Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytysvalmennus, onko pakko?

Vierailija
12.01.2013 |

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pakko mennä, mutta mä kävin. Ja kävin vielä yksityisellä kun tuntui, että neuvolan valmennuksesta ei saanut kauheasti neuvoja siihen miten ite voi toimia synnytyksessä. Tampereella oli Napapiirillä hyvä valmennus, sieltä tuli oikeasti hyödyllisiä vinkkejä :)

Vierailija
2/6 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä se ihan hyödyllinen on ensikertalaiselle, mm. juuri oman sairaalan käytännöistä kuulee siellä. Muun tiedon tietenkin löytää laajemminkin netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään, mitä ei saisi muutenkin selville.

Vierailija
4/6 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se meni siihen, että yksi, joka näytti siltä että sydänkohtaus iskee hetkellä millä hyvänsä, käänsi koko ajan puheen itseensä ja siihen, pitääkö mennä ambulanssilla, saako varmasti epiduraalin jne.

Jätin toisen kerran väliin.

Vierailija
5/6 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ehdin käydä kerran, vai oliko jopa kahdesti, ennen esikoisen syntymää ja ihan suvereenisti hommat lähti käyntiin alusta lähtien. Nyt kun jälkeen päin mietin, niin olisko sinne synnytysvalmennukseen tarvinnut mennä myös noita nuorempia lapsia odottaessa :D ??

Eli mene, jos yhtään siltä tuntuu, että tarvitset jotain valmennusta. Jos tuntuu, että homma on ihan ufoa, niin jätä menemättä.

Vierailija
6/6 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin, että terkka ei koskaan muistanut mainita valmennuksista. Sitten puolivälissä raskautta niistä kyselin, kun ajattelin, että valmennus on lähempänä synnytystä. No, neuvolan valmennus oli mennyt ohi jo kuukausia aiemmin. Tarjottiin mahdollisuutta osallistua sellaiseen 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen. Sairaalassa antoivat tutustumisajan noin kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, ja siihen ilmoittauduin. Samoin synnytysjoogaan yksityisesti.

Mutta kas vain. Lapsi syntyikin yllättäen rv 35, ja kaikki nämä jäi väliin. Itsekään en ollut synnytystä ehtinyt juuri ajattelemaan.

Syntyihän se silti, ja kun kyse oli yllättäen alkaneesta ennen aikaisesta synnytyksestä, niin homma meni muutenkin vähän eri kaavaa. En ehtinyt asiaa ajattelemaan kun rytinällä mentiin. Synnytyssuunnitelman olin tehnyt itse, mutta heti alkuun ilmoitettiin, että vain synnytys sängyssä ja selällään on mahdollinen.

Oikeastaan ainoa mitä kaipailin, olisi ollut se tieto, miten kannattaa hengitellä ja mikä asento voi lievittää kipua. Olin ihan ihmeissäni, kun sairaalassa kätilö ei ollenkaan opastanut tässä. Omillani olin, ja tuntui, että olen objekti, josta vauva lääketieteellisin keinoin puserretaan ulos.

Jos toista alan odottaa, niin perehdyn kyllä itse asioihin ja menen mahdollisesti siihen synnytysjoogaan. Mutta en usko, että neuvolan valmennuksesta mistään jäin paitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi