Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pytyllä seisominen ihmetyttää - Juvan ABC opastaa venäläisiä vessan käytössä

Vierailija
11.01.2013 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013011116544682_uu.shtml

Länsi-Savo: Pytyllä seisominen ihmetyttää - Juvan ABC opastaa venäläisiä vessan käytössä

Perjantai 11.1.2013 klo 13.39

Juvan ABC:n liikennemyymälässä neuvotaan venäläismatkaajia wc:n oikeasta käytöstä, kertoo Länsi-Savo -lehti.

Hyväntahtoinen kyltti rohkaisee pöntön oikeaoppiseen käyttöön. (KUVA: ABC)

Opastamiseen ryhdyttiin, sillä venäläisturistit ovat käyttäneet wc-pönttöä seisaaltaan. Ohjekyltti asennettiin asiakaspalautteiden vuoksi, Länsi-Savo kertoo.

Ongelma ei ole laaja tai yleinen, mutta esimerkiksi ABC-myymälöissä Savonlinnassa ja Etelä-Karjalassa on laadittu samanlaisia etikettiohjeita yleisiin vessoihin.

- Turistit usein seisovat pöntöillä venäläiseen tapaan. Rinkulalle on ikävä istahtaa, kun siinä on töppösten jäljet, Suur-Savon ABC-toimialajohtaja Minna Rasa kertoo lehdelle.

Hygieniasyyt selittävätkin pöntöllä seisomisen. Lehdelle kommentoineen Venäjä-asiantuntijan mukaan venäläiset eivät aina tiedä, että Suomessa yleisten vessojen hygieniataso on korkeampi kuin Venäjällä.

Länsi-Savo

IL

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ovat siis kyykyssä siinä pytyn reunoilla? Aika ketteriä. Sehän voi olla liukaskin se reuna jos märillä kengillä siihen nousee. Miten housut ja muut vaatteet? Lapsuusajalta muistan, että kun käytiin "mettäpissalla" niin sai olla tosi huolellinen ettei vaatteisiin tule pissaa.

Vierailija
22/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan ajan venäläisessä ulkohuussissa reikä on lattian tasolla tai pienen korokkeen päällä ja isompi kuin suomalaisessa ulkohuussissa. Tarkoituksenakaan ei siis ole istua siinä korokkeella, kuten suomalaisessa huussissa. Asiat hoidetaan siis asettamalla jalat reiän molemmille puolille ja kyykistymällä sen verran kuin kunto kestää. Hiukan notkeutta ja harjoitusta ja aika hyvällä prosentilla osuu reikään.

Vanhemmat venäläiset vesivessat toimii samalla ajatuksella siis istuimen korvaa laakea vesimalja ja "luksus malleissa" on jopa maljan molemmin puolin lattiaan merkitty jalan kuvat siihen kohti johon jalat kannattaa asettaa, jotta osumatarkkuus olisi mahdollisimman hyvä.

Toki pikkuhiljaa länsimaiset vesivessat istuimineen alkaa saada jalan sijaa venäjälläkin. Silti tämä seisaltaan tarpeiden tekeminen o n monille verissä ja länsimaisellakin wc-istuimella asioidaan mielellään kyykistyen ja sitten wc-istuin onkin siinä siivossa, että seuraavakaan ei halua istuiltaan asioita tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaan voi ymmärtää kuinka siinä pöntön päällä pysyy kengät jalassa kyykkysillää..!!!!!

Mutta totta se vaan on. Niin monet kengän jäljet rinkulalla olen nähnyt.

Vierailija
24/41 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itärajalla ovat jotkut huoltamot pakotettuja laittamaan kettingillä pytynrenkaat kiinni, koska Venäläiset vievät ne muuten mukanaan=nyysivät...

Vierailija
25/41 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kiusaminen pakko lähettä ja näyttä isoille miehille venäjälle. Niin katsomme kuka on kusessa sen jälkeen. En tunne yhtään venäläistä joka seiso sen päällä. Olette tyhmiä sikoja!

T. venäläinen ja ylpeä

Vierailija
26/41 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se mies ei voi seisoa normaalisti siinä pöntön edessä? Ymmärsinkö oikein, että se nousee seisomaan siihen pöntön renkaan päälle? Mitä ihmettä? Miksi? Mikä hygienia sillä kärsii, jos se seisoo lattialla siinä pöntön edessä?

Ne seisoo kyykyssä pytyn renkaalla kengän korkojen avulla. . Pissa ei valu reisille eikä lattialle.

Siinä ei siis seistä vaan ollaan kyykyssä ja pissa menee pyttyyn.

Vierailija
27/41 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kiusaminen pakko lähettä ja näyttä isoille miehille venäjälle. Niin katsomme kuka on kusessa sen jälkeen. En tunne yhtään venäläistä joka seiso sen päällä. Olette tyhmiä sikoja!

T. venäläinen ja ylpeä

Mä puhun venäjää ja tunnistan milloin venäläinen kirjoittaa huonoa suomea. Tämän on kirjoittanut äidinkieleltään suomalainen.=)

Vierailija
28/41 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen venäläinen ja asun Suomessa jo 4 vuotta. Tämä kiusaminen jo nähty monta kerta meidän kohtaan.

T. venäläinen

Vierailija
29/41 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista etteivät erota silmällä kunnossapidettyä ja siistiä vessaa, jollaisia suomalaiset huoltsikkavessat yleensä ovat... Toki tietenkin voivat näyttää aika äkkiä eriltä bussilastillisen pytynreunapaskojia jälkeen.

Vierailija
30/41 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin nousevat pöntön päälle kusemaan ja paskomaan? Jokainen tietää, mitä siitä seuraa. Jos ette usko, niin tervetuloa itä-suomeen.

Osaavat varmaan hoitaa hommansa sotkematta paikkoja jos tekevät sitä kotonaankin

Vierailija
31/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme me suomalaisetkaan tiedä esim. Venäjällä paikallisia käytänteitä, vaan menemme oletusarvoisesti omien käsitystemme pohjalta yleensä. Silloin on hyvä, että paikallinen neuvoo.

Itse olen vieraillut kerran venäläisessä julkisessa WC:ssä, enkä pystynyt tekemään siellä tarpeitani. Sellainen hienohelma ja kermaperse minä olen.

Vierailija
32/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme me suomalaisetkaan tiedä esim. Venäjällä paikallisia käytänteitä, vaan menemme oletusarvoisesti omien käsitystemme pohjalta yleensä. Silloin on hyvä, että paikallinen neuvoo.

Itse olen vieraillut kerran venäläisessä julkisessa WC:ssä, enkä pystynyt tekemään siellä tarpeitani. Sellainen hienohelma ja kermaperse minä olen.

minä en hajun takia voinut mennä kymmentä metriä lähemmäksi.

Vierailija
33/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätä tekevät siis miehet, että naiset.

Miksi se mies ei voi seisoa normaalisti siinä pöntön edessä? Ymmärsinkö oikein, että se nousee seisomaan siihen pöntön renkaan päälle? Mitä ihmettä? Miksi? Mikä hygienia sillä kärsii, jos se seisoo lattialla siinä pöntön edessä?

Vierailija
34/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä kököttää pöntöllä "istuma-asennossa" koskematta takapuolellani pönttöön. Näin joudun tekemään jos pönttö on hyvin likainen ja on aivan pakko päästä pissalle. Miksi siis nousta hankalasti sinne korkealle? Johan siinä todellakin menee kengät ym. aivan kusisiksi.

Vierailija
35/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti venäjällä on kyllä ihan normaaleja vesivessoja.

Mutta tapa juontaa juurensa julkisista vessoista, joissa käy alkkiksia, narkkareita tms. Jotta niiden jälkeen ei ahdistais istua paljaalla iholla pöntölle, venäläiset on keksineet nousta kyykkimään pöntön reunoille.

Eli eräänlainen hygieniapelkoihin perustuva syy tuo tapa on. Ja toki kun tarpeeksi moni nousee pöpökammoisena kengillä pöntönreunoille niin ei seuraavakaan halua siihen istua.

Vierailija
36/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykypäivänä voisi vaikka pyyhkäistä käsidesillä.

Kykkimistä en oikein tajua.

Vierailija
37/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

seisoo korkkareissa pöntöllä

Vierailija
38/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykypäivänä voisi vaikka pyyhkäistä käsidesillä.

Kykkimistä en oikein tajua.

perskankkujen bakteereita, mutta voidaan mennä ulkomaille ottamaan läväreitä, tatuointeja ja panettamaan itseään nuorilla mustilla rantaleijonilla, mutta jeesus auta jos jonkun kusitippa osuu perskankkuun!

Vierailija
39/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa likaisessa vessassa pöntön reunat vuorattiin vessapaperilla

ja viemäristä löytyi aina jumalattomia paperitulloja.

Vierailija
40/41 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin nousevat pöntön päälle kusemaan ja paskomaan? Jokainen tietää, mitä siitä seuraa. Jos ette usko, niin tervetuloa itä-suomeen.