Perusopetuksen käytösnumeron arvioitiperusteet:
7. KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI
Jokainen opettaja arvioi kunkin oppilaan käyttäytymisen omassa oppiaineessaan. Todistuksen arvosana muodostuu eri opettajien antamien arvosanojen keskiarvosta luokanvalvojan antamaa arviointia painottaen.
Erinomaista ja kiitettävää arvosanaa (10, 9) ei voi saada, jos oppilas on saanut arvosteltavalla jaksolla rangaistuksia tai myöhästynyt toistuvasti. Peruskoulun päättötodistukseen käyttäytymisen arvosanaa ei merkitä. Erillisen liitteen saa huoltajan pyynnöstä.
Lukuvuoden alussa oppilaille selvitetään käyttäytymisen kriteerit ja painotetaan hyvän käytöksen merkitystä jatko- opintojen, työelämän ja yhteiskunnan jäsenyyden kannalta.
10 Saadakseen arvosanan kymmenen oppilas
toimii aktiivisesti koulun tavoitteiden mukaisesti
osaa ottaa huomioon tilanteen vaatimat käyttäymisnormit
on rehellinen ja vastuuntuntoinen
on luotettava ja auttavainen yhteistyökumppani
kunnioittaa työtovereitaan ja työympäristöään
on asenteeltaan positiivinen ja sopuisa
ei ole saanut rangaistuksia
9 Arvosana yhdeksän annetaan oppilaalle, joka
toimii koulun tavoitteiden mukaisesti
on ystävällinen, huomaavainen ja auttavainen
osallistuu yhteisvastuuseen
hoitaa koulutyönsä säännöllisesti ja täsmällisesti
ei ole saanut rangaistuksia
8 Arvosana kahdeksan annetaan asiallisesti käyttäytyvälle oppilaalle, joka
toimii koulun tavoitteiden mukaisesti
on yhteistyöhaluinen, ystävällinen ja sosiaalinen
huolehtii hyvin työvälineistään ja tehtävistään
7 Arvosanan seitsemän saa oppilas, joka
ymmärtää käytöksessään olevan puutteita ja pyrkii korjaamaan niitä
Oppilaalla on voinut olla
pieniä rikkeitä
harkitsematonta puhetapaa oppilastovereitaan tai henkilökuntaa kohtaan
ajoittaista välinpitämättömyyttä
tehtävien laiminlyöntejä
6 Arvosanan ollessa kuusi, koulutyössä on ollut runsaasti huomautettavaa
oppilas käy koulua epäsäännöllisesti
oppilaan puhetapa on röyhkeä tai toista ihmistä halventava
käyttäytyminen häiritsee työrauhaa
oppilaan suhtautuminen työntekoon ja työvälineisiin on välinpitämätöntä
oppilas on saanut rangaistuksia eikä välitä käytöksessään olevista puutteista
5 Arvosana viisi annetaan oppilaalle, joka
käy koulua hyvin epäsäännöllisesti tai
rikkoo räikeästi koulun sääntöjä tai on vilpillinen ja
on saanut useita rangaistuksia
4 Arvosana neljä voidaan annetaan oppilaalle, johon
koulun kurinpitokeinot eivät vaikuta ja joka kiusaa oppilastovereitaan, käyttäytyy väkivaltaisesti tai rikkoo työvälineitään.
Tätä en tiennyt.