Jos vien lapseni lähikauppaan tunnustamaan näpistyksen ja
maksamaan tuotteen, onko todennäköistä että ottavat yhteyttä poliisiin? Lapsi 12 v.
Kommentit (64)
Antaisin äidillekin silityksen päähän ja vaikka vielä tarran hyvästä ja kiltistä käytöksestä.
Saattaisin vielä vinkata sormella kattoa kohti ja sanoa, että taivaspaikkakin taitaa nyt olla varattuna!
Antaisin äidillekin silityksen päähän ja vaikka vielä tarran hyvästä ja kiltistä käytöksestä.
Saattaisin vielä vinkata sormella kattoa kohti ja sanoa, että taivaspaikkakin taitaa nyt olla varattuna!
Ymmärrän että on eroja ,mutta ei se poista sitä VASTUUTA hoitaa asiaa ja maksaa se saatanan näpistetty tuote!!!!!! Kasvata se oma lapsesi olemaan varas kenen ei tarvitse kantaa vastuuta. tältähän tuo sinun viestisi kuullostaa.
Jos varastaisi ja jäisi minulle kiinni, niin tiedän miten kasvattajana toimisin enkä tarvitsisi siihen jonkun merkonomin apua. :) Jos tuote maksaa esim 2 euroa, niin silloin kokisin että tunnustamisen seuraus ei olisi tuon 2 euron kanssa missään suhteessa. Eli summa jäisi maksamatta, big deal? Ei minusta.
Tuotteen hinnalla ei ole mitään merkitystä. Varastaminen on varastamista
oikeudella täällä kaupankassat antaa luvan jättää tuote maksamatta??
tosin poliisit oli hälytetty jo kaupassa ja he sitten soittivat kotiin ja ilmoittivat asiasta. Ainakin lapset säikähtivät. Poliisi oli hyvin asiallinen eikä siitä mitään muita seuraamuksia tullut. Hyvä opetus.
Hyvä ettei poika pissinyt housuun. Oli jo 15-vuotias, mutta jos ei mitään muuta rikettä tule, se pyyhkiytyi pois nyt kun hän täytti 18 vuotta. Kävimme myöhemmin poliislaitoksella keskustelemassa asiasata. Tosi hyviä tyyppejä ja puhui tosi hyvin nuorelle.
Todella asiallista.
Poikani jäi kiinni myös tuunatulla mopollaan. Poika kertoi heti nimensä, osoitteensa ja antoi korttinsa. Kertoi kaiken mitä mopoon duunattu. Sai 20 euron sakon VAIN, koska poliisti kehuivat nuoren käytöstä ja yhteistyötä jne.
Se on maksettava ! Ei näpistyksellä ole eurorajaa. Sitäpaitsi on kyse periaatteesta ei rahasummasta!
Ymmärrän että on eroja ,mutta ei se poista sitä VASTUUTA hoitaa asiaa ja maksaa se saatanan näpistetty tuote!!!!!! Kasvata se oma lapsesi olemaan varas kenen ei tarvitse kantaa vastuuta. tältähän tuo sinun viestisi kuullostaa.
Jos varastaisi ja jäisi minulle kiinni, niin tiedän miten kasvattajana toimisin enkä tarvitsisi siihen jonkun merkonomin apua. :) Jos tuote maksaa esim 2 euroa, niin silloin kokisin että tunnustamisen seuraus ei olisi tuon 2 euron kanssa missään suhteessa. Eli summa jäisi maksamatta, big deal? Ei minusta.
Tuotteen hinnalla ei ole mitään merkitystä. Varastaminen on varastamista
Mistä sitten? Harva ihminen selviää elämästä tekemättä yhtään rikosta (näpistys, ylinopeus). Ei se ole niin vakavaa. Näiden syiden vuoksi meillä pelaa kotona kasvatus ja puheyhteys lapsiin.
He tietävät, ettei äiti ota heti yhteyttä poliisivoimiin jos jotain sattuu. :D
tosin poliisit oli hälytetty jo kaupassa ja he sitten soittivat kotiin ja ilmoittivat asiasta. Ainakin lapset säikähtivät. Poliisi oli hyvin asiallinen eikä siitä mitään muita seuraamuksia tullut. Hyvä opetus.
Hyvä ettei poika pissinyt housuun. Oli jo 15-vuotias, mutta jos ei mitään muuta rikettä tule, se pyyhkiytyi pois nyt kun hän täytti 18 vuotta. Kävimme myöhemmin poliislaitoksella keskustelemassa asiasata. Tosi hyviä tyyppejä ja puhui tosi hyvin nuorelle. Todella asiallista. Poikani jäi kiinni myös tuunatulla mopollaan. Poika kertoi heti nimensä, osoitteensa ja antoi korttinsa. Kertoi kaiken mitä mopoon duunattu. Sai 20 euron sakon VAIN, koska poliisti kehuivat nuoren käytöstä ja yhteistyötä jne.
Lapsesi on siis tottunut pienestä pitäen olemaan poliisin kanssa tekemisissä. Hän tietää sitten isonakin kun tekee rikoksia, ettei poliisia tarvi pelätä, luvassa on vain kivaa juttelua!
ENNENKUIN jouduit asemalle selvitteleen asioitasi -vai? Vanhempasi eivät siis puuttuneet ajoissa varasteluusi tai luultavasti paljon muuhunkaan kasvatukseesi. Olenko oikeassa?
Ap ei selvästikään halua lastaan samalle polulle kuin sinä siis alunalkaenkaan.
Ap voisi kyllä soittaa kauppiaalle ja kysyä asiasta etukäteen kertoen myös, että haluaa antaa opetuksen pojalleen. Tsemppiä!
Itse voin sanoa sen verran, että tuossa iässä tein vastaavia typeryyksiä ja jouduin myös asemalle selvittämään rikkeitäni. Niin siinä kävi, että 13-vuotiaalle nassikalle poliisilaitokselle joutuminen oli kuin natsa rintaan kaveripiirissä.
Sain lopulta oppini nuorisovankilan kautta, mutta syvästi hairahduin rikoksen tielle. Mun mielestäni oikea ratkaisu olisi ollut viedä minut ennemmin kallonkutistajalle kuin tarjota se tunne, että olen oikea lainsuojaton.
ENNENKUIN jouduit asemalle selvitteleen asioitasi -vai? Vanhempasi eivät siis puuttuneet ajoissa varasteluusi tai luultavasti paljon muuhunkaan kasvatukseesi. Olenko oikeassa? Ap ei selvästikään halua lastaan samalle polulle kuin sinä siis alunalkaenkaan. Ap voisi kyllä soittaa kauppiaalle ja kysyä asiasta etukäteen kertoen myös, että haluaa antaa opetuksen pojalleen. Tsemppiä!
Itse voin sanoa sen verran, että tuossa iässä tein vastaavia typeryyksiä ja jouduin myös asemalle selvittämään rikkeitäni. Niin siinä kävi, että 13-vuotiaalle nassikalle poliisilaitokselle joutuminen oli kuin natsa rintaan kaveripiirissä. Sain lopulta oppini nuorisovankilan kautta, mutta syvästi hairahduin rikoksen tielle. Mun mielestäni oikea ratkaisu olisi ollut viedä minut ennemmin kallonkutistajalle kuin tarjota se tunne, että olen oikea lainsuojaton.
Tuo oli toinen näpistykseni koskaan. Taisi mennä pointti ohi.. Tarkoitin, että kun heti jouduin poliisin kanssa tekemisiin niin se vain vahvisti rikollisuutta. En pelännyt tai hävennyt, tuli kovismainen olo, että taidan olla aika kova kun poliisissakin on käyty.
Tällainen ajattelu on aika tyypillistä teineille.
Oletko lukenut miten paljon kauppiaat häviävät juuri kakaraoiden varastelun takia?
Eikö varastaminen pidä tunnustaa sille keltä on varastettu? Vai minkä periaatteen opetatkaan lapsellesi? Kyllä mami hoitaa!
Oletko lukenut miten paljon kauppiaat häviävät juuri kakaraoiden varastelun takia? Eikö varastaminen pidä tunnustaa sille keltä on varastettu? Vai minkä periaatteen opetatkaan lapsellesi? Kyllä mami hoitaa!
Arvaa kumpi kiinnostaa enemmän lapseni hyvinvointi ja inhimillinen kasvattaminen vai 0,0000000000000000000000000000000001 % osallisuus kaupan tuloksen huonontamiseen? :D
Soitin kyläkaupan omistajalle, ja sovittiin että tullaan seuraavana päivänä maksamaan tuote ja pyytämään anteeksi. Hyvässä hengessä juteltiin, asia sen jälkeen ok. Siitä on nyt vuosi, poika 13, eikä ole ainakaan minun korviin tullut että olisi uusinut tekonsa.
taitaa olla itse pelkurimainen mutsi joka ei ole saanut varastelevia lapsiaan kuriin. Siksi selittelee asian itselleen noin päin ettei 2 euron arvoista tarvitse maksaa...
Varkaus on varkaus on varkaus. Tehdyt rikokset/väärinkäytökset on korjattava ja varkaustapauksessa se tarkoittaa sitä että mennään maksamaan varastettu tuote.
Ihme moraali joillakin... tai liekö moraalia lainkaan.
että siltikin on jo menty kasvatuksessasi vinoon kauan ennen kuin jouduit poliisin syleilyyn. Vain periaatteeton häpeämätön kakara voi tuntea itsensä sankariksi moisen jälkeen.
Ja mikä ihmeen avainsana se kallonkutistaja on? Niitä Suomi on pullollaan ja silti meno tällaista. Eikö paremminkin pitäisi kysyä onko ns. ´´ammattilaiset ´´ vieneet vanhemmuuden vanhemmilta?
Ja tämä asia tulee mieleeni lukiessani tätä palstaa!
Mutta siis sinä ap, toimi vain niin kuin olit ajatellut.
12-vuotias on kuitenkin vielä lapsi, ja sitä voi tehdä tyhmyyksiä vaikka olisi ihan kunnollinen ja asiallisesti kasvatettu.
Oman pojan olen pienessä karkkivarkaudessa laittanut pyytämään anteeksi, ja kassa sanoi hänelle, että hienoa, kun pyysit anteeksi. Eipä ole sen koommin samaa tehnyt (8 vuotta kulunut).
Eikä rangaistusta ole tarpeen paisutella ylisuureksi, ellei kyse tosiaan ole isosta varkaudesta, johon liittyisi selkeä suunnitelmallisuus.
Ehkä äiti kuitenkin tuntee lapsensa, eli onko kyse hetken hölmöydestä vai teosta, jota on omassa päässä pitkään harkittu.
[/quote]
Arvaa kumpi kiinnostaa enemmän lapseni hyvinvointi ja inhimillinen kasvattaminen vai 0,0000000000000000000000000000000001 % osallisuus kaupan tuloksen huonontamiseen? :D
[/quote]
Minkä taakseen jättää sen edestään löytää!
tuollaisesta vielä poliisille ilmottaisi, jos äidin kanssa palaa maksamaan ja pyytämään anteeksi. Jämäkkä puhuttelu on paikallaan, mutta muuten poliisilla ja sossulla lienee maailmassa tärkeämpääkin tekemistä kuin selvitellä pikkuipanoiden näpistyksiä, joihin selvästi vanhemmat saavat jo otteen.
Lapset näpistää helposti. Se ei tarkoita aikuisena rikollista uraa vaan kasvatus, kasvatus. Virheitä tehdään, niistä otetaan opiksi jne.
Soitin kyläkaupan omistajalle, ja sovittiin että tullaan seuraavana päivänä maksamaan tuote ja pyytämään anteeksi. Hyvässä hengessä juteltiin, asia sen jälkeen ok. Siitä on nyt vuosi, poika 13, eikä ole ainakaan minun korviin tullut että olisi uusinut tekonsa.
Harvan ihmisen lähikauppa nyt on mikään kyläpuoti.