Minkä verran palkkaa 12-v. lapsenlikalle?
Mä keksin kuningasidean, jonka ansiosta saisin hoidettua kasvimaata ja tehtyä muitakin pihahommia kunnolla kesällä: pyytäisin naapurin 12-vuotiasta tyttöä vahtimaan taaperoamme sillä aikaa. He voisivat siis ulkoilla samaan aikaan, kun mä teen pihahommia, niin ei olisi liian paljon vastuuta tytölle. Tyttö tykkää tosi paljon lapsestamme, ja olisi varmasti innoissaan pienestä kesätyöstä. Ajattelin, että kerran viikossa muutama tunti kerrallaan olisi sopiva.
Mutta miten paljon palkkaa? Olisiko kymppi kerralta sopiva vai pitäisikö olla isompi summa?
Kommentit (13)
tytön äidiltä ensin, tunnen hänet hyvin ja ollaan paljon tekemisissä (niin kuin tytönkin kanssa), mutta mietin vain, että mitä tällaisesta on tapana maksaa.
Ap
Olen sillä kannalla minäkin, että puhu ensin tytön vanhempien kanssa. Ehkä he eivät halua myydän lastaan teille palkkatöihin vaan haluaa lastaan kasvattaa naapuriapuun.
aion tietenkin puhua tytön äidin kanssa asiasta ensin. Ja olen varma, että tytön äiti myös tykkää ideasta. TYttö on ollut meillä kastelemassa kasvimaata viime kesänä ja maksoin siitä palkkaa. Naapuriapua kyllä annetaan puolin ja toisin, mutta minusta on kiva maksaa tytölle ja sillä tavalla osoittaa hänelle, että arvostan hänen panostaan.
Ap
Kannattaa tehdä virallisesti, niin saat vähentääkin, joskin voipi olla, että hän ei vielä oikeasti saa tehdä palkkatyötä lain mukaan. Tuonikäisestä ei sivukuluja oikeastaan ole eikä hän maksa veroja.
Muista palkan lisäksi ennakonpidätys ja sosiaaliturvamaksu.
että 12-vuotias ei vielä maksa ansioistaan veroa, eikä häntä muutenkaan voi palkata työsuhteeseen niin, että sos.turvamaksut ym. pitäisi maksaa.
Ap
Jos kotitalous palkkaa työntekijän työsuhteeteeseen esim. lastenhoitajan ja kun, kotitalous maksaa palkkaa ja muita etuuksia samalle henkilölle useasti vuoden aikana on kotitalouden on toimitettava maksamastaan palkasta myös ennakonpidätys ja maksettava työnantajan sosiaaliturvamaksu.
Jos kotitalous palkkaa työntekijän työsuhteeteeseen esim. lastenhoitajan ja kun, kotitalous maksaa palkkaa ja muita etuuksia samalle henkilölle useasti vuoden aikana on kotitalouden on toimitettava maksamastaan palkasta myös ennakonpidätys ja maksettava työnantajan sosiaaliturvamaksu.
tiedät myös sen, että 12-vuotias ei maksa veroja, häntä ei saa palkata työsuhteeseen, joten hänelle maksetusta korvauksesta on vähän mahdoton vähentää ennakonpidätystä ja sosiaaliturvamaksua.
Mun mielestä ei-ammattimaisesta lasten vahtimisesta on muutenkin aivan turha maksaa veroja, koska 1) sille lapsenlikalle ei jää käteen mitään, 2) vanhemmilla ei ole varaa palkata lapsenvahtia, jos pitää maksaa sellaista bruttokorvausta, josta jäisi verojen ja muiden maksujen jälkeen jotain käteenkin (esim. jos maksaa sivutulon mukaan veroa, veroprosentti on 60).
Kannattaa kohdistaa harmaan talouden suitsimiseen käytettävä energia mieluummin yritys- kuin lapsenlikkatoimintaan. Esim. rakennusalalla harmaa talous jyllää, ja siellä maksettavat summat ovat hieman erilaisia kuin lapsenvahdille maksettava muutama kymppi. Tosin uskon kyllä, ettei sua kiinnosta harmaa talous yhtään, sen sijaan jankkaaminen on eittämättä lähellä sydäntä.
Ap
Tälläisessä ajanvietteenä käydyissä keskustelussa "helpot nakit" on aina lähellä sydäntäni.
lapsenlikalle maksettavista palkoista tarvitse maksaa veroa ollenkaan. Muistaakseni tarkistin Verottajan sivuilta noin kuuli vuotta sitten, että kevyesta lastenhoitotyöstä saa maksaa verottomana max 1500 e / vuosi.
Kun yksityishenkilö (kotitalous) maksaa palkkaa, on hoidettava myös työnantajalle kuuluvat velvollisuudet. Kun kotitalous palkkaa työntekijän, palkan määrä vaikuttaa kotitalouden velvollisuuksiin.
Palkka enintään 1 500 euroa vuodessa
Jos palkkaa maksetaan yhdelle henkilölle enintään 1 500 euroa (brutto) vuodessa, kotitalouden
•on annettava vuosi-ilmoitus, jos palkka on yli 200 euroa vuodessa
•ei tarvitse periä palkasta veroja (ennakonpidätystä)
•ei tarvitse maksaa työnantajan sosiaaliturvamaksua (sotu-maksu
tuntuisi sopivalta. Sitten jos itse olet menossa muualle, ja jätät lapsen tytön vastuulle, voi palkkakin olla vähän isompi.
tämä siis, jos kaikille osapuolille sopii.
Pidäppä palkkaneuvottelut tytön vanhempien kanssa. Vanhemmat lapsensa tuntee ja näin ollen tietää hänen hintansa.