Sanotaanko pk-seudulla McDonald'sia Mäkkäriksi?
Kommentit (68)
Itse olen koko ikäni stadissa asunut ja mielestäni se on mäkki, mutta tuo mäkkäri -hapatus alkaa tarttua.
Se -ri mielestäni kuitenkin ehdottomasti kuuluu siihen. Kummin vain. Ainoat tulentekovälineet, jotka minä tunnen, joihin ei kuulu -ri:tä on aito Zippo ja stidit.
Tai sitten ruotsalaisittain mäcken.
Itse olen koko ikäni stadissa asunut ja mielestäni se on mäkki, mutta tuo mäkkäri -hapatus alkaa tarttua.
kunnes alkoivat itse käyttää itsestään nimeä Mäkkäri TV- ja radiomainoksissa. Sieltä lienee levinnyt kansan keskuuteen.
Ikää 35v ja Espoosta kotoisin
Olen 47-vuotias.
Miespuolinen työkaverini (24-vuotias) käyttää samoja termejä.
Cittarin Carrolsiin tai Forumin mäkkäriin isoäidin kanssa. Hän kyllä kysyi mennäänkö city pasaasin Carrolsiin vai Mäkkäriin. Joskus mentiin sitten myös Akateemisen lähellä olleeseen Mäkkäriin. Hänkin oli paljasjalkainen, asui ihan siinä nurkilla, toisella puolella Mannerheimintietä.
McDonald's Nicknames Around the World
Golden Arches (U.S. slang)
Mickey-D's (U.S. slang)
McDick's (Canadian slang and U.S. slang)
Macca's (Australian slang & New Zealand Slang)
Mackey-D's (British slang)
Placcy-D's (British slang, from the word "plastic", referring to the food)
Impastato's (Degio Jipjoint slang)
McDo (French slang)
MacDoh (Quebec French slang)
Mekkes (German slang)
Mekki (German slang)
Der Schotte (German slang) (lit. the Scotch) because of the 'Mc' prefix and maybe the somewhat cheaper price in comparison to a regular international restaurant.
McDoof (German slang) (lit. McStupid) because of the content of the burgers and the bright corporation sign, know as the "Golden Arches". The name was invented by German writer G?nther Wallraff.
McDonaldos (Mexican slang)
McDonas (Mexican Slang)
Makku or Makudo (Japanese slang)
Mak Kee (Hong Kong Slang)
McDee's (New Zealand abbreviation)
McD's (Scottish abbreviation)
Donken, Mackid?nnkan (amongst tweens) (Swedish slang)
Meki (Hungarian slang)
Mec (Romanian slang)
MacDohNo (Khmer slang)
McDo (Filipino slang)
Pat Panepinto Mart (Chilean slang)
Rotten Ronnie Oddo's (Canadian English Slang)
Ronchin Ronnies(Canadian English Slang)
M?kker'n (Norwegian slang)
M?kk?ri (Finnish slang)
Mäkki se kyllä mulle on ollut aina. "Rokki-Mäkki", "Forumin Mäkki" yms. Sekaannusta Applen valmistamien tietokoneiden kanssa ei ole tullut tästä ikinä, tervejärkinen kyllä tajuaa kontekstista mistä milloinkin puhutaan.
Nainen 32 v., asunut aina Helsingissä
"Minusta Helsinki kuulostaa joltakin maalaispaikalta, asun Nykissä nyt menossa 10.v."
Good for you. Johan tätä pakollista Helsinki on maalaiskylä -kommenttia muutama tunti odoteltiin, hohhoijaa.
Suomalaisilla on ihme halu saada toiset tuntemaan oman asuinpaikkansa olevan toista parempi. En voi tajuta kuinka joku maalaisuus pitää vetää jopa tällaiseen asiaan mukaan.
Se Nykissä asuva.
"Minusta Helsinki kuulostaa joltakin maalaispaikalta, asun Nykissä nyt menossa 10.v."
Good for you. Johan tätä pakollista Helsinki on maalaiskylä -kommenttia muutama tunti odoteltiin, hohhoijaa.
Ihan vaan Makkoseksi kutsutaan Stadissa kyl, jep jep'
Suomalaisilla on ihme halu saada toiset tuntemaan oman asuinpaikkansa olevan toista parempi. En voi tajuta kuinka joku maalaisuus pitää vetää jopa tällaiseen asiaan mukaan.
Se Nykissä asuva."Minusta Helsinki kuulostaa joltakin maalaispaikalta, asun Nykissä nyt menossa 10.v."
Meinasin vastata, mutta enpä taida jaksaa vängätä sisälukutaidottomien kanssa.
Olen 40-vuotias, syntynyt ja kasvanut Helsingissä ja muistan hyvin kun eka Mäkki tuli Helsinkiin, tosin sitä ennen sellainen taisi olla jo Tampereella.
Nykysin saatan sanoa välillä myös Mäkkäri, koska lapset kutsuvat sitä niin.
Ohiksena, muistaako kukaan kun Helsingissä oli vielä Burger King? Oi niitä aikoja :)
"Mäkkäri" on auttamatta vanhanaikainen ja juntihtava termi. Oma lähipiirini (kaikissa ikäryhmissä) käyttää "Mäkki"-sanaa.
Hän totesi, että se mäkkäri hänen mielestään tuli heti. Ennen oli snägäreitä ja mäkkäri oli vähän sen tapainen. Hän siis ikäpolvesta yli 60.
Itse olen 38 ja se mitä muistan, sitä on aina kutsuttu mäkkäriksi. Kävin riparin Treen lähellä, jonka jälkeen tutuilla siellä ja sikäläiset kutsui mäkiksi, jäi väittelyistä mieleen. Jossain pienemmällä paikkakunnalla kiusasin silloista tamperelaista siippa ehdokasta, että miten täällä ei löydy mäkkäriä, kun Tampereellakin on. Jäi mieleen, kun hän meni hämilleen, kun sain samaan lauseeseen kaksi asiaa, josta oli vahvasti eri mieltä. "Se on mäkki!", mutta en muista miten vastasi tuohon Tampereellakin on... Muistan vain hymyilleeni vastauksiin.
"Mäkkäri" on auttamatta vanhanaikainen ja juntihtava termi. Oma lähipiirini (kaikissa ikäryhmissä) käyttää "Mäkki"-sanaa.
mäkkäri stadilainen. Jokainen itse voi omalla kohdallaan ratkaista, onko nääsville vai stadi itselleen juntimpi.
vaan stenkku.