keskenmeno, kaduttaako, jos sikiö (rv15) menee roskikseen?
Sain keskenmenon. Mietin, kaduttaako minua jälkikäteen, jos annan sikiöni ruumiin mennnä roskikseen.
Jos sikiölläsi on jokin muistelupaikka uurnalehdossa tai vastaavassa, käytkö siellä usein?
M
p.s. Sain keskenmenon raskausviikolla 15. Paikkakunnallani tuon ikäiset sikiöt menevät orgaaniseen jätteeseen, jos vanhemmat eivät halua hoitaa tuhkausta/hautausta. Muualla Suomessa tuon ikäiset sikiöt saatetaan yhteistuhkata ja tuhka ripotella nimettomästi muistolehtoon. Mietin, että antaisin mennä roskikseen syöpäkasvainten ja vastaavien joukossa, mutta kaduttaako sellainen jälkikäteen?
Kommentit (14)
Kummalta se sitten nättää, orgaaniselta jätteeltä vai lapsenalulta...
ihmettelen, että se on ylipäätään mahdollista. Kaikki keskenmenot, vaikka olisi vain rv 8, täytyisi laittaa yhteisarkkuun tai tuhkata, vaikka vanhemmat eivät sitä erikseen toivoisikaan.
Ihan ihmiseltähän enkelipoikamme toki näytti. Kauniilta äidin mielestä. Oli pitkät kädet ja jalat, ajattelin, että on meidän poika, kun on pitkät raajat.
ap
Ei lapseni ole siinä ruumiissa. Se ruumis on vain kuollutta solukkoa, ei sitä tarvitse pyhittää eikä siunailla.
Olen aika analyyttinen tyyppi, mutta siitä huolimatta en halunnut lapseni alkua laitettavan ihan vain roskikseen. En ole yhtään uskonnollinen, mutta kunnioitan kovasti elämää. Meidän sikiömme elämä ei jatkunut, mutta elämää hänessä oli jo ollut. Minulle ei kuitenkaan sovi missään fyysisessä paikassa vieraileminen "muistelemassa", vaan muistan asian parhaiten mielessäni.
Eikö teillä ole mahdollisuutta yhteistuhkaukseen, ap? En tiedä paljonko maksaisi järjestää tuhkaus itse, kun en sitä joutunut selvittämään, mutta tilanteessasi varmaan harkitsin omaa tuhkausta ja tuhkan ripottelua jonnekin meille vanhemmille tärkeään paikkaan.
Voimia!
eikä mille edes kerrottu mitä sikiölle tehtiin, kai se meni poltettavaksi orgaaniseen jätteeseen. Ei mua kyllä ole käsittänyt yhtään.
eikä mille edes kerrottu mitä sikiölle tehtiin, kai se meni poltettavaksi orgaaniseen jätteeseen. Ei mua kyllä ole käsittänyt yhtään.
Saahan lemmikitkin haudata omalle tontille, ja tuollainen pieni sikiö ei varmastikaan ole hygieniahaitta sen enempää.
lähinnä mielessä isoisovanhempien hautaa, joilla ei ole muita jälkeläisiä kuin me.
mutta mietin, kävisimmekö siellä kuitenkaan muuta kuin kerran vuodessa jouluna?
ap
Saahan lemmikitkin haudata omalle tontille, ja tuollainen pieni sikiö ei varmastikaan ole hygieniahaitta sen enempää.
Se lupa pitää esittää kirjallisesti, kun käy noutamassa sikiön.
En käy siellä juuri koskaan enkä missään nimessä olisi halunnut ripotella tuhkia kotipihaan tms. Tapahtumasta on muutama vuosi ja muistot säilyy ikuisesti sydämessäni. En tarvitse mitään erityistä paikkaa muisteluun, joten olisi se "orgaaninen jätekin" kelvannut. Vauvani kaarimaljassa alastomana on näky, jota en kuitenkaan koskaan unohda :(
kuulostaisi hyvältä vaihtoehdolta. Käsittääkseni pitää maksaa pieni maksu siitä että hauta avataan pikku uurnaa varten (joku pieni puurasia esim), ei kai ole pakko edes hautakiveen kaiverruttaa. Olisi arvokkaampaa vaikka ette siellä usein kävisikään.
En pystyisi roskikseen laittamaan vaan tuhkaisin tavalla tai toisella.
kuulostaisi hyvältä vaihtoehdolta. Käsittääkseni pitää maksaa pieni maksu siitä että hauta avataan pikku uurnaa varten (joku pieni puurasia esim), ei kai ole pakko edes hautakiveen kaiverruttaa. Olisi arvokkaampaa vaikka ette siellä usein kävisikään. En pystyisi roskikseen laittamaan vaan tuhkaisin tavalla tai toisella.
tämä siis ap:lle viestiin nr 11.
Ja otan osaa AP, kurja juttu.
mutta mun mielestä ei kannata tarrautua menneeseen ja sellaiseen, jota ei koskaan kunnolla ollutkaan. Itse en siis ehkä katuisi, jos jättäisin tuhkauksen tekemättä.