Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskauden vika kolmannes ja Opamox

Vierailija
10.01.2013 |

Mitäköhän tässä nyt oikein tekisi? Pääsin irti masennuksesta reilu vuosi sitten, lääkkeitä en syönyt silloinkaan säännöllisesti mutta minulla on edelleen noilta ajoilta purkki 15mg Opamoxia, josta olen ottanut ehkä kaksi tablettia ennen raskautta. Aloin kärsimään reilu kuukausi sitten heikosta unesta, siis uni oli ns. kevyttä ja koko ajan väsytti, piti ottaa päiväunia...pari viikkoa sitten se muuttui nukahtamisvaikeuksiksi. Voin valvoa vaikka koko yön, ei auta mikään! Kevyeen horrokseen pääsen pariksi tunniksi kerrallaan, jos sitäkään. On vaikuttanut olotilaani selkeästi ja otin puheeksi neuvolassa. Lääkäri soitti ja suositteli ottamaan tuota Opamoxia.

Syy, miksi kirjoittelen tänne, on se että tiedän ettei sitä kuuluisi syödä päivittäin ainakaan viikkoa-paria pidempään (aiheuttaa riippuvuutta)...mutta ilman sitä en tosiaankaan nuku kunnolla. Eilen otin puolikkaan tabletin eli 7,5mg ja se vaikutti niin kivasti että sain paitsi nukuttua yön mutta myös vielä tänään päivällä nokoset ja olo tuntuu nyt paljon paremmalta. Olen kärsinyt myös stressistä, joka on aiheuttanut osaltaan korkeaa verenpainetta ja tuo Opamox auttaa ahdistukseenkin. Minulla olisi suuri kiusaus ottaa puolikas tabletti tänäänkin, vaan viitsinkö? Pelkään myös jääväni koukkuun. En ole aiemmin jäänyt, mutta enpä ole toisaalta syönyt kuin yhden tabletin puolessa vuodessa tms.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos edellisen yön unet virkistivät, niin ehkä pärjäät välissä yön pienemmilläkin unilla?

Omasta kokemuksesta tiedän, että ei niihin parilla käyttökerralla mitään riippuvuutta synny, mutta luonnollinen nukahtaminen ei niitä ottamalla parane. Jos nukut niiden avulla toisen yön hyvin, niin tulee kiusaus nukkua vielä kolmaskin jne. Eli ainakin välissä kannattaa yrittää nukkua ihan ilmankin, koska loputtomiin niillä ei voi unettomuutta hoitaa. Ja tuossa vaiheessa raskautta epämukavuus nyt vain kuuluu asiaan joka tapauksessa.

Vierailija
2/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en todellakaan uskalla sanoa mitään tuohon. Älä ainakaan kevyin perustein ota lääkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamasta kerrasta mitään riippuvuutta tule. Älä ota tänään kuitenkaan, kuin vasta sitten jos uni ei tule muutoin. Monesti sekin helpottaa unetonta, että tietää, että "apu" odottaa kaapissa.

Vierailija
4/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamoxin ei pitäisi aiheuttaa lapselle yhtään mitään enää näillä viikoilla, näin sanoi lääkärini. Isompi riski on tosiaan se, että jää koukkuun ja syö synnytykseen asti lääkkeitä = vauvalle kehittyy vieroitusoireita. Satunnaiset lääkkeet näillä viikoilla eivät vaikuta esim. vauvan keskushermostoon kuulemma.

Voisin yrittää nukkua tänään ilman tuota lääkettä, voihan sen tosissaan aina ottaa jos tuntuu ettei tule mitään. Ap

Vierailija
5/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloin valvoa, vaikka en olekaan kärsinyt masennuksesta. Olen joskus käyttänyt tenoxia nukahtamisvaikeuksiin ja raskaana illessa houkutti suuresti ja kävin kysymässä lekurilta mutta ei antanut reseptiä. En sinuna alkaisi tät unettomuutta lääkitsemään, se kun on lähes kaikkien raskaanaolevien riesa eikä liity suoraan sinun tautihistoriaasi. Johtuu hormoneista. Koita siis sinnitellä ilman, tai ota yhdet hyvät unet viikossa.

Vierailija
6/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..oli sellainen epämääräinen olotila, joka valvomisesta ym. seurasi. Lisäksi tiedän että omalla sairaushistoriallani on merkitystä, nuorempana pitkään kestänyt unettomuusjakso laukaisi hypomanian. Vaikka kaikki onkin ollut ok pidemmän aikaa, en tahdo ottaa riskejä. Kiitos kuitenkin. Ap

Vierailija
7/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon verran ehdin olla siellä ennen synnytystä ja joka ilta oikein tarjoiltiin Opamoxia nukkumista varten. En siis usko, että siitä mitään haittaa on lyhytaikaisessa käytössä ja kyllä helpotti oloa :o

Vierailija
8/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan unenpuute ns. terveellekin haitallista, masennushistorialla vielä riskimpää. Ja vauva valvottaa joten nyt olisi hyvä kadata akkuja. Silti kannattaa pitää ne pilleri minimissä, joka neljäs yö tms.

Vierailija
9/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että on voimia sitten synnytykseen ja vauva-aikaan. Vauvalle opamoxista ei mitään tule, siitä voit olla huoleti. Tiedän todella mitä on kunnon unettomuus loppuraskaudessa. Minullakin on muissa raskauksissa ollut sellaista normaalia unen aikaista, mutta viimeisessä raskaudessa aivan totaaliunettomuutta. Se on todellakin sellaista, jota voi olla pakkokin lääkitä, jotta jotenkin selviää. Itse joudui juuri opamoxia käyttämään kun meni niin mahdottomaksi, että valvoin kokonaisia öitä. Oli kyllä aika kamalaa sinänsä kun opamox teki minulle töppyrän olon koko seuraavaksi päiväksi ja aiheutti painajaisia. Mutta pakko oli nukkuakin. Synnärilääkäri sanoi, että syöt vaikka 2 opamoxia, se on kuin näkkäriä alus..en nyt niin sanois. Puolikkaalla nukuin yleensä. Synnytyksen jälkeen sitten olin ilman kun kotiin pääsin, mutta kyllä sinä imetysaikanakin jouduin käyttämään. Olen aina ollut huono nukkumaan ja tuolloin se äityi vaan todella pahaksi. Sanoisin, että aika helposti tulee tietynlainen riippuvuus tuohon lääkkeeseen ja koskaan en siihen enää koske, ellei ole pakko. Ei sopinut minulle sivuoireiden vuoksi. Eroon siitä kuitenkin pääsee aika vaivattomasti, kunhan ei yli yhtä tablettia ainakaan koskaan ota.

Sinun tapauksessa tekisin itse niin, että ottaisin 4 iltana puolikkaan heti illalla. Niin minulle suositeltiin. Saattaa uni palautua sillä konstin. Sitten yrittäisin nukkua ilman, mutta jos ei onnistu, ottaisin puolikkaan. Esim. 3 iltana viikossa voit ihan huoletta ottaa ilman pelkoa riippuvuudesta.

Vierailija
10/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joukkoon..mutta suunnilleen ymmärrettävää tekstiä kuitenkin.

Vierailija
11/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selittäisin historian ja tilanteen. Luulen, että olisi parempi käyttää esimerkiksi masennuslääkettä illalla ennen nukkumaan menoa ja mahdollisesti ei-riippuvuutta aiheuttavaa rauhoittavaa lisäksi. Itse olen joutunut käyttämään ko lääkkeitä myös raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen. Nykyisellä tiedolla ja kokemuksella en olisi purkanut lääkettä kuukautta ennen laskettua aikaa (mikä tehtiin lääkärin suosituksesta, ettei vauvalle tulisi vieroitusoireita, todennäköisyys pieni), sillä tämä vaihe aiheutti vaikean synnytyksen jälkeisen masennuksen molempien raskauksien jälkeen.

Vierailija
12/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

unettomuuden seurauksena, ja masennustaustaa, niin sullahan taitaa olla tyypin 2 bipolaaritauti! Silloin on todella tärkeätä, että nukut hyvin, ja sulla on säännöllinen vuorokausirytmi. Ota aika herkästi neuvolassa puheeksi tuo. Synnytyksen jälkeen sun kannattaa seurata vointia aika tarkasti, koska voi olla kohonnut riski masennukseen tai hypomaniaan silloinkin. Onko sulla mitään psyk. hoitokontaktia?

Niin ja se opamox satunnaisesti ei ole vaarallinen. Pahempi on, jos et nuku ja menet vauhdikkaaksi!

Vierailija
13/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos on ollut hypomania, ei masennuslääkkeitä suositella, ellei sitten ole joku tasaava lääke myös käytössä, tai vakava masennus.

Vierailija
14/14 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se meni kyllä ohi itsestään, muutaman viikon tuo kesti. Bipo kärsii maniasta ja masennuksesta vuorottain, minulla hypomania jäi yhteen kertaan eikä tehnyt kummempaa kuin ylikierroksilla käyvää oloa (en siis törsäillyt, pettänyt tms.) ja tosiaan sitä unettomuutta.

Psykiatrinen hoitaja lopetti tapaamiseni jonkin aikaa sitten, syy ihan siinä että en täytä diagnostisia(?) kriteerejä enää ja asiat ovat olleet muutenkin tasaisen hyvin viime kuukaudet. Minulla on kyllä hänen numeronsa, jos olossani tapahtuu radikaaleja muutoksia, mutta väsyneenäkään oloni ei ole mennyt alavireiseksi ainakaan vielä.

Synnytykseen olen varautunut siten, että mies on isyyslomalla pisimmän mahdollisen ajan ja äitini tulee toiselta puolelta Suomea tueksi (asuu meillä jonkin aikaa). Koska tiedostan itse riskini sairastua uudestaan, päädyimme tähän järjestelyyn. Apua haen ehdottomasti myös, jos sitä tarvitsen. Ap