Antaisitteko lastenne pelata Mass Effect- videopelejä?
Otsikko.
Itse en antaisi, ihan vaan viitaten erääseen tuoreeseen surutapahtumaan johon tämä peli oli voimakkaasti osallisena.
Kommentit (56)
Erittäin tervepäiseltä ja hyvältä hahmolta vaikuttaa tää Shepard.. Joo..
Hienoa. Onnistuit löytämään esimerkkejä Mass Effectin eettisistä valinnoista. Toivottavasti huomasit, että noissa tilanteissa voi valita myös toisin, eikä pelissä ole pakko pelata pahiksen roolissa.
Eikä noita kohtauksia kannata katsoa irrallaan asiayhteydestä tietämättä tapausten taustaa. Esimerkiksi Morinth ei ole mikään puhdas pulmunen, vaan häikäilemätön tappaja.
Itseä pelottaa myös jättää lapset miehelle, kun hän on uppoutuneena peliin.. Ties milloin sekoittaa todellisuuden pelimaailmaan.
Veristä tappoa ja mielikuvitusmaailmaa! Jätin miehen, kun ei lapsenkaan synnyttyä ymmärtänyt hylätä virtuaalista perverssiä maailmaansa vaan syventyi sinne entisestään!
Lapselle ei tee hyvää kasvaa ympäristössä, jossa isä ei ole läsnä vaan imeytyneenä väkivataisen viihteen pariin!Ties mitä se tekee aivoille joten lapsen jättäminen kaksin isän kanssa oli aina riski. Ties vaikka olisi alkanut elämään väkivaltaista maailmaansa lapsen kanssa oikeassa maailmassa.
Mutta vastaan silti. Minusta noissa pätkissä esitetään erittäin perverssiä ja surullisen mustavalkoista maailmankuvaa. Saat tappaa ystäväsi, jos hän seisoo tavoitteesi tiellä.
Sinun on oikeus tavoitella onnistumista muiden kustannuksella, mutta ystäviesi tulee auttaa sinua mukisematta ja hyväksyä kaikki valintasi.
Kauhea diktaattorimeininki... Mutta sitä nykypelaaja kai haluaakin... Halutaan tuntea olo jumalaksi ja nautitaan vallantunteesta...
Jätin muuten ex-mieheni ylettömän väkivaltapelaamisen takia.
Saman ajatusmaailman jakavan mielipiteitä? Tai jos ei kaikkia kestä katsoa, niin edes yksi?
Minusta oli ihan kauheaa materiaalia. Olen täysin samaa mieltä kanssasi, en voi ymmärtää kuka antaa lapsensa pelata tuollaista peliä.Kahden nuoren lapsen äitinä, minun on aivan mahdoton käsittää että miksei noita pelejä vaan voi tehdä laittomaksi? Kymmenen vuoden aikana on ollut hirveästi murhia ympäri maailman ja se on tyhmemmillekin jo aina selvä että peleistä on tämä ajatusmaailma opittu, että tappaminen on hienoa.
Meillä ei koskaan ole eikä tulla pelaamaan, se on varma se. Ja lapsille ollaan opetettu että ei mennä sellaisten kavereiden koteihin joissa noita vehkeitä on.
Hirveä suru ja ahdistus oikein on, kun kieltämällä nämä hirveydet, niin moni lapsi saisi viettää terveämpää elämää, eikä vanhemmat joutuisi elämään jatkuvassa pelossa ja huolessa. Toivottavasti joku kansanedustaja ottaa tämän asian oikein kunnolla tapetille, että ainakin Suomeen saadaan kiellettyä nuo kokonaan. Muu maailma seuraa kyllä perässä.
Itseä pelottaa myös jättää lapset miehelle, kun hän on uppoutuneena peliin.. Ties milloin sekoittaa todellisuuden pelimaailmaan.
Onko itselläsi tapana sekoittaa todellisuus elokuva- tai kirjamaailmaan lukiessasi romanttista novellia tai katsoessasi Twilight-leffaa?
Mutta vastaan silti. Minusta noissa pätkissä esitetään erittäin perverssiä ja surullisen mustavalkoista maailmankuvaa. Saat tappaa ystäväsi, jos hän seisoo tavoitteesi tiellä.
Sinun on oikeus tavoitella onnistumista muiden kustannuksella, mutta ystäviesi tulee auttaa sinua mukisematta ja hyväksyä kaikki valintasi.
Et sitten huomannut, että noissa videoissa pelattiin pahista. Samoista tilanteista löytyy helposti esimerkkivideo myös päinvastaisesta ratkaisusta. Esimerkiksi Mordinin tapaus:
Pitää muistaa, että Mordin on itse vastuusta kroganien olemassaoloa uhkaavasta taudista.
Onko itselläsi tapana sekoittaa todellisuus elokuva- tai kirjamaailmaan lukiessasi romanttista novellia tai katsoessasi Twilight-leffaa?
Pakkomielteinen mieli kykenee mihin tahansa.
Rikollisen tappaminen on siis oikein? Hienoa...
Morinth on asari (ei siis ihminen), joka on tappanut satoja vuosia herkkäuskoisia ja viattomia. Jos asarien oikeuskäsityksen mukaan on Morinthin äidin velvollisuus eliminoida rikollinen tytär, niin sitten on. Tilanteessa kuolee silti jompi kumpi, sillä kumpikaan ei voi luovuttaa. Ei Samara, joka on jahdannut tytärtään pitkin galaksia 400 vuotta, eikä Morinth, joka ei kykene elämään tappamatta.
Missään ei oteta kantaa siihen, onko rikollisen tappaminen oikein. Shepard vain joutuu tilanteeseen, jossa on tehtävä valinta. Kolmas mahdollisuus on tietysti se, että Shepard itse kuolee ja peli päättyy (kesken).
Surutapahtumaan, johon peli oli osallisena? Vieläkö joku uskoo videopelien aiheuttavan väkivaltaista käytöstä.
Siis tuohan on ihan kauhea! :( Tosi surullinen ja kaikki kuolee ja tuhoutuu.. Toi on pahempi mitä luulinkaan.
Eli kaikessa viihteessä pitäisi siis olla onnellinen loppu. Pahikset joutuu linnaan (ei siis tapeta) ja kaikki halaa keskenään sateenkaarien alla ja aurinko tulee esiin pivlien takaa.
Juontahan noissa peleissä piisaa. Sinusta siis Pacmanikin on syntiä. Pelkkää juonetonta pillerien popsimista ja vihollisten lahtaamista syö tai tule syödyksi -maailmassa
samaa mielentuhoavaa saastaa kuin huumeet, lapsikauppa ja järjestäytynyt väkivalta.
Ja elokuvat, ja rokkenrolli, ja kirjallisuus
(järjestäytynyt väkivalta. Mitä helvettiä tuolla tarkoitat. Ei-järjestynyt väkivaltako sitten on OK)
mitäs ME-trilogian läpipelanneet olette mieltä IT theorystä?? :D
Joo, 13v eteenpäin antaisin pelata. 13v. tajuaa mikä on peliä ja mikä tosielämää. Yritit toki viitata tähän amerikan kouluammuskeluun aloituksessasi, mutta kyllähän sinä aikuinen ihminen ymmärrät etteivät pelit aiheuta moisia. Ammuskelut aiheuttaa mielisairaudet ja uskon että enemmän oli tekemistä pojan äidin sekopäisyydellä kuin jollain pelillä. Olet varmaan ottanut selvää millainen äiti pojalla oli, kun kerta olet noin perillä ammuskeluun osallisena olleista tekijöistä..?
Itse olen 80 luvun kasvatti.
Itse 9 vuotiaana katsoin k-18 leffoja aivan innoissani.
esim. Terminator & Terminator 2 ja vähän vanhempana alien & aliens oli lemppareitani. Harmi että tälläisiä viihdepläjäyksiä ei enään tehdä.
Onneksi kaverini on ottanut neuvosta vaarin ja nyt näyttää k-18 leffoja 10-12v velipuolille.
Suosittelisin itse Battlefield 3 -peliä. Jättäisin nämä paskat Call of Duty pelisarjan nykytuotokset hyllyyn. Battelfield 3 on kunnon sotapeli. Kehittää pelitemponsa kautta kolmiulotteista näköä ja reaktiokykyä. Aseiden kehittäminen on mielekästä koska aseista voi muokata loputtomia variaatioita.
Mikä on parempaa kun losauttaa vastustajapuolen ihmispelaajaa tehokkaalla pumppuhaulikolla rintaan tai ajaa 40 -tonnisella vaunulla yli.
Itse olen 80 luvun kasvatti.
Itse 9 vuotiaana katsoin k-18 leffoja aivan innoissani.
esim. Terminator & Terminator 2 ja vähän vanhempana alien & aliens oli lemppareitani. Harmi että tälläisiä viihdepläjäyksiä ei enään tehdä.
Onneksi kaverini on ottanut neuvosta vaarin ja nyt näyttää k-18 leffoja 10-12v velipuolille.
Suosittelisin itse Battlefield 3 -peliä. Jättäisin nämä paskat Call of Duty pelisarjan nykytuotokset hyllyyn. Battelfield 3 on kunnon sotapeli. Kehittää pelitemponsa kautta kolmiulotteista näköä ja reaktiokykyä. Aseiden kehittäminen on mielekästä koska aseista voi muokata loputtomia variaatioita.
Mikä on parempaa kun losauttaa vastustajapuolen ihmispelaajaa tehokkaalla pumppuhaulikolla rintaan tai ajaa 40 -tonnisella vaunulla yli.
Älä ruoki trolleja
pelaa kuin katsoo esimerkiksi Puhdistusta. Mass Effectissä ei ole mitään sairasta verrattuna siihen lasten hyväksikäyttöön ja pahoinpitelemiseen.
Hienoa. Onnistuit löytämään esimerkkejä Mass Effectin eettisistä valinnoista. Toivottavasti huomasit, että noissa tilanteissa voi valita myös toisin, eikä pelissä ole pakko pelata pahiksen roolissa.
Eikä noita kohtauksia kannata katsoa irrallaan asiayhteydestä tietämättä tapausten taustaa. Esimerkiksi Morinth ei ole mikään puhdas pulmunen, vaan häikäilemätön tappaja.