Rv 32+0 ja vauva edelleen perätilassa,voikohan vielä kääntyä?
Alkaa jo sektio pelottaa etukäteen,haluan normaalin synnytyksen!
Kokemuksia?
Kommentit (9)
Voihan perätilankin synnyttää alakautta, ei sektio ole automaattinen pakko.
Itsellä esikoinen oli yllätysperätilassa ja alakautta synnytin
Meillä kyllä vauva oli 27 viikosta lähtien perätilassa ja loppuun saakka. Rv 37 yritettiin kääntää, ei tuumannutkaan kääntyä. Sitten rv 39 suunniteltu sektio. Kaikki meni hyvin, lapsi terve ja mammakin toipui nopsaan. Eli älä asiaa murehdi, kääntyminen mahdollista ja kääntämälläkin voi kääntytä. Meillä tosin sektiossakin vauvan pylly oli niin alhaalla että tosissaan saivat pientä pois kiskoa.
mulla on nuo 2 edellistä olleet reilusti yli 4kg joten perätilavauvaa en varmaan saa synnyttää alakautta,näin arveli neuvolalääkäri.ap
Synnytystapa-arviokäynnillä vkolla 36 esikoista yritettiin kääntää, muttei kääntynyt, joten hän syntyi sektiolla. En halunnut lähetä yrittämään alakautta 4-kiloista esikoista.
Kuopus oli myös pitkään perätilassa ja pidin ihan itsestäänselvänä, ettei käänny hänkään. Yllätys oli suuri, kun synnystapa-arviossa (vkolla 36+jotain) lääkäri totesi, että vauva on pää alaspäin. Oli siis kääntynyt edellisen ultran (joskus viikolla 32-33 kävin omalla lääkärilläni) jälkeen ja täysin minun huomaamattani.
mulla on nuo 2 edellistä olleet reilusti yli 4kg joten perätilavauvaa en varmaan saa synnyttää alakautta,näin arveli neuvolalääkäri.ap
yrittivät suostutella ensisynnyttäjää kokeilemaan perätilasynnytystä, vaikka tulossa oli isokokoinen vauva (paino syntyessään 3985g). Ei nyt suoranaisesti painostettu, mutta korostettiin alatievaihtoehtoa. Uskoisin, että sinulla on siis hyvinkin mahdollisuus uudelleensynnyttäjänä kokeilla alateitse, jos niin haluat, ja tietysti sikäli, kun lantion tilavuusmittaus indikoi, että se voisi onnistua.
t. 7
Mulla on nyt rv 37, ja juuri tuossa rv 32-34 aikoihin vauva tuntui kääntyvän vähintään parin päivän välein raivotarjonnasta perätilaan ja taas takaisin. Nyt se on onneksi pysynyt raivotarjonnassa jo jonkin aikaa eikä toivottavasti enää käänny :)
Toivottavasti sunkin vauva vielä kääntyy oikein päin!
vauva ihan viimeisinä päivnä kääntyy oikeinpäin. Varsinkin jos satuu olemaan isokokoinen, mutta sitähän ei tarkasti tiedä etuäkäteen.
Eli vikoina päivinä tai lasketun päivän jälkeen ei ole mitenkään itsestään selvää jos vauva kääntyy oikeinpäin, että kaiki menee nyt hyvin. Voi repiä paikkoja kääntyessään, mikä ilmenee verenvuotona. Sitten pitääkin lähteä yhtä kiireesti ambulanssilla sairaalaan kuin jos olisi edelleen perätilassa.
Nou hätä!
Itselläni ei kyllä kääntynyt pää alaspäin ollenkaan, mutta ei se tarkoita, etteikö sinun lapsesi voi vielä kääntyä :)