen hoitovapaalla). Eikä edes joutunut tekemään palkatta.
maksaa siitä kodin- ja lastenhoidosta.
jos taas aikoo olla kotona hoitamassa nitä lapsiaan, niin sitten säästää miehensä kanssa pahan päivän varalla, kuten kotiäidin sairastumista varten.
kun minä olin kuumeessa. Eikä ollut edes palkatonta. Minä olin kipeä, lapsi tulossa kipeäksi ja koti pyöri miehen ympärillä sen 3 päivää, jonka minä lepäsin ja toivuin. Mies ihan itse sanoi, että jää kotia hoitamaan, vaikka ei saisi palkkaa, koska minusta ei tosiaan ollut mihinkään. Ja pomokin ymmärsi, passitti vain hakemaan sairasloman ja sai palkankin siltä ajalta, mitä hoiti minua, kotia ja lasta :)
kun minä olin kuumeessa. Eikä ollut edes palkatonta. Minä olin kipeä, lapsi tulossa kipeäksi ja koti pyöri miehen ympärillä sen 3 päivää, jonka minä lepäsin ja toivuin. Mies ihan itse sanoi, että jää kotia hoitamaan, vaikka ei saisi palkkaa, koska minusta ei tosiaan ollut mihinkään. Ja pomokin ymmärsi, passitti vain hakemaan sairasloman ja sai palkankin siltä ajalta, mitä hoiti minua, kotia ja lasta :)
työkyvyttömyyspaperia. Meillä tuo olisi ollut palkatonta, koska työnantajan ei tarvitse maksaa siitä, että jollain on kotirouva huushollia hoitamassa.
Olen eläkkeellä, psyykkisistä syistä. Olen toisinaan myös hyvin ikävystynyt ja tunnen itseni tarpeettomaksi. Olen paljon ajatellut vapaaehtoistyötä ratkaisuna. Saisin tekemistä, voisin "ansaita" oman osani yhteiskunnan antamasta elatuksesta tekemällä palkatonta työtä. Osaan tehdä kotitöitä, elleivät vaatimukset ihan pilviin nouse. En kaipaisi kaverisuhdetta autettaviini, tosin haluaisin heidän kunnioituksensa ja kiitollisuutensa. Työ olisi aidostiu vapaaehtoista, menisin omasta halustsni ja voisin kieltäytyä, jos tuntisin niin.
Voisin tehdä kotitöitä, ulkoiluttaa koiria, hoitaa puutarhaa ja talvella lumityöt jne.
Miksi en sitten tarjoa palvelujani esim. kaupan ilmoitustaululla? Kuka tahtoo "hullun" kanssa tekemisiin? En halua auttaa ketään, joka kyttää jokaista askelta epäluuloisena vaikka vaan haravoisin pihaa... en halua, että mummo soittaa poliisin ja syytttää minua jos hukkaa lompakkonsa. Enkä halua että mummon siskonpoika pöllii mummon lompsan kun olen käynyt siivoamassa ja saan syyt niskoilleni.
Kuka oikeasti hoitaa lapset ja kodin, jos kotiäiti sairastuu? Miehen pitää käydä töissä ja tuoda rahaa taloon. Kotiäideille pitäisi olla ILMAINEN varakotiäiti palvelu. Kuka kannattaa?
Että yhteiskunnan pitäisi kaikkien muiden etujen lisäksi maksaa ilmainen lastenhoitaja kotiin? Täysin järjetöntä
Entiseen aikaa semmoinen oli: kunnallinen kodinhoitaja. Viime vuosisadan lopulla se loppui, eikä lapsiperheet enää saa apua.
Vielä 1960-luvulla kodinhoitaja tuli taloon vaikkapa äidin synnytyslaitoksella olon ajaksi, ja teki kaikki työt lehmien lypsystä lastenhoitoon.
Sitten tuli se aika, että oli erikseen kodinhoitaja lapsia hoitamassa, maatalouslomittaja hoitamassa lehmiä ja ehkä vielä joku kolmas työntekijä vaikka siivoamassa.
Vielä 1990-luvulla sai kodinhoitajan vaikkapa silloin, kun äiti tuli kotiin vauvan kanssa puolikuntoisena, ja isä oli töissä. Ihan kaikilla isillä kun ei ole mahdollisuutta palkattomaan vapaaseen kun isyysvapaat on käytetty, eikä ihan kaikilla sitä isääkään samassa taloudessa.
Olisi kyllä tarpeen vieläkin, mutta ei ole enää lapsiperheisiin kodinhoitajia, kun kaikki liikenevät työntekijät on siirretty vanhustyöhön.
Oletko itse valmis ilmaiseksi hoitajaksi? Vai onko palvelu sitten maksullinen kuitenkin, ja sen maksaa joku muu kuin sinä?
Olen eläkkeellä, psyykkisistä syistä. Olen toisinaan myös hyvin ikävystynyt ja tunnen itseni tarpeettomaksi. Olen paljon ajatellut vapaaehtoistyötä ratkaisuna. Saisin tekemistä, voisin "ansaita" oman osani yhteiskunnan antamasta elatuksesta tekemällä palkatonta työtä. Osaan tehdä kotitöitä, elleivät vaatimukset ihan pilviin nouse. En kaipaisi kaverisuhdetta autettaviini, tosin haluaisin heidän kunnioituksensa ja kiitollisuutensa. Työ olisi aidostiu vapaaehtoista, menisin omasta halustsni ja voisin kieltäytyä, jos tuntisin niin.
Voisin tehdä kotitöitä, ulkoiluttaa koiria, hoitaa puutarhaa ja talvella lumityöt jne.
Miksi en sitten tarjoa palvelujani esim. kaupan ilmoitustaululla? Kuka tahtoo "hullun" kanssa tekemisiin? En halua auttaa ketään, joka kyttää jokaista askelta epäluuloisena vaikka vaan haravoisin pihaa... en halua, että mummo soittaa poliisin ja syytttää minua jos hukkaa lompakkonsa. Enkä halua että mummon siskonpoika pöllii mummon lompsan kun olen käynyt siivoamassa ja saan syyt niskoilleni.
Jos et edes kykenet tekemään töitä niin sinun pitäisi olla palkkatöissä. Jos pääsee sairaseläkkeelle pitää olla niin huonossa kunnossa että kaikki työnteko on mahdotonta
Kyllä työssäkäyvätkin sairastelee ja usein yhtäaikaa lasten kanssa.
Kun lapsia tekee ne pitää myös hoitaa, sairaanakin.
t. hoitovapaalainen kolmen äiti
Ei työssäkäyvillekään ole ilmaista lasten- ja kodinhoitopalvelua.
t. kotiäiti