Pytyllä seisominen ihmetyttää - Juvan ABC opastaa venäläisiä vessan käytössä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013011116544682_uu.shtml
Länsi-Savo: Pytyllä seisominen ihmetyttää - Juvan ABC opastaa venäläisiä vessan käytössä
Perjantai 11.1.2013 klo 13.39
Juvan ABC:n liikennemyymälässä neuvotaan venäläismatkaajia wc:n oikeasta käytöstä, kertoo Länsi-Savo -lehti.
Hyväntahtoinen kyltti rohkaisee pöntön oikeaoppiseen käyttöön. (KUVA: ABC)
Opastamiseen ryhdyttiin, sillä venäläisturistit ovat käyttäneet wc-pönttöä seisaaltaan. Ohjekyltti asennettiin asiakaspalautteiden vuoksi, Länsi-Savo kertoo.
Ongelma ei ole laaja tai yleinen, mutta esimerkiksi ABC-myymälöissä Savonlinnassa ja Etelä-Karjalassa on laadittu samanlaisia etikettiohjeita yleisiin vessoihin.
- Turistit usein seisovat pöntöillä venäläiseen tapaan. Rinkulalle on ikävä istahtaa, kun siinä on töppösten jäljet, Suur-Savon ABC-toimialajohtaja Minna Rasa kertoo lehdelle.
Hygieniasyyt selittävätkin pöntöllä seisomisen. Lehdelle kommentoineen Venäjä-asiantuntijan mukaan venäläiset eivät aina tiedä, että Suomessa yleisten vessojen hygieniataso on korkeampi kuin Venäjällä.
Länsi-Savo
IL
No, tästä se johtuu: Neuvostoliiton aikoihin reikä lattialla toimi sekä yleisvessana, että esim. jossain koulussa, leirillä jne Oksettavaa, mutta usein ei vaan ollut kommunistionnelassa muita vaihtoehtoja. Siitä ihmisille jää päälle tää seisominen.
Itse en tunne ketään joka seisois pöntön päällä, yleisin tapa on kyykky, perse hieman nostetaan ettei tarttis istua.
Kuulostaa ehkä hassulta, mutta miljoonakaupungeissa hygieenia on hyvin tärkeä ja taudit leviää hyvin nopeasti, sitä siis pelkäävät.
Olin isossa suomalaisessa toimistossa siivojana opiskeluaikana ja voin vakuuttaa, että teidän suomalaisten keskuudessa on ihan riittävästi SIKOJA. Niin on myös venäläistenkin, ruvetaanko kilpailemaan? *huoh*
Kovasti ihmettelen, että venäläisiä haukutaan suomalaisessa mediassa, kirjoitetaan naapurimaasta vain pahaa (muistatko itse mitään hyvää? Ei johdu siitä ettei olis).
Samalla Suomen talous on tukehtumassa ja turismi on tuntuva valopilkku suomalaisten kukkaroissa. Jos venäläiset osaisivat suomea, olisitte vielä enemmän kusessa kuin nyt. Kirjaimellisesti ;)