Jos vien lapseni lähikauppaan tunnustamaan näpistyksen ja
maksamaan tuotteen, onko todennäköistä että ottavat yhteyttä poliisiin? Lapsi 12 v.
Kommentit (64)
jonkinlainen merkintä poliisin kirjoihin ja rekisteriin vaikka ei olisi ns rikosrekisteri.
Me kaupassa emme tosiaan saa käyttää maalaisjärkeä vaan KAIKKI näpistykset pitää ilmoittaa poliisille.
Ap liikuskelee nyt todella vaarallisilla vesillä kasvattajana, jos oikeasti hakee kasvatusapua poliisilta. Jumankauta että tuollainen "kasvattaminen" on oikeasti vain sokean hapuilua yössä.. Kannattaisiko ennemmin hankkia kasvatusalan ammattilaisen apua kuin poliisin?
Vai luuletko, että lapsesi alkaa noudattamaan laki kun pelkää riittävästi poliisia? Tai että hän alkaa kunnioittaa lakia kun tapaa kasvotusten poliisin? Lapsesi ongelma on ihan jossain muualla.
Jos minulla olisi tuollainen äiti niin itse luultavasti sortuisin ryypiskelemään..
Me kaupassa emme tosiaan saa käyttää maalaisjärkeä vaan KAIKKI näpistykset pitää ilmoittaa poliisille.
Itse voin sanoa sen verran, että tuossa iässä tein vastaavia typeryyksiä ja jouduin myös asemalle selvittämään rikkeitäni. Niin siinä kävi, että 13-vuotiaalle nassikalle poliisilaitokselle joutuminen oli kuin natsa rintaan kaveripiirissä.
Sain lopulta oppini nuorisovankilan kautta, mutta syvästi hairahduin rikoksen tielle. Mun mielestäni oikea ratkaisu olisi ollut viedä minut ennemmin kallonkutistajalle kuin tarjota se tunne, että olen oikea lainsuojaton.
maksamaan tuotteen, onko todennäköistä että ottavat yhteyttä poliisiin? Lapsi 12 v.
Poliisi ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. Sinä et saa puolustaa lastasi vaan antaa hänen ottaa vastuu teoistaan
vaan pitäsisin tämän varoituksena ja veisin vasta seuraavasta kerrasta. Jos lapsi on itse tunnustanut, niin luulen hänen jo kieriskelevän katumuksesta. Tätä mieltä olen, koska näpistin itse lapsena ja vanhempani veivät minut silloin kauppaan. Kaduin asiaa jo niin pahasti, että se kaupassa käynti ei enää voint lisätä katumustani. Ymmärsin, että vanhempani halusivat parastani ja opettaa minulle vastuunkantoa vääryyksistäni, mutta tunsin itseni jo aivan totaalisen huonoksi näpistyksen takia ja ymmärsin tekoni täysin.
Itse kaupan alan ihmisenä arvostan suuresti että menette paikanpäälle ja maksatte tuotteen. Tälläisissä tilanteissa olemme antaneet armon käydä oikeudesta. Tiukka nuhtelu ja poliisilla uhkailu seka määräaikainen "porttikielto" ovat yleensä tepsineet. Mutta jos jää rysän päältä kiinni eli kaupassa niin meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin soittaa poliisit paikalle. Vielä sille yhdelle edelliselle vastaajalle kommenttia.Älä nyt jaksa puhua mistään julmuudesta.Se on ihan oikein että joutuu vastuuseen teoistaan. Ehkä nyt vielä 12- vuotiaana oppi menee perille. Myöhemmin on turha enää kasvattaa lasta tai opettaa ottamaan vastuuta teoistaan.
Ja taas kerran joudun sinulle toistamaan, että eri kaupoissa on eri käytäntöjä. Olen ollut töissä parissa eri ketjussa ja niiden välillä oli isoja eroja toimintatavoissa.
Itse ajattelisin, että ei kai. Kaupallekin on myönteistä, että vanhemmat välittävät. Ja onhan niillä poliiseillakin vakavampiakin asioita selvitettävänä. Siis vakavaahan näpistyskin on, mutta se anteeksipyyntö kyllä on tuon ikäiselle aikamoinen muistutus.
Itseäni harmittaisi joutua selvittelemään moista asiaa työajalla, kun muitakin töitä vuorossa on. Varkauden tullessa ilmi myyjä joutuu soittamaan, täyttämään lappuja ja tekemään ilmoituksen poliisille.
Lisäksi tosiaan harmittaisi ihan helvetisti lapsen puolesta, että saa poliisimerkinnän tuossa iässä. Jonkun pikkupennun opettaminen ei minua kiinnosta...
minne se alle 15-vuotiaan merkintä tulee!
Ikävä kyllä Suomessa on niin sairas laki että täällä vasta viisitoistavuotias on vastuussa tekemisistään.
Eihän AP ole tähän poliisia hakemassa, vaan käyttämässä ihan normaalilla järjellä varustetun vastuullisen aikuisen kasvatuskeinoja. Sehän on sitten kaupan valinta sotkevatko poliisin tällaiseen kasvatukselliseen toimintaan. Ei siinä mitään, poliisi on monessa tilanteessa OK, mutta mielestäni kauppa tuhlaa poliisin (jo muutenkin vähäisiä) resursseja, jos toimii vitosen/22 mainitsemalla tavalla. Eri asia on, jos lapsi jää kaupassa verekseltään kiinni, silloin ymmärrän poliisin paikalle pyytämisen.
Minut on aikanaan lapsena (5-v) äiti vienyt kauppaan selvittämään asiaa, kun olin sieltä luvatta ottanut (=varastanut) karamellipussin. Kotona, kun jäin kiinni keskusteltiin asiasta ja rangaistuksena toimi se kauppiaalta anteeksipyyntö. Enkä muuten ole sen jälkeen toisten tavaroita vienyt!
AP! Mielestäni ratkaisusi vaikuttaa oikein hyvältä. Voithan ottaa ennakolta yhteyttä kauppaan, kertoa, että "lapselta (ikä) löytyi nyt teidän kaupasta luvatta otettu XX. Olemme keskustelleet täällä kotona ja sopineet, että tulemme pyytämään anteeksi ja maksamaan tuotteen, sopiiko tämä teille? Kuinka teidän kaupassa tällaisia tilanteita on tapana selvittää?" Voitte kauppiaan kanssa yhdessä ennakolta vähän sopia, kuinka tilanteessa toimitaan, niin on kasvatuksellisesti selvät sävelet. Fiksu kauppa ja kauppias ymmärtää kasvatuksen merkityksen.
Pystytkö hoitamaan mitään asioitasi ilman viranomaisia?
Vaikutat sellaiselta syrjäytyneeltä, joka on tottunut kinuamaan kaikean Kelasta, sossusta tai terveyskeskuksesta. Oma järkenkäyttö on sallittua. Toisaalta tässä tapauksessa lastensuojelun puuttuminen asiaan voisi olla ihan hyvä asia.
vaan pitäsisin tämän varoituksena ja veisin vasta seuraavasta kerrasta. Jos lapsi on itse tunnustanut, niin luulen hänen jo kieriskelevän katumuksesta. Tätä mieltä olen, koska näpistin itse lapsena ja vanhempani veivät minut silloin kauppaan. Kaduin asiaa jo niin pahasti, että se kaupassa käynti ei enää voint lisätä katumustani. Ymmärsin, että vanhempani halusivat parastani ja opettaa minulle vastuunkantoa vääryyksistäni, mutta tunsin itseni jo aivan totaalisen huonoksi näpistyksen takia ja ymmärsin tekoni täysin.
Minä ottaisin kaikki viihde elektroniikan pois. Viikkorahat pois. Eikä karkkia koko vuonna. Sen enempää kuin synttäri ja joululahjojakaan.
mieltä, ettei näpistystä tarvitse maksaa ollenkaan??
Jos kauppaan ei mennä, niin miten tuo homma hoidetaan?
Pystytkö hoitamaan mitään asioitasi ilman viranomaisia?
Vaikutat sellaiselta syrjäytyneeltä, joka on tottunut kinuamaan kaikean Kelasta, sossusta tai terveyskeskuksesta. Oma järkenkäyttö on sallittua. Toisaalta tässä tapauksessa lastensuojelun puuttuminen asiaan voisi olla ihan hyvä asia.
Jos lapsi on rikollinen niin se pitää pysäyttää kaikkia mahdollisisa keinoja käyttäen. Ei sitä pidä sääliä tai ymmärtää.
Eihän AP ole tähän poliisia hakemassa, vaan käyttämässä ihan normaalilla järjellä varustetun vastuullisen aikuisen kasvatuskeinoja. Sehän on sitten kaupan valinta sotkevatko poliisin tällaiseen kasvatukselliseen toimintaan. Ei siinä mitään, poliisi on monessa tilanteessa OK, mutta mielestäni kauppa tuhlaa poliisin (jo muutenkin vähäisiä) resursseja, jos toimii vitosen/22 mainitsemalla tavalla. Eri asia on, jos lapsi jää kaupassa verekseltään kiinni, silloin ymmärrän poliisin paikalle pyytämisen. Minut on aikanaan lapsena (5-v) äiti vienyt kauppaan selvittämään asiaa, kun olin sieltä luvatta ottanut (=varastanut) karamellipussin. Kotona, kun jäin kiinni keskusteltiin asiasta ja rangaistuksena toimi se kauppiaalta anteeksipyyntö. Enkä muuten ole sen jälkeen toisten tavaroita vienyt! AP! Mielestäni ratkaisusi vaikuttaa oikein hyvältä. Voithan ottaa ennakolta yhteyttä kauppaan, kertoa, että "lapselta (ikä) löytyi nyt teidän kaupasta luvatta otettu XX. Olemme keskustelleet täällä kotona ja sopineet, että tulemme pyytämään anteeksi ja maksamaan tuotteen, sopiiko tämä teille? Kuinka teidän kaupassa tällaisia tilanteita on tapana selvittää?" Voitte kauppiaan kanssa yhdessä ennakolta vähän sopia, kuinka tilanteessa toimitaan, niin on kasvatuksellisesti selvät sävelet. Fiksu kauppa ja kauppias ymmärtää kasvatuksen merkityksen.
Vaan mennään ihan sen työpaikan ohjeiden mukaan. Omassa työpaikassani ei ole esimerkiksi mainitsemaasi kauppiasta.
Miten sä kuvittelet että haluaisn kasvattaa sun lastasi!!!!!!.Kasvattakaa tosiaankin omat kusipäänne. Niin huonoa käytyöstä näkee kaupan kassalla lapsilta ja niiltä superkasvattajilta joitten mielestä on oikein maksamatta varastamiaan tuotteita. Oikein oksettaa kaltaisenne ylimielisyyden huipentumat.
Eihän AP ole tähän poliisia hakemassa, vaan käyttämässä ihan normaalilla järjellä varustetun vastuullisen aikuisen kasvatuskeinoja. Sehän on sitten kaupan valinta sotkevatko poliisin tällaiseen kasvatukselliseen toimintaan. Ei siinä mitään, poliisi on monessa tilanteessa OK, mutta mielestäni kauppa tuhlaa poliisin (jo muutenkin vähäisiä) resursseja, jos toimii vitosen/22 mainitsemalla tavalla. Eri asia on, jos lapsi jää kaupassa verekseltään kiinni, silloin ymmärrän poliisin paikalle pyytämisen.
Minut on aikanaan lapsena (5-v) äiti vienyt kauppaan selvittämään asiaa, kun olin sieltä luvatta ottanut (=varastanut) karamellipussin. Kotona, kun jäin kiinni keskusteltiin asiasta ja rangaistuksena toimi se kauppiaalta anteeksipyyntö. Enkä muuten ole sen jälkeen toisten tavaroita vienyt!
AP! Mielestäni ratkaisusi vaikuttaa oikein hyvältä. Voithan ottaa ennakolta yhteyttä kauppaan, kertoa, että "lapselta (ikä) löytyi nyt teidän kaupasta luvatta otettu XX. Olemme keskustelleet täällä kotona ja sopineet, että tulemme pyytämään anteeksi ja maksamaan tuotteen, sopiiko tämä teille? Kuinka teidän kaupassa tällaisia tilanteita on tapana selvittää?" Voitte kauppiaan kanssa yhdessä ennakolta vähän sopia, kuinka tilanteessa toimitaan, niin on kasvatuksellisesti selvät sävelet. Fiksu kauppa ja kauppias ymmärtää kasvatuksen merkityksen.
Rikos on aina lastensuojeluasia. Pitäisi olla poliisiasia jos tässä maassa olisi jotain järkeä.
Anteeksipyyntö ei riitä mihinkään. Kova rangaistus on erittäin tärkeä. Eikä ikinä pidä enää luottaa sellaiseen henkilöön joka on varastanut
mieltä, ettei näpistystä tarvitse maksaa ollenkaan?? Jos kauppaan ei mennä, niin miten tuo homma hoidetaan?
tähän asiaan otettaisiin lain mukaan lastensuojelukin mukaan, antaisin kotona opetuksen (viikkorahat pois tms). Vain totaali-idiootti lähtee selvittämään asiaa sossujen kanssa.
Ihan hyvistäkin perheistä on otettu lapsia huostaan, jos käytös on epänormaalia. Ja tässä se sitä juurikin on, joten miksi ottaa riski?
Ymmärrän että on eroja ,mutta ei se poista sitä VASTUUTA hoitaa asiaa ja maksaa se saatanan näpistetty tuote!!!!!!
Kasvata se oma lapsesi olemaan varas kenen ei tarvitse kantaa vastuuta. tältähän tuo sinun viestisi kuullostaa.
pikkuesineen kaupasta. Samantien takasin kauppaan palauttamaan esine anteeksipyynnöllä. Myyjä tosin oli typerys! Ei osannut sanoa muuta kuin -no eihän tuo mitään!! Olisi sanonut vaikka -kiitos kun palautit esineen! Amerikkalaiset olisivat osanneet sanoa myös, että olen ylpeä sinusta kun toimit oikein!!
Lapsemme oppi tästä ja oli helpottunut jälkeenpäin. Sai myös valtavan hyvän opetuksen tärkeästä periaatteesta, jonka muistaa aina. Nyt työelämässä on saanut etuja juuri rehellisyydestään ja palkankorotuksen. Pomo nimittäin huomasi asian verratessaan toisiin työntekijöihin.
En nyt ymmärrä tota myyjää ollenkaan, taitaa olla aikamoinen elämä takana kun noin ottaa kantaa. Itse veisin kakarani tässä tapauksessa kauppiaalle tai isolle pomolle itselleen. Ihmettelen mitä haittaa siitäkään olisi jos poliisi-ilmoitus tehtäisiin. Siitähän tulisi vaan esille miten vanhemmat ovat todella kiinnostuneita lapsensa käytöksestä ja rehellisyydestä. Sitäpaitsi lapsestasi tulee sankari kaveriporukassa kunhan aikaa myöten kertoo jutusta ja vanhemmista myös:)
mieltä, ettei näpistystä tarvitse maksaa ollenkaan?? Jos kauppaan ei mennä, niin miten tuo homma hoidetaan?
tähän asiaan otettaisiin lain mukaan lastensuojelukin mukaan, antaisin kotona opetuksen (viikkorahat pois tms). Vain totaali-idiootti lähtee selvittämään asiaa sossujen kanssa.
Ihan hyvistäkin perheistä on otettu lapsia huostaan, jos käytös on epänormaalia. Ja tässä se sitä juurikin on, joten miksi ottaa riski?
Lapsi huomaisi mitä tapahtuu kun rikkoo lakia. Sinun tuntemuksillasi ja haluillasi ei saa olla mitään merkitystä. Lastenkoti myös hajottaisi kaveripiirin joka varmasti on syyllinen tähän. Aivan oikea ratkaisu olisi mennä sinne kauppaan ja antaa heidätn tehdä ilmoitus
Meillä ilmoitetaan jokainen näpistys poliisille. Se, että omassa työpaikassani toimitaan noin ei merkitse sitä, että teillä voitaisiin toimia toisin.
Onhan se nyt selvä, että ap on hukassa jos tarvitaan poliisia selvittämään vaikeaa äidin auktoriteetin puutetta.