G: Tiedätkö mikä on keija?
Kommentit (49)
mainostelevisionkatselijateinit eivät.
en ole koskaan kuullutkaan keijasta! Olen Kainuusta. Keijo sen sijaan on ihan yleinen nimi täällä päin! :D
mutta mihin murteeseen se kuuluu? Olen pohjanmaalta ja siellä ei ole käytössä.
kerrotaan, että synonyymi on potta.
Vastasin jo, että tiedän, mutta meillä päin se tarkoitti nimenomaan pottaa, jossa on myös istuinosa. Eli reikätuoli, jonka alla potta, jonka voi sitten erikseen tyhjentää. Eli deluxe-malli.
Tavallisesta potasta ei koskaan puhuttu keijana.
Ja olen paljasjalkainen Helsinkiläinen. En viitsi vielä paljastaa mutta lapsi 1-3v tarvitsee sitä :-)
Turusta olen alunperin, aikuisena muuttanut maalle
Mutta ei ole minun murrealueen sana.
Tulen Pohjois-Pohjanmaalta ja törmäsin sanaan lapsena ja kysyin silloin, mitä tuo sana tarkoittaa.
Mutta en kyllä tiedä, kuuluuko se paikalliseen murteeseen. Sukujuuret on Eteläpohjanmaalla ja Kannaksella.
olen eteläisestä Hämeestä.
En tosin koskaan ole kenenkään kuullut oikeasti käyttävän tuota sanaa enkä ole käyttänyt itsekään. Ihan muuta sanaa normaalisti käytetään. Kirjallisuudessa tai vanhoissa lehdissä tms. olen siihen "keijaan" törmännyt.
Turusta, mutta isovanhemmat Häme-Karjala akselilta
Olen syntynyt Etelä-Ruotsissa, asunut koko ikäni Porvoo-Espoo -akselilla ja nyt Lounais-Lapissa. Sanan olen tuntenut aina.
Salossa kävin lukiota, ja siellä joskus äidinkielen tunnilla sana tuli esiin synonyymina sille meille kaikille tutulle p-sanalle.
savosta oon ja mummoni käytti tota sanaa :D
Mummi sitä aina käytti ja isäni myös. Taisin oppia tuon sanan ennen sitä p-sanaa.
Mutta en itse koskaan käyttäisi sitä sanaa. Opin sen kaupassa kun hintalapussa oli tätä nimitystä käytetty kyseisestä tavarasta. Taisin varmuuden vuoksi varmistaa vielä kaupan myyjältä, että tarkoittaako tämä nimitys tätä tuotetta?
Olen Tampereelta, nykyään asun varsinaissuomessa, suku satakunnasta.
En ole koskaan kuullut. Olen asunut Kymenlaaksossa ja Helsingissä.