Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua nälästä laihdutuksen yhteydessä

Vierailija
16.01.2013 |

Kysyn siis mielipidettä siihen,että onko ok jos on nälkä. Pitääkö laihduttajan opetella sietämään pikkunälkää/isoa nälkää jotta tulee tulosta, vai olla koko ajan askeleen edellä ja syödä välipaloja tai isoja annoksia niin ettei nälkää tule? Onko peli menetetty jos nälkä tulee,vai terve ilmiö? Onko syöty väärin jos nälkä tulee, vai oikein?

Nyt kaikki kertomaan oma näkemyksensä perusteluin!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosi mukava lukea kun palasin tänne. Tosi mielenkiintoista,miten erilaillakin ihmiset kokevat nälän.

Minulla just on hakemista tämän ruokarytmin kanssa. Aamupäivällä tahtoo tulla kova nälkä normaalisti,mutta pieni ja järkevä välipala auttaa siihen.Samoin iltapäivällä ennen päivällistä. Ennen kotiin lähtöä on oikeastaan pakkokin syödä jotain että jaksaa polkea kotiin ja odottaa ruokaa.

Toisinaan nälkä tuntuu sietämättömältä,sellaiselta polttavalta, toisinaan ihan siedettävältä. Minä en pysty nukkumaan nälkäisenä. Tuo polttava nälkä on se pahin, tuntuu että mahahapot on silloin liian äkäset. Pitäis olla aina purkki rasvatonta piimää tai mehukeittoa mukana että voi ottaa ryypyt. Runsas veden juonti minulla pahentaa,niinkuin kahvin juontikin,ja pelkän salaattiaterian jälkeen nälkä tulee nopeimmin ja on äkäisempi. Pitäisi laittaa aina pikkuisen,väh desi keitettyä kokojyvä pastaa salaattiin niin pitäis kauemmin nälkää. No- katsotaan.

Ainakin tämä totaalikieltäytyminen karkista,suklaasta,pullista,kekseistä,hedelmistä,myös keinotekoisesti makeutetusta,alkosta, yms. on tyystin vienyt makean himon pois. ihan vapaa olo. EN OLE ENÄÄ FATZER-JUMALAN ORJA :)

Vierailija
2/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ikinä ollut paino-ongelmia, ja kestän nälkää varsin hyvin. Olen aina ihmetellyt, miten etenkin karppaajapiireissä nälkä koetaan jonkinlaiseksi sairaudeksi tai ei-toivotuksi ilmiöksi; sehän on vain kehon tapa ilmoittaa, että olisi aika saada taas vähän jotain polttoainetta. Ja hoikkana pysyy, kun syö vain nälkänsä tyydyttääkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elimistö ilmoittelee nälkätuntemuksilla, kun energiansaanti alkaa mennnä niin alakanttiin, että paino putoaa. Luonto haluaa pitää huolen siitä, että ihminen ei kuihdu.

Ajan mittaan tuohon tottuu ja näläntunnekin katoaa. Ihminen oppii erottamaan mieliteot ja todellisen näläntunteen. Oma syömisrytmi löytyy. Ravitsemusterapeutin mukaan hyvä ateriarytmi on 3-7 ateriaa päivässä.

Laihtumisen kannalta ratkaisevaa on kalorien määrä, ei ateriakertojen määrä.

Näläntunne ei ole edellytys laihtumiselle. Kylläisyyden tunne taas ei tarkoita lihomista.

Vierailija
4/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen monesti nälkää, vaikka järki sanoo vatsan olevan täynnä.

Kun mä laihdutan, niin mulla on oikeastaan koko ajan nälkä.

Vierailija
5/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö yhtään kommenttia nälkää vastaan, tiheän syömisen puolesta?

Vierailija
6/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun vaan tekee mielu ruokaa ja sun pitäis oppia erottamaan se nälästä.

Vierailija
7/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on nykyään tottunut niin hyvään oloon, ettei kestä kylmää, nälkää eikä pientä kipuakaan ilman lääkettä. Minusta on normaalia että tunnetaan erilaisia oloja, nälkää ja janoa, ei niissä ole mitään vikaa. Nälkä kertoo että kroppa toimii niinkuin pitää. Silloin syödään. Janoon juodaan vettä, ei sitäkään tarvitse litkiä varastoon.

Vierailija
8/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se helpottaa monia laihdutukssessA

Vierailija
9/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleeko se siitä,että mahalaukku on tyhjentynyt,ts on ehkä syöty ihan tarpeeksi kaloreita ja hyviä ruoka-aineit,mutta se on kaikki ohutsuolessa ja mahalaukussa ei mitään? Vai tuleeko siitä että ravintoa ei tarpeeksi, mahassa voi olla evästäkin vielä mutta köykäistä?

Onko mahdollista että näläntunne tulee väkevistä vatsahapoista,siksi vaikeuksia olla koko ajan laittamatta sinne jotain(epäilen tätä itselläni,en usko että oikea nälkä kun on syönyt sen ja sen verran kaloreita,mutta mahassa ilkeä olo)?

Onko kellään kokemusta sellaisesta että runsas kahvin juonti pahentaisi näläntunnetta?

Vierailija
10/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun vaan tekee mielu ruokaa ja sun pitäis oppia erottamaan se nälästä.

Mieliteko ja nälkä on tosiaan kaksi ihan eri asiaa. Antakaa vaan vatsan kurnia, tekee hyvää.

Vierailija
11/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin pitkään vältellä nälkää sillä 3-4 tunnin välein syömisellä. Kuitenkin mulle se nälkä AINA vaan tuli jo 1-2 tuntia syömsisestä, ja jouduin siis kärsimään nälkää vaikka söin suositusten mukaisesti. Usein myös sorttuin noiden tiheidenkin aterioiden välillä nälän ajamana naposteluun. Minä huomasin että olen tosi huono vastustamaan nälkää, ja tahdonvoimani sen edessä helposti loppuu.

Näiden ongelmien kanssa taistellessani sitten luin kirjan "Miksi ranskattaret eivät liho?" ja se suositteli sitä että syödään vain 3 kertaa päivässä, ilman välipaloja. Päätin kokeilla, ajattelin että jos miljoonat ranskalaisetkin siihen pystyy, niin miksen minäkin. Ensimmäiset viikot oli aivan kamalaa nälkää ja sen lisäksi heikotusta, päänsärkyä, vilua. Vähitellen kuitenkin jotenkin kehoni tottui ilmeisesti ateriavälien aikana käyttämään varastoitua ravintoa, sillä näläntunteet katosivat. Nykyisin minulla ei ole mitenkään tahdonvoimaa horjuttavalla tavalla koskaan nälkä ateria-aikojen ulkopuolella, ja syön noin klo 7, klo 13 ja klo 20. Ennen päivällistä joskus on hyvällä tavalla hieman nälkä, muttei mitääns emmoista kuin ennen, mikä pakottaisi syömään vaikka kimpaleen juustoa edampalan reunasta tai nakkeja suoraan paketista.

Vierailija
12/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa syödään tasan xg hiilareita ja sitten voita ja pekonia? Vai hyväkarppausta?

Vierailija
13/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut, että pikkunapostelut varsinaisten aterioiden välissä helpottavat oloa ja pitävät annoskoot kurissa. Nälkäisenä kun alkaa mättää helposti ja syömään enemmän kuin tarvitsee. Lisäksi energisempi olo ja parempi mieli, kun muistaa syödä.

Itse otan esim.hedelmän tms. välipalaksi.

Vierailija
14/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön silloin kun on nälkä, ja lopetan kun olen täynnä ja olen aina ollut hoikka. Toki joskus syön vaikka klo 12 vaikka silloin ei vielä olisi nälkä jos tiedän ettei moneen tuntiin ole syömismahdollisuutta, ja joskus syön esim. suklaata tai pullan iltapäivän kahvitauolla vaan koska tekee mieli mutta pääasiassa siis nälkä on minulle merkki siitä että nyt on ruoka-aika.

Saan myös helposti päänsärkyä jos olen pitkään nälässä, eli siitä ei ole kyse että itseään pitäisi riuduttaa :)

Mutta varmaan jos on ensin syönyt isoja määriä tai tosi usein, ja sitten vaihtaa normaaliin annoskokokoon ja harvempaan ruokailurytmiin tulee aluksi nälkä kun maha on tottunut erilaiseen toimintaan, mutta eikös se mene sitten jonkun ajan päästä ohi? Ainakin kaverini joka laihdutti 12 kg on kertonut että ennen jos söi yhtä "pienen" annoksen kuin nyt oli heti nälkäinen, nyt taas ei millänä jaksaisi syödä sellaisia määriä kuin ennen.

Vierailija
15/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

132kg, ja yleensä suurimman osan päivää enemmän tai vähemmän nälkäinen. Mua ei ole koskaan nälkä haitannut, se pahin tunne että mahaa kourii, menee ohi aika nopeasti jos ei syö eikä juo mitään. Jos juo vaikka vettä se siirtää sitä tunnetta hetkeksi.

Minä en koskaan syö suuria annoksia ruokaa, mulla on aika pieni mahalaukku, tulee äkkiä täyteen, ja nykyään osaan aika hyvin vältellä ähkyä, se on ikävä tunne. Se miksi olen näin lihava selittyy varmasti sillä että en liiku juuri mitään, ja syön suklaata ja muuta makeaa sen mitä syön. Menee joskus koko vuorokausi niin että en laita mitään suolaista suuhuni. Syön jugurttia ja suklaata, nälkä menee, mutta kuituja tai vitamiineja ym. ei tule.

En käsitä ihmisiä joiden elämä menee raiteiltaan jos ei saa heti ruokaa kun nälkä iskee, yleensä ne on hoikkia ihmisiä. Mun mielialaan ei nälkä vaikuta, mutta kyllä ruoka vaikuttaa mielialaan niin, että jos on paha mieli, suklaa auttaa. Joskus tekee mieli syödä jotain hyvää, vaikka ei ole nälkä, siihen olotilaan auttaa vain suklaa. Jos suklaata ei ole saatavilla (oikean merkkistä) voi olla että syön jotain muuta, mutta se mieliteko ei kuitenkaan hellitä.

Mulle laihduttaminen tarkoittaakin sitä, että pitäisi alkaa syödä ruokaa, ja usein. Se on vaan niin vaikeaa kun on tottunut tälläiseen hulluun syömiseen.

Vierailija
16/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin mennä nukkumaan nälkäisenä, ei tunnu missään. Mutta jos en syö kunnon välipalaa (riittävästi proteiinia, joka pitää nälkää), niin päivällisellä olen niin järkyn nälkäinen etten malta syödä kohtuullista annosta, vaan ahmin. Syön päivällisen n. klo 19, enkä sen jälkeen mitään. Nukkumaan mennessä on nälkä, ja aamullakin, mutta aamupalalla en koe tarvetta ahmia kuten silloin, jos olen nälkäinen päivällisellä.

Vierailija
17/17 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos et ole syönyt pitkään aikaan, niin on nälkä. Tai juuri ennen säännöllistä ruoka-aikaa tulee nälkä.

Sen sijaan sen ei pitäisi olla jatkuva, koko ajan oleva ilmiö, vaan muistuttaa aika ajoin siitä, että nyt syödään, ja silloin kun nälkää ei ole, niin ei syödä.

Laihdutuksen alussa nälkä voi olla jatkuvaa, mutta sen jälkeen tilanteen pitäisi tasoittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi