Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tekisit jos olisit päättämässä irtisanottavista?

Vierailija
15.01.2013 |

Kyseessä kaksi hyvää työntekijää joilla ei ole juurikaan mitään eroa koulutuksissa eikä työmotivaat. sairasteluissa tms. Perhesuhteet ovat ainoastaan selvästi erilaiset ja jos niitä miettii niin löytyisikö se ratkaiseva tekijä sieltä? Miten sinä tekisit, kumman näistä laittaisit pihalle?

Ensimmäisellä vaihtoehdolla on perhe ja kaksi lasta. Vaimo on työttömänä. Toisella on yhteishuolto kahdesta lapsesta, siis eronnut mies. Eikä ilmeisesti ole löytänyt uutta kumppania. Kummallakin on omakotitalot ja velkaa.

Jos ajatellaan että kummassa tapauksessa irtisanominen olisi ikävämpi juttu niin... En minä vain tiedä?! Pakko on kuitenkin vähentää porukkaa ja nyt on hankala paikka näiden viimesten kahden välillä. Ja sanottakoon nyt vielä se että tämä ala jolla ovat töissä on sellainen että töitä ei juurikaan ole. Että uusi koulutus tai paikkakunnalta muuttaminen voi tulla kyseeseen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken mietittyäni kuitenkin vastaan, että se jolla on vielä ehjä perhe, mutta vaimo työttömänä, voisi helpommin vaihtaa paikkakuntaa koko perheen voimin. Joten irtisano se.

Eronnut on jo joutunut eroamaan lapsistaan ja jos vielä muuttaa kauemmas heistä, niin yhteydenpito muuttuu entistä hankalammaksi. Hän kun ei voi muuttaessaan viedä perhettä mukanaan.

Vierailija
2/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei ne siitä millään parane, päätös on vain tehtävä.

Mä luulen, että sulla on olemassa jokin syy miksi tulit täältä kysymään neuvoa. Mieti mikä se syy tähän kysymiseen on, ehkä se antaa sinulle jotain vastausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohda kakkosen löpinät

Vierailija
4/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvioida paremmuusjärjestystä, jolloin vähemmän tulosta tekevä työntekijä saisi lähteä, niin varmaan päätyisin myös tähän ratkaisuun. "se lähtee joka viimeksi tullut".

Vierailija
5/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvioida paremmuusjärjestystä, jolloin vähemmän tulosta tekevä työntekijä saisi lähteä, niin varmaan päätyisin myös tähän ratkaisuun. "se lähtee joka viimeksi tullut".

kumpi on ollut kauemmin töissä.

Vierailija
6/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyehtopimuksissa on määräykset työvoiman vähentämisjärjestyksestä, koskevat tosin lähinnä teollisuuden työntekijöitä. Siellä on määräys, että viimeksi irtisanotaan tai lomuatetaan yrityksen toiminnalle tärkeitä ammattityöntkeijöitä ym. sekä tämän säännön lisäksi kiinnitetään huomiota myös työsuhteen pituuteen ja työntekijän huoltovelvollisuuden määrään, josta siis viimeinen tarkoittaa pääasiassa lapsia ym. huollettavia, jotka ovat työnantajan tiedossa. No käytännössä homma ei näin tietenkään suju, vaan hankalat tyypit irtisanotaan ensimmäiseksi.

Ja tämän tes-tekstin muoto vaihtelee, eie ole aina sama, joten nipoilijat ei tartte korjata.

Vierailija
7/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina ollut hyväksytty ja reilu perustelu.

Vierailija
8/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko millään tavalla selvittää, kumpi heistä olisi valmiimpi lähtemään muiden tulevaisuudensuunnitelmien vuoksi?

Kyllä sinua harmittaisi, jos irtisanoiset nyt A:n ja puolen vuoden päästä B tulisi kertomaan, että irtisanoutuu itse ja on jo pitemmän aikaa ajatellut muuttoa ja/tai alanvaihtoa.

Viimeksi tullut on ainakin helppo ja selkä kriteeri, jos mitään muuta perustelua ei löydy.

Vai olisiko se toinen vapaaehtoinen

Vierailija
9/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja tarjoaisi irtisanomispakettia, niin silloin noin voisikin tehdä, mutta silloin pakettia tarjotaan kaikille irtisanottaville, ei ainoastaan yhdelle.

On todella tökeröä ruveta kyselemään, lähtisikö jompi kumpi itse vapaaehtoisesti, jos mitään pakettia ei ole tulossa.

Vierailija
10/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja tarjoaisi irtisanomispakettia, niin silloin noin voisikin tehdä, mutta silloin pakettia tarjotaan kaikille irtisanottaville, ei ainoastaan yhdelle.

On todella tökeröä ruveta kyselemään, lähtisikö jompi kumpi itse vapaaehtoisesti, jos mitään pakettia ei ole tulossa.

Jos siis tiedossa ei ole jo uutta paikkaa tai kunnon pakettia. Vapaaehtoinen lähteminen tarkoittaa työttömyyskorvauksista luopumista...

Vierailija
11/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jo vaimokin on työttömänä niin se on pahempi paikka sille perheelle. Ettei vaan tule mitään uutta perhesurmaa :-/ . En mä tahdo pelotella mutta tuli nyt vaan mieleen.

Vierailija
12/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyehtopimuksissa on määräykset työvoiman vähentämisjärjestyksestä, koskevat tosin lähinnä teollisuuden työntekijöitä. Siellä on määräys, että viimeksi irtisanotaan tai lomuatetaan yrityksen toiminnalle tärkeitä ammattityöntkeijöitä ym. sekä tämän säännön lisäksi kiinnitetään huomiota myös työsuhteen pituuteen ja työntekijän huoltovelvollisuuden määrään, josta siis viimeinen tarkoittaa pääasiassa lapsia ym. huollettavia, jotka ovat työnantajan tiedossa. No käytännössä homma ei näin tietenkään suju, vaan hankalat tyypit irtisanotaan ensimmäiseksi.

Ja tämän tes-tekstin muoto vaihtelee, eie ole aina sama, joten nipoilijat ei tartte korjata.

perheellisen pois. Niistä ei ole kuin harmia

Vierailija
13/13 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aivan sairasta esimiestoimintaa kysyä tältä palstalta yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi