Soittaako ne kaikki postinjakajat ovikelloa, jos paketti ei mahdu luukusta?
Kauhea tappelu, kun mies valittaa, kun joutui hakemaan paketin postista.
Lapussa luki jotain "olen yrittänyt jakaa, mutta ei mahtunut luukusta", mutta mä olen kyllä ollut kotosalla, enkä ole ehtinyt muuta kuulla, kuin kirjepostin solahtavan luukusta alas.
Mitään ei ole perkele pimputellut, tuo ei vaan usko.
Kommentit (36)
Kauhea tappelu, kun mies valittaa, kun joutui hakemaan paketin postista.
Lapussa luki jotain "olen yrittänyt jakaa, mutta ei mahtunut luukusta", mutta mä olen kyllä ollut kotosalla, enkä ole ehtinyt muuta kuulla, kuin kirjepostin solahtavan luukusta alas.
Mitään ei ole perkele pimputellut, tuo ei vaan usko.
Jakaja, laiskapaska kun on, ei ole vaivautunut ottamaan pakettia edes mukaan.
Pitäis soittaa kelloa ja koittaa jakaa se paketti kotiin, mutta nykyään ne ei vaivaudu. Oon ollu ihan kotona (sattumalta oven vieressä) kun tuli posti, ei edes yrittänyt tunkea luukusta pakettia vaan tiputti suoraan luukusta vaan "olen yrittänyt jakaa"-lapun. Avasin oven ja juoksin jakajan kiinni niin sillä ei ollu ees sitä pakettia mukana...
Sano postissa siitä, ne antaa palautetta jakajalle...
Joudun usein hakemaan paketteja postista. Kirjoja en tilaa enää, kun en jaksa hakea postista niitä.
Jos tietää valmiiksi ettei kirje mahdu, turha niitä on kuskata mukana, ainakaan kärrypiireillä.
Pitäis soittaa kelloa ja koittaa jakaa se paketti kotiin, mutta nykyään ne ei vaivaudu. Oon ollu ihan kotona (sattumalta oven vieressä) kun tuli posti, ei edes yrittänyt tunkea luukusta pakettia vaan tiputti suoraan luukusta vaan "olen yrittänyt jakaa"-lapun. Avasin oven ja juoksin jakajan kiinni niin sillä ei ollu ees sitä pakettia mukana...
Ei, meillä ei ole koskaan yritetty jakaa yhtään lähetystä ovelle, jos ovat ylimittaisia normaaliin postiluukkuu/laatikkoon. Ei niillä ole paketteja edes mukana, kortit on kirjoitettu valmiiksi. Ei se jakaja ehtisi viedä paketteja postiin kierroksen jälkeen ennen kuin minä ehdin postiin hakemaan paketin (on ollut kierroksellakin vielä, kun olen tullut jo kotiin postista). Sama käytäntö on ollut kerrostalossa, paritalossa rivarissa ja ok-talossa.
Niin,eli toimivat aivan oikein.Laatikkoalueella jos ei mahdu laatikkoon niin ei tosiaan tarvi kömytä pimputtelemaan jotain ovikelloa..
Ihmettelin tätä samaa aikoinaan täällä, ja joku postin asiakaspalvelija vastasi silloin:
Kerrostalossa tms. jossa posti kannetaan sisään ovessa olevasta postiluukusta, pitäisi isokokoiset kirjeet yrittää toimittaa sisään ovikelloa soittamalla. Sen sijaan omakotitaloissa ym. joissa posti jaetaan kadun varrella olevaan laatikkoon, ei jakajalla kuulemma ole velvollisuutta lähteä pihaan etsiskelemöön ulko-ovea ja tarkistamaan, onko ketään kotona.
Omakohtaisen kokemuksen mukaan jakelu ei monesti pelaa yllä mainitun virallisen ohjeistuksen mukaisesti. Kerrostalossa asuessa harva jakaja soitti ovikelloa. Toisaalta nyt okt:ssa jakaja on tuonut maksikirjeen joskus ovelle.
Osa ei edes pimpota mutta monta kertaa on meidän poissaollessa jätetty paketti kuistille odottamaan:)
Se päivämäärä myös mainitaan. Olisit itse huolellisempi.
Sen saa samana päivänä kun postinjakaja ei ole ottanut koko kirjettä mukaan, vaan vienyt sen suoraan lähipostiin ja tehnyt vaan tuon lapun.
vie suoraan "lähipostiin". Meillä lähin posti on nykyään melko kaukana, koska lähiposti lopetettiin. Ja sieltä saa tällaiset lähetykset hakea klo 18 jälkeen. Niitä ei siis viedä suoraan postiin, mikä olisi järkevintä, vaan vasta illalla. Postinjakaja ei kuitenkaan kulettele niitä mukana, eikä soita ovikelloa (olen ollut monta kertaa kotona eikä kukaan ole soittanut kelloa, sen sijaan tulee kirje että "lähetys ei mahtunut postiluukusta").
Ärsyttää, sillä menee aina seuraavaan päivään ennen kuin saan nuo lähetykset, en jaksa enää illalla myöhään lähteä sinne kaukana olevaan lähipostiin.
Se päivämäärä myös mainitaan. Olisit itse huolellisempi.
Sen saa samana päivänä kun postinjakaja ei ole ottanut koko kirjettä mukaan, vaan vienyt sen suoraan lähipostiin ja tehnyt vaan tuon lapun.
Ja asia on juuri niin joku tossa aiemmin kirjoitti. Jos postit jaetaan postiluukkuun, pitäisi jakajan ottaa kirje mukaan ja soittaa ovikelloa, jos se ei mahdu luukusta. Jos posti jateaan postilaatikoihin, ei kirjettä tarvitse ottaa mukaan vaan voi suoraan laittaa tuon lapun. Tosin ainakin mun kollegoistani aika moni jätti isokokoiset kirjeet vaan suoraan postiin ja vei ne laput
Ihmettelin tätä samaa aikoinaan täällä, ja joku postin asiakaspalvelija vastasi silloin:
Kerrostalossa tms. jossa posti kannetaan sisään ovessa olevasta postiluukusta, pitäisi isokokoiset kirjeet yrittää toimittaa sisään ovikelloa soittamalla. Sen sijaan omakotitaloissa ym. joissa posti jaetaan kadun varrella olevaan laatikkoon, ei jakajalla kuulemma ole velvollisuutta lähteä pihaan etsiskelemöön ulko-ovea ja tarkistamaan, onko ketään kotona.
Omakohtaisen kokemuksen mukaan jakelu ei monesti pelaa yllä mainitun virallisen ohjeistuksen mukaisesti. Kerrostalossa asuessa harva jakaja soitti ovikelloa. Toisaalta nyt okt:ssa jakaja on tuonut maksikirjeen joskus ovelle.
ja vielä pari vuotta sitten, kun meillä oli vakituinen jakaja, paketit tuli kaikki kotiin. Tuolloin yhtenä talvena mulle tuli pitkän aikaa hirveä määrä paketteja viikottain, muistan erityisesti muutaman kerran kun mies tuli syli täynnä isompia ja pienempiä paketteja ja mietin vaan, että voi kun kehtaisin jotenkin kiittää, muutenkin kuin sanallisesti.
Yhtäkkiä kuitenkin meillä olikin monta eri jakajaa (ja tätä vanhempaa miestä ei enää sittemmin näkynyt), eikä paketteja enää tuoda kotiin asti kuin aniharvoin, valituksista huolimatta. Olen siis itse lähes poikkeuksetta kotona postin tullessa, ja olen myös varmistunut siitä, että harva jakajista vaivautuu edes ottamaan paketteja mukaan. Niin, miksi tehdä työtänsä, kun sen voi delegoida muillekin... Itella on perseestä.
3
Onpa tosi pöljä sanamuoto tuollainen "olen yrittänyt jättää" / "ei mahtunut luukusta", kun ei ole edes lähetystä mukana!? :D Fiksumpaa olisi jättää pelkkä paketin saapumiskirje.
Meilläpäin paketti jaetaan vaikka naapuriin, jos ei olla kotona :) Asun pienessä kerrostalossa, 12 asuntoa. Juuri eilen löysin töistä kotiin tultuani ala-aulan postiluukusta virallisen lähetelapun, johon oli kirjoitettu nimi, kenen luokse pakettini oli jätetty. Kävin sitten pimpauttamassa naapurin ovikelloa ja rouva siellä tohkeissaan ojenteli pakettiani :)
Ei ollut ensimmäinen kerta. Viime vuonna luukkuuni oli jätetty käsinkirjoitettu lappunen, jossa alakerran eläkeläisrouva ystävällisin sanakääntein kertoi ottaneensa lähetykseni haltuunsa, kun oli sattunut posteljoonin kanssa yhtaikaa ala-aulaan. Herttainen täti :)
Joulun alla pari tilaamaani isoa pakettia jouduin hakemaan postitoimipisteestä, ei tainnut naapurit olla silloin kotosalla ;)
Ulkosuomalainen
Kuten joku jo edellä mainitsikin
postiluukuista isohkotkin kirjeet pitäisi yrittää kokeilla jättää ja jos ei mahdu, pimpotetaan.
Valitettavasti postin määrä pyörässä tai kärryssä on usein sellainen että jos tietää ettei kirje laatikosta mahdu, ei sitä viitsisi millään ottaa piirille mukaan. Alkupään kirje pyörii muutoin koko matkan siellä postikasseissa, välillä niitä on sitten koko piiriltä useampikin maksikirje ja vain se joka on täyttä pyörää joskus ajanut ja ohjannut, osaa kuvitella ettei sinne haluaisi yhtään ylimääräisiä maksikirjeitä viemään tilaa. On se eritääin noloa jos ei ole sattunut ottamaan jonkun kirjettä mukaan mutta 10 senttiä paksu kirje ei postiluukusta oletettavasti läpi mene. On helpompi kirjoittaa lappu valmiiksi ja ohjata maksikirje postitoimistoon josta sen jokatapauksessa saa.
Postilaatikoilla maksikirjetta ei tarvitse alkaa kiikuttaa oven taa jos laatikkoon ei mahdu, koska normaaleja kirjeitäkään ei viedä ovelle ja se "paketti" kulkee tosiaan nimellä maksikirje. Se on kirje, ei paketti. Paketit kuljetetaan ovelle jos asut taajama-alueen ulkopuolella tai olet paketin yhteyteen ottanut kotiinkuljetuksen.
Postinkantaja ei missään tapauksessa ilman asiakkaan kirjallista lupaa saisi jättää posteja tai paketteja asiakkaan kuistille tai naapurille ilman lupaa. Itse en jättäisi, koska en haluaisi olla vastuussa jos postit häviäisivätkin.
Kiitos selvityksestä, postinkantaja! Kyllähän sen toki ymmärtää, että jos jo ennakkoon tietää, ettei jokin kymmensenttinen maksikirje mahdu postiluukkuun, niin ei sitä varmastikaan viitsi eikä edes halua ottaa mukaan turhaksi painolastiksi ja tilanviejäksi. Eikö kuitenkin Itellan kannattaisi tässä kohden vaihtaa sitä sanamuotoa niihin lappusiinsa, jotta postinkantaja välttyisi noilta tosi noloilta tilanteilta. Kai te nyt kuitenkin olette näitä palavereissa puineet?
Postinkantaja ei missään tapauksessa ilman asiakkaan kirjallista lupaa saisi jättää posteja tai paketteja asiakkaan kuistille tai naapurille ilman lupaa. Itse en jättäisi, koska en haluaisi olla vastuussa jos postit häviäisivätkin.
Ajattelinkin, ettei Suomessa tällaista tapahtuisi mutta maassa maan tavalla! Täällä ollaan ehkä myös vähän naapurirakkaampia ja ojennetaan auttava käsi jos kohdalle tilanne sattuu :)
Juu, olen kuullut termin 'maksikirje', joka näin postinsaajan näkökulmasta muistuttaa tosin enemmän pakettia, mutta tuo eilinen lähetys lienee ihan oikea paketti? Mittasin, kun se tuossa vielä pyörii lattialla, ja se on 45 x 25 x 23. Ihan kunnon kokoinen laatikko.
maksikirje:
"Jaetaan vastaanottajalle, jos se voidaan jättää postiluukkuun tai laatikkoon. Muussa tapauksessa jakaja jättää saapumisilmoituksen ja lähetys on noudettavissa postista.
Lähetyksiä, joita ei ole voitu luovuttaa vastaanottajalle, säilytetään toimipaikassa saapumisviikon lisäksi kaksi (2) täyttä kalenteriviikkoa. Saapumisilmoituksessa kerrotaan, missä ajassa lähetys on noudettava toimipaikasta. Toista saapumisilmoitusta ei lähetetä."
Tällä suunnalla muutama jakaja on sellainen, että soittavat ovikello.