Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunkaulansyöpä

Vierailija
13.01.2013 |

Mitä oireita ollut ennen toteamista? Mistä olette päätelleet jonkin olevan vinossa? Entä mitä oireita toteamisen jälkeen ja millaista hoitoa?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloksia kysellessä kuulin vain että tämmöinen löydös olisi ja nyt joudun ilmeisesti juuikin kolposkopiaan? Menen lääkärille huomenna juttelemaan puhelimessa kun ei paljon sanonut. Mutta ilmeisesti jo nämä oireeni liittyvät ihan siihen syöpään :(

Ja siis sitähän epäiltiin ennen papaan laittoa kun oli juuri noita oireita ja tuohon liman vuotoon ei auttanut emätintulehdukseen määrätyt puikot, ei antibiootti eikä hiivalääkkeet. Myös menkat pillereistä huolimaat ihan ylitsevuotavaiset, yleensä niukat

Se kolposkopia on koepalan otto, yleensä niitä otetaan kerralla kaksi, niin saadaan luotettavat näytteet. Mikäli ei ole levinnyt, leikkaavat loopilla (sähkösilmukalla) pois.

t. se 26v.

Vierailija
42/55 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihan syövästä kyse, niin hoitona on leikkaus + sädehoito. Kohdunkaulansyöpä on yleensä hitaasti etenevä syöpä, eli on yleensä aika hyväennusteinen mikäli papakokeiden väli ei ole päässyt venymään kauhean pitkäksi. Ja voi olla, että kyse on vasta esiasteesta, ne ovat tosi tavallisia (itseltänikin hoidettiin sellainen kesällä). Kolposkopia tarkoittaa kohdunsuun tähystystä, eli lääkäri katsoo mikroskoopilla etikkaliuoksella värjättyä kohdunkaulaa ja ottaa tarvittaessa pieniä näytepaloja jos näkyy merkkejä solumuutoksista. Tsemppiä, toivotaan että selviät säikähdyksellä!

Tuloksia kysellessä kuulin vain että tämmöinen löydös olisi ja nyt joudun ilmeisesti juuikin kolposkopiaan? Menen lääkärille huomenna juttelemaan puhelimessa kun ei paljon sanonut. Mutta ilmeisesti jo nämä oireeni liittyvät ihan siihen syöpään :(

Ja siis sitähän epäiltiin ennen papaan laittoa kun oli juuri noita oireita ja tuohon liman vuotoon ei auttanut emätintulehdukseen määrätyt puikot, ei antibiootti eikä hiivalääkkeet. Myös menkat pillereistä huolimaat ihan ylitsevuotavaiset, yleensä niukat

Se kolposkopia on koepalan otto, yleensä niitä otetaan kerralla kaksi, niin saadaan luotettavat näytteet. Mikäli ei ole levinnyt, leikkaavat loopilla (sähkösilmukalla) pois.

t. se 26v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa syytäni tämä osaksi on!

Olen käynyt viimeksi 06 papassa ja ollut sen jälkeen aina yhden ja saman miehen kanssa niin en edes muistanut koko papaa. Vaikka siinä tulisi käydä 2vuoden välein :( En osannut epäillä edes mitään tällaista. Ennenkuin nuorempi lapsi syntyi ja alkoi oleen kaikenmaailman komplikaatioita.

Toivon todella että tästä selvittäisiin säikähdyksellä

ap

Vierailija
44/55 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihan syövästä kyse, niin hoitona on leikkaus + sädehoito. Kohdunkaulansyöpä on yleensä hitaasti etenevä syöpä, eli on yleensä aika hyväennusteinen mikäli papakokeiden väli ei ole päässyt venymään kauhean pitkäksi. Ja voi olla, että kyse on vasta esiasteesta, ne ovat tosi tavallisia (itseltänikin hoidettiin sellainen kesällä). Kolposkopia tarkoittaa kohdunsuun tähystystä, eli lääkäri katsoo mikroskoopilla etikkaliuoksella värjättyä kohdunkaulaa ja ottaa tarvittaessa pieniä näytepaloja jos näkyy merkkejä solumuutoksista. Tsemppiä, toivotaan että selviät säikähdyksellä!

t. se 26v.

Minulta otettiin aina kolposkopiaan mentäessä koepalat. Tietysti jos ei mitään silmämääreisesti havaittavaa ole etikkaliuksesta huolimatta, niin sitten ei varmaankaan oteta?

Toivotaan, että ei ole edennyt vielä niin pitkälle, että tarvitsisit leikkausta. Loopilla hoidetut saattavat kyllä helposti uusia.

t. 26v

Vierailija
45/55 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ma 8.2 tietää, että papa luokka 4 ja löydettiin vahvasti syöpään viittaavia solumuutoksia. Nyt odotan kutsua lisätitkimuksiin. En oikein tiedä mitä pitäisi ajatella. Ja sitä ihmettelen, ettei minua pelota. On vain niin tyhjä olo...

Vierailija
46/55 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin HPV positiiviseksi vuonna 2010. Ensimmäisessä kolkoskopiassani todettiin lievä solumuutos (CIN1). Sen jälkeen tilannetta on seurattu tähän asti Papalla ja kolkoskopioilla.

2015 tuli kirje kotiin, jossa kerrottiin, että solumuutos on edennyt keskivahvaksi (CIN2). Vaihtoehdot oli loop-hoito tai kahden vuoden seurantatutkimus, jossa seurataan solumuutosta puolen vuoden välein. Valitsin seurantatutkimuksen, sillä kertoivat, että sen aikana jos solumuutos menee huonompaan suuntaan, ehditään se havaita ajoissa ja tehdä loop ja tutkimuksella ei ole lisäriskejä. Puolen vuoden kontrollista ei löytynyt uusia muutoksia. Olin tällä viikolla vuosikontrollissa, jonka tuloksista saa kuulla kuukauden päästä, eli tehdäänkö seuraava seuranta puolen vuoden vai vuoden kuluttua.

Tämä viimeisiin kontrolli kesti pidempään ja ottivat kahden koepalan sijaan kolme, mitä jäin hieman miettimään. Mitään lääkäri ei kuitenkaan sanonut, että näkyikö siellä silmämääräisesti muutosta.

Ei tässä jaksa ihan kauheasti ylimääräistä stressailla, kun siitä ei mitään hyötyä ole. Toki jäin vähän miettimään jonkun aiemman kommentin perusteella, että onkohan pitkään (kohta vuoden) jatkunut virtsatietulehduksen tunne kytköksissä tähän. Tulehdusta ei näy testeissä ja tuntemus onkin tosi lievä. Joskus myös seksin jälkeen vuodan hieman verta ja siihenkin tämä voisi viitata.

No, anyway, olen onnellinen, että meillä täällä Suomessa on loistava käytäntö Papa-kokeiden suhteen ja jos jotakin poikkeavaa on, hoito on kunnollista ja asiantuntevaa.

Tsemppiä kaikille ajatuksien kanssa painiville!

Vierailija
47/55 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin terveyskeskukseen lääkärille kesäkuussa koska mulla oli tullut ruskeaa veristä tiputtelua vajaa viikon (varsinkin yhdynnän jälkeen), johon oli liittynyt alavatsakipuja, sekä kovaa palelua/kuumeilua(?). Menkkoja ei oo ollu vuosiin koska syön minipillereitä, alunperin saanutkin ne kovien kuukautiskipujen hoitoon. No, ottivat monta pissa- ja verikoetta, en oo raskaana, ei oo tulehdusarvot koholla, ei oo klamydiaa eikä tippuria.. Sain ajan papaan koska olin missanut sen viime kesänä kun olin 25v..

Menee alle viikko, vuoto oli loppunut pariksi päiväksi ja alkanut uudestaan ja kuume noussut, saan akuuttiajan terveyskeskuslääkäreille ja siitä lähetteen kättärin gynelle. Sain myös antibiotin varmuuden vuoksi jos sattuisi olee sukupuolitauti tai emätintulehdus. Meen kättärille, ottavat taas testejä ja ultraavat kohdun ja munasarjat, kaikki näyttää siistiltä. Meen kotiin odottelemaan verikokeiden tuloksia, ja seuraavana päivänä soittavat että raskaushormoni on koholla.. Oon ollut yhdessä poikaystävän kanssa kolme kuukautta, ei ollut ihan suunnitelmissa mutta tavallaan se tuntui myös hyvälle.. Mennään poikaystävän kanssa parin päivän päästä kättärille viideks tunniks kokeisiin ja odottelee, lääkäri kertoo että nyt on käynyt virhe, et olekaan raskaana. Tähän väliin totaalinen hajoaminen kättärin pihalla. Syön antibiotit loppuun ja vuoto loppuu eikä oo vatsakaan enää kipeä tai muuta.

Sitten saan papatulokset, keskivaikeita solumuutoksia todetaan, saan kolposkopiaan sun heinäkuun loppuun. Vanhemmat sanoo että nyt ei odotella ja kustansivat mulle Femedaan kolposkopian ja hpvtestit. Vein gynelle sen testituloksen niistä kaikista kokeista mitä mulle tehtiin kunnallisella ja se sanoo että mulla on emätintulehdus niiden perusteella ja hiiva, eli vuoto sitten ollut sitä ehkä, ellei se ala taas uudestaan. Sain kuitenkin äsken kuulla että mulla on korkean riskin hpv, kolposkopiat tulee maanantaina.

Kuinka todennäköistä mahtaa olla että mulla olisi jo kehittynyt syöpä..? Kävin papasta vuonna 2012 tätä ennen ja silloin tuli puhtaat paperit. Mua pelottaa ja ahdistaa.

Vierailija
48/55 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Winona kirjoitti:

Mä lähdin terveyskeskukseen lääkärille kesäkuussa koska mulla oli tullut ruskeaa veristä tiputtelua vajaa viikon (varsinkin yhdynnän jälkeen), johon oli liittynyt alavatsakipuja, sekä kovaa palelua/kuumeilua(?). Menkkoja ei oo ollu vuosiin koska syön minipillereitä, alunperin saanutkin ne kovien kuukautiskipujen hoitoon. No, ottivat monta pissa- ja verikoetta, en oo raskaana, ei oo tulehdusarvot koholla, ei oo klamydiaa eikä tippuria.. Sain ajan papaan koska olin missanut sen viime kesänä kun olin 25v..

Menee alle viikko, vuoto oli loppunut pariksi päiväksi ja alkanut uudestaan ja kuume noussut, saan akuuttiajan terveyskeskuslääkäreille ja siitä lähetteen kättärin gynelle. Sain myös antibiotin varmuuden vuoksi jos sattuisi olee sukupuolitauti tai emätintulehdus. Meen kättärille, ottavat taas testejä ja ultraavat kohdun ja munasarjat, kaikki näyttää siistiltä. Meen kotiin odottelemaan verikokeiden tuloksia, ja seuraavana päivänä soittavat että raskaushormoni on koholla.. Oon ollut yhdessä poikaystävän kanssa kolme kuukautta, ei ollut ihan suunnitelmissa mutta tavallaan se tuntui myös hyvälle.. Mennään poikaystävän kanssa parin päivän päästä kättärille viideks tunniks kokeisiin ja odottelee, lääkäri kertoo että nyt on käynyt virhe, et olekaan raskaana. Tähän väliin totaalinen hajoaminen kättärin pihalla. Syön antibiotit loppuun ja vuoto loppuu eikä oo vatsakaan enää kipeä tai muuta.

Sitten saan papatulokset, keskivaikeita solumuutoksia todetaan, saan kolposkopiaan sun heinäkuun loppuun. Vanhemmat sanoo että nyt ei odotella ja kustansivat mulle Femedaan kolposkopian ja hpvtestit. Vein gynelle sen testituloksen niistä kaikista kokeista mitä mulle tehtiin kunnallisella ja se sanoo että mulla on emätintulehdus niiden perusteella ja hiiva, eli vuoto sitten ollut sitä ehkä, ellei se ala taas uudestaan. Sain kuitenkin äsken kuulla että mulla on korkean riskin hpv, kolposkopiat tulee maanantaina.

Kuinka todennäköistä mahtaa olla että mulla olisi jo kehittynyt syöpä..? Kävin papasta vuonna 2012 tätä ennen ja silloin tuli puhtaat paperit. Mua pelottaa ja ahdistaa.

Aika harvoin oot käyny papassa. Onkos sulla ollu paljon petikumppaneita? Ja syövältä kuulostaa noi oireet

Vierailija
49/55 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä petikavereita ollut, koko elämän aikana ehkä joku 15... Pohdin sitä, että siellä ei mitään ulkoista ainakaan oo näkyny, siis kasvainta.

Vierailija
50/55 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Ihan normaalisti oon käyny papassa ikäisekseni (syyskuussa 26v), ei oo ollu mitään ongelmia aiemmin alapäässä niin ei siks oo useammin passitettukkaan sinne.

Vierailija
51/55 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän  ketjun, kun etsin tietoa syövän oireista. Itse olen jo 56v ja käyttänyt hormooninkorvaushoitoa  reilut 2v. Nyt on parikertaa ollut kuukauden välein tunne alavatsassa, että alkaa kuukautiset(joita ei siis ole ollut  4 vuoteen) ja on ne sitten alkaneetkin. Syöpäähän sitä heti ajattelee. Nyt kai täytyy tilata aika lääkäriin. Mutta olisin halunnut tietää, onko täällä etään näin vanhaa jolla on ollut korvaushoito ja tullut sitten ihme vuotoja. Onko nämä ylimääräiset vuodot yleensä aina syövän merkkejä?  papassa oon käynyt reilu 2 vuotta sitten. Silloin puhdas.

Vierailija
52/55 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
53/55 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap vielä käynyt täällä? Tai muita joilla aiheesta kokemuksia

Vierailija
54/55 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään ollut äkillistä oikeanpuoleista nivuskipua, jonka seurauksesta koko oikea puoli puutuuu. Tämä tuli mulle viikkositten. En pysty kävelemään saatika tekemään mitään esim. imurointia ilman että oikea puoli menisi jäykäksi ja maitohapoille. Alaselkä/yläselkäkipua on p ollut paljon. Tuli täysin yllätyksenä.

Vierailija
55/55 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä napsahti viimevuonna hpv positiivinen, 35v kontrollissa.. Todella hämmentävä oli saada tulos kun yli 10v saman miehen kanssa ollut ja 3 lasta saanut.

Yrittänyt olla suuremmin ajattelematta asiaa mutta eihän sitä pysty täysin unohtamaan. Alavatsalla, kohdun alueella kipuilee aika ajoin ja sitä miettii tapahtuuko siellä nyt jotain. On myös hormonikierukka niin miettinyt voiko se aiheuttaa tuota särkyä.

Tänä vuonna pitäisi senkin kanssa tehdä päätöksiä haluaako uuden vai mitä tekee.

Kuinka kauan on muut odotelleet uutta kutsua tutkimuksiin positiivisen hpv tuloksen saatua? Kirjeessään oli siis 1-2 vuotta seuraavaan tutkimukseen mutta pohdin että onko se kutsu sitten tullut lähempänä kumpaa vuotta.

Odottavan aika on tässä kyllä todellakin pitkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä