Onko sun mielestä adoptioäidillä oikeutta kutsua itseään äidiksi?
Eihän se ole synnyttänyt lasta, ei siis ole oikeasti äiti.
Kommentit (21)
Synnyttäminen ei tee kenestäkään auttamatta äitiä.
Äitiys on niin paljon muutakin, kun vain jalkansa levittäminen miehelle ja sieltä lapsen ulos synnyttäminen.
Olen itse yhden adoptoidun ja kahden biologisen lapsen äiti, ja minä ajattelen sen siitä näkökulmasta, että myös adoptoidulla lapsellamme pitää olla oikeus kokea että HÄNELLÄ ON ÄITI arjessaan, eikä niinkään minun oikeudestani kutsua itseäni äidiksi. Olisi se aika ankeaa jos täytyisi arjessa erotella että biologiset lapset saisi kutsua minua äidiksi mutta adoptoitu ei.
Huoh miten typerä provo tämä aloitus!
ja roskikseenkin heittäneet naiset ovat äitejä, mutta se, joka on hylättyä lasta kasvattanut ja hoitanut, pysyy aina lapsen hoitajana.
paljon enemmän kuin monella biologisella äidillä.
Lisäksi pitäisi olla eri nimitys myös eri synnytystavoille. Onhan se vallan ihmeellistä, että esimerkiksi sektioäiti tai epiduraaliäiti tituleeraa itseään äidiksi, ihan niin kuin se olisi synnyttänyt aidon oikeasti.
Mielestäni tätä ei tarvitse kyseenalaistaa.
Ei siinä ole mitään kummallista. Vasta kasvattaminen, hoivaaminen, opastaminen ja vierellä kulkeminen ovat niitä asioita, jotka mielestäni erottavat äidin synnyttäjästä.
terveisin äiti ja äitipuoli
Minun Äitini on se, joka tarjosi minulle sylin, turvan ja lohdun. Rakkautensa.
paljon enemmän kuin monella biologisella äidillä.
Äiti-nimityksen minun mielestäni ansaitsee henkilö, joka kasvattaa aikuiseksi asti lapsen, joko oman tai adoptoidun. Siksi esim. adoptioon lapsensa antanut synnyttäjä ei ole äiti, eikä niitä hulttio"äitejä", jotka vähät välittävät lapsensa kasvattamisesta tai joiden jälkikasvu päätyy lastenkotiin, saisi kutsua äideiksi.
Äiti on kunnianimi, joka pitää ansaita!
Sen sijaan oikeutta ei ole sellaisella, joka on ryhtynyt jollekulle valheellisesti vanhemmaksi esim esittämällä isää. En voi sietää sitä, miten lapsille valehdellaan näin. Sitten ihmetellään myrskyistä teini-ikää, kun sopivasti siinä 12 ikävuoden tienoilla päätetään kertoa asian oikea laita. Sairasta. Miksei voi vain olla isähahmo, miksi pitää uskotella olevansa oikea isä?
Lisäksi pitäisi olla eri nimitys myös eri synnytystavoille. Onhan se vallan ihmeellistä, että esimerkiksi sektioäiti tai epiduraaliäiti tituleeraa itseään äidiksi, ihan niin kuin se olisi synnyttänyt aidon oikeasti.
Näille vajavaisesti synnytyksen ihmeen hoitaneille äidin tekeleille voisi olla jokin kuvaavampi nimi. Vaikkapa äidike.
äitiyden huippuarvonimi.
Tämän takia Ekutaniassa käännetäänkin lapset aina perätilaan, jotta lapsi saa kutsua äitiään nimellä perä-äidiksi.
ei ole äiti biologisesti mutta kuitenkin äidin vastuut ja velvollisuudet käytännössä
jos joku tulee vastaan kadulla lapsien kanssa olettaa tietysti että on äiti lapsineen
onko loppujen lopuksi väliä onko synnyttänyt vai ei jos pitää niistä lapsista huolen
loppupäätelmä hän on äiti ja kutsuttakoon häntä äidiksi
Vastakysymyksesi voisi esittää saako äidiksi kutsua itseään nainen joka on synnyttänyt mutta hylännyt lapsensa tai vaihtoehtoisesti tuhonnut lapsen terveyden odotusaikana käyttämällä päihteitä.
Vaikka kaikki varmaan tajuavat provoksi, niin silti tämä on jotenkin loukkaava.