Aiotko ottaa influenssarokotteen? Perustelut?
Kommentit (47)
Työskentelen infektioille alttiiden potilaiden kanssa. Suojelen siis heitä. Samoin isovanhempiani, joita käyn auttamassa (ovat myös itse saaneet rokotukset, mutta vanhuksilla suoja ei kehity niin hyväksi, kuin aikuisilla).
Myös lapseni ja mieheni ottivat rokotukset, pienin sai ilmaiseksi, lopuille maksettiin itse.
t. sh
Oliko se kovaa hommaa toi selvittäminen? Ottiko kukaan teitä vakavasti? Kuinka teillä nyt menee? Onko tautikin tasoitunut?
Tunnetilat ovat vaihdelleet aika lailla ja varsinkin siinä vaiheessa kun todellisuuden tajusi, oli tuo armoton vitutus hyvin kuvaava termi. Tuska lapsen tulevaisuuden puolesta, oma syyllisyyden tunne (mitään muuta rokotusohjelman ulkopuolista rokotetta ei olla koskaan otettu ja tätäkin harkittiin kauan) ja ahdistus tapahtuneesta johtivat sairaslomaan ja aikamoiseen henkiseen pahoinvointiin. Nyt tilanne on hieman tasoittunut.
Eikö ole armoton vitutus koko hommaan? Kyllä itellä kun tollainen juttu tulisi esiin niin oksat putoais (yks kerralla). Miten ite oot ottanut sen
Eikä kukaan meidän perheestä. Ollaan todella terveitä kaikki aina oltu, minä olen ollut jossain flunssassa viimeksi joskus 5-6 vuotta sitten. Lääkärissä ei käydä, eikä kukaan käytä mitään lääkkeitä. Joskus päänsärkyyn panadolia, mutta sekin harvoin. Lapsillakaan ei ole edes nuhaa juuri koskaan.
Syödään luomuruokaa ja viljat ei kuulu meidän ruokavalioon eikä juuri sokerikaan. Mahtaisko olla vaikutusta, en tiedä.
Otan mieluummin sen influenssan sekä itselleni että lapsilleni. Ai niin, kaksivuotiaani sairasti sen jo.
Testattiinko tosiaan? Suomessahan on ollut vasta muutama yksittäinen
kun kuulutaan koko perhe riskiryhmään. Ei silti oteta rokotusta. Tosi lievänä sairasti, vain pari päivää nenä vuosi ja oli vähän lämpöä, siinä se.
yksityisellä siis käydään. Oli vähän turha käynti muutenkin, kaksivuotistarkastus ja nenän niiskutuksesta + lämpöilystä veti tämä lääkäri kierrokset. Meinasi että tässä on nyt sitten hänelle kauden eka influenssakeissi. :-D
Yleensä niitä ylihysteerisiä on aivan muut kuin lääkärit. Jos lapsella vähän lämpöä ja nuhaa, niin ne eivät todellakaan ole mitään influenssan oireita. 2v tarkastus yksityisellä? Oletkohan jotenkin sekoittanut asioita...? Flunssa ja influenssa ovat aivan eri sairauksia.
Itse olen sairastanut kerran influenssan ja se ei ollut mikään pikku nuha.Mä en ole eläissäni ollut niin kipeä; korkea kuume, lihaskivut ja päänsärky. Ja aivan tapettu olo. Kaukana tavallisesta flunssasta.
Perusterve ihminen selviää flunssasta vaikka vähän rajumpi olisikin.
Jollei niin ei, ihan sama. Kuitenkaan ihan kaikkea kakkaa en anna pumpata itseeni. Tänä vuonna lapsetkaan eivät saa rokotusta.
Oliko se kovaa hommaa toi selvittäminen? Ottiko kukaan teitä vakavasti? Kuinka teillä nyt menee? Onko tautikin tasoitunut?
Tunnetilat ovat vaihdelleet aika lailla ja varsinkin siinä vaiheessa kun todellisuuden tajusi, oli tuo armoton vitutus hyvin kuvaava termi. Tuska lapsen tulevaisuuden puolesta, oma syyllisyyden tunne (mitään muuta rokotusohjelman ulkopuolista rokotetta ei olla koskaan otettu ja tätäkin harkittiin kauan) ja ahdistus tapahtuneesta johtivat sairaslomaan ja aikamoiseen henkiseen pahoinvointiin. Nyt tilanne on hieman tasoittunut.
Eikö ole armoton vitutus koko hommaan? Kyllä itellä kun tollainen juttu tulisi esiin niin oksat putoais (yks kerralla). Miten ite oot ottanut sen
kävi. Jos olet yhä kuulolla niin kerroppa mitä nyt kuuluu
Hankala sanoa, mikä tilanne olisi ja miten vakavasti meitä olisi otettu (olisiko esimerkiksi säädetty lakia valtion vastuusta siinä vaiheessa, jos/kun lääkevahinkovakuutuspoolilta loppuvat rahat, olisiko STM järjestänyt vanhemmille tilaisuuksia alkuvaiheessa yms) jos osa meistä vanhemmista ei olisi olleet niin aktiivisia. Itseäni en siis tähän joukkoon laske, omat voimat eivät siihen riittäneet. Mutta ne ihanat aktiivit pommittivat STM:n ja THL:n väkeä sekä myös tiedotusvälineitä ja lääkäreitä, ottivat asioista selvää ja taistelivat meidän kaikkien puolesta. Vähitellen se tuotti tulosta ja esim. Paula Risikko tapasi meidät vanhemmat henk.koht.
Osalla lapsista ja nuorista tilanne on tasoittunut, suureksi osaksi lääkkeiden (jotka ovat todella vahvoja, pelottaa miten ne vaikuttavat pitkällä tähtäimellä) avulla, osalla jopa ilman niitä. Jotkut ovat lähestulkoon normaaleja toimintakyvyssään, mutta valitettavasti läheskään kaikilla tilanne ei ole tämä - myös todella surullisia tarinoita on paljon. Tautiin olennaisesti kuuluvat raivokohtaukset ovat monella perheellä vaikuttaneet arkeen rajusti, vastoin yleistä luuloa nukahteleminen ei ole se suurin haaste. Sairastuneiden itsensä kannalta katapleksia on myös iso asia, useat ovat ruenneet välttämään nauramista ja muita tunnekuohuja, koska jalat menevät alta.
Meidän perheellä tilanne on suht ok, mutta se vaatii todella tarkkaa päivärytmiä josta ei juurikaan poiketa. Yöunta tarvitaan noin 11 h, eikä esim. iltakyläilyjä koko perheen voimin tarvitse ajatellakaan. Arki on siis saatu rullaamaan, mutta uhrauksia se vaatii sairastuneen lisäksi meiltä muiltakin. Pääasia kuitenkin, että lapsi itse voi kohtuullisen hyvin, sekä henkisesti että fyysisesti. Jaksaa tavata kavereitaan ja harrastaakin, koulukin sujuu hyvin. Monen kohdalla tilanne valitettavasti on aivan toinen :-(.
Sorry, tulipa pitkä sepustus.
Ja jatkoa vielä edelliseen.. monilla vanhemmilla on todella surullisia tarinoita siitä, miten viranomaiset / KELA / Lääkevahinkovakuutuspooli / THL ovat suhtautuneet. Poolin kanssa on taisteluita käyty ja mukana on ollut lakimieskin meidän vanhempien puolelta - ja onneksi niin.
Otan mieluummin sen influenssan sekä itselleni että lapsilleni. Ai niin, kaksivuotiaani sairasti sen jo.
Testattiinko tosiaan? Suomessahan on ollut vasta muutama yksittäinen
kun kuulutaan koko perhe riskiryhmään. Ei silti oteta rokotusta. Tosi lievänä sairasti, vain pari päivää nenä vuosi ja oli vähän lämpöä, siinä se.
yksityisellä siis käydään. Oli vähän turha käynti muutenkin, kaksivuotistarkastus ja nenän niiskutuksesta + lämpöilystä veti tämä lääkäri kierrokset. Meinasi että tässä on nyt sitten hänelle kauden eka influenssakeissi. :-DYleensä niitä ylihysteerisiä on aivan muut kuin lääkärit. Jos lapsella vähän lämpöä ja nuhaa, niin ne eivät todellakaan ole mitään influenssan oireita. 2v tarkastus yksityisellä? Oletkohan jotenkin sekoittanut asioita...? Flunssa ja influenssa ovat aivan eri sairauksia.
Itse olen sairastanut kerran influenssan ja se ei ollut mikään pikku nuha.Mä en ole eläissäni ollut niin kipeä; korkea kuume, lihaskivut ja päänsärky. Ja aivan tapettu olo. Kaukana tavallisesta flunssasta.
Emme käytä julkisia terveydenhuoltopalveluita vaan yksityistä lääkäriasemaa sekä lapsille että itsellemme silloin kun tarvitaan. Myös äitiys- ja lastenneuvolapalvelut tulevat tämän yksityisen lääkäriaseman kautta.
Ymmärrän kyllä astmaatikkona flunssan ja influenssan eron, mutta kaikki eivät sairasta tuota influenssaakaan niin rajuna kuin sen pahimmillaan voi sairastaa. Onneksi lapsi on perinyt hyvät geenit! ;-D
Lääkäri oli juuri palkattu tuonne aseman leipiin ja halusi testata vähän turhiakin juttuja. Ei meitä haitannut.
puolesta jotka joutuivat lääketeollisuuden uhreiksi. Kokemus on varmasti kokonaisuudessaan ollut hurja. Tsemppiä paljon teille ja toivotaan että tauti / oireet poistuisi kokonaan jossakin vaiheessa.
olen elänyt yli 40v enkä ole tiennyt tuollaisista rokotteista aiemmin tai ottanut tai tarvinnut, niin miksiköhän yhtäkkiä muuttaisin tapojani?
jotenkin voimme auttaa (missä tahansa) niin kirjoittakaa tänne vauva palstalle
Kiitos, toivotaan että tilanne ei tästä ainakaan pahene.
puolesta jotka joutuivat lääketeollisuuden uhreiksi. Kokemus on varmasti kokonaisuudessaan ollut hurja. Tsemppiä paljon teille ja toivotaan että tauti / oireet poistuisi kokonaan jossakin vaiheessa.
Kyllä on usko suomalaisten minkäänlaiseen kriittisyyteen ja omaan ajatteluun mennyt tämän ketjun myötä. Netistä saadut "faktat" uskotaan kuola valuen. Ei niitä rokotteita turhaan ole kehitelty--> Hyödyt satoja kertoja suurempia kansanterveydellisesti kuin haitat. Rokotteet ovat pelastaneet antibioottien jälkeen eniten ihmishenkiä maailmassa ihmisten elämänlaadusta ja inhimillisestä kivusta ja särystä puhumattakaan
Todellakin otetaan koko perheelle! Ja toivotaan että meidän lähipiiri ottaa kanssa, sekä itsensä vuoksi ja meidän pienen lapsen takia. Influenssa on lapselle todella vaarallinen tauti ja voi olla (hengen)vaarallinen myös aikuiselle!!
Tuntuu että ihmiset kuvittelevat nykyään, että lapsen kasvattaminen "kädet multakasassa" auttaa vahivstamaan lapsen kaikkia tauteja vastaan. Mutta vastustuskyky influenssaa vastaan haetaan nimenomaan tästä rokotteesta!! Hyvä yleiskunto on sitten toinen asia.
En voi mitenkään käsittää sellaista terveydenhoitokuntaa, joka ei rokotetta ota. Mielestäni sen tulisi olla henkilökunnalle pakollista, koska kohtaa koko ajan riskiryhmiä kenelle tauti on vaarallinen ja hoitajat voivat myös levittää tautia itse.
Pidän rokottamattomia ihmisiä tosi sivistymättöminä ja vähä-älyisinä.
En uskalla tuon edellisen rokoteskandaalin perusteella
Suomessa tuo influenssauutisointi on taas melkoista lööppihakua, lukekaa tosiasiallinen tilanne vaikka New York Timesin webbiversiosta. Sieltä hyvä kommentti:
""During the 2009 swine flu pandemic, many elderly Americans had natural protection, presumably from flus they caught in the 1930s or ’40s.
“Think about that,” Dr. Osterholm said. “Even though they were old, they were still protected. We’ve got to figure out how to capture that kind of immunity — which current vaccines do not.” "
http://www.nytimes.com/2013/01/12/health/us-flu-deaths-reach-epidemic-l…