Auttakaa keliakiasta tietävät
Järjestän pojalleni kaverisynttäreitä ja ekan kerran sain tiedon, että yhdellä vieraista on keliakia.
Voisitteko keliakiasta tietävät tai sitä itse sairastavat kertoa hiukan vinkkejä mitä tarjoilu voisi olla, jotta se olisi kaikille sopiva, ilman, että kukaan joutuu herkuttelemaan eri herkkuja?
Kiitos paljon avustanne :)
p.s. kakkua en ajatellut tehdä muutenkaan vaan jätskikakun.
Kommentit (12)
Mahdollisimman pitkälle. Keksejä löytyy ihan gluteenittomina versioina, esim. Semper -merkiltä löytyy hyviä. Sitten ihan tavallisesta keksihyllystä sellaiset suklaapäällysteiset riisikakkuset...olisiko Nippon nimeltään. Naposteltavista popcorn käy ja sipsit.
Jäätelökakku on hyvä!
Itse vehnäallergikkona vien usein itse omia eväitä mukana synttäreille/juhliin niin saan varmasti herkuteltua turvallisesti.
että yksi on allerginen.
Osta tuolle keliaakikolle kaupasta omet tarjottavat. Niitä on ihan yksittäin tarjolla. Pakasteena tai tuoreena. Paria lajia riittää.
En ymmärrä tuota ajattelutapaa, että minun pitäisi syödä jotain vain siksi, että joku muu on allerginen. MM. laktoositon ruoka on epämiellyttävää.
Ja olen itse suurtalouskokki, joten tietotaidosta ei jää kiinni.
kääretorttulevyistä johon käytät perunajauhoa.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/19677/Gluteeniton%20k%C3%A4%C3%…
on rakenteeltaa hauraampi mutta maukas kakku tulee.
Perunajauhon sijaan voit käyttää Maizena maissitärkkelystä.
diagnoosi on saatu ennen joulua eli ainakaan ei varmasti vielä tottunut ole.
Ehkä siksi jotenkin tuli sellainen olo, että kaikille olisi samanlaista. Eikö muillekkin voisi esim. tarjota gluteenittomia keksejä vai onko ne esim pahoja tms.? Ja kysyn tätä ihan tosissani kun en itse ole koskaan maistanut sellaista gluteenitonta keksiä tms.
Ajattelin vahtimista, ettei syö jotakin väärää kun ei varmasti itsekkään ole vielä tottunut näin lyhyen ajan jälkeen.
ehkä mä taas teen kaikesta liian vaikeata omassa päässäni :) .9
Ekaksi käy lueskelemassa vaikka hieman keliakiliiton sivuilla. Tai jos saat täältä tietoa niin suunnittele syötävät. Ja sitten voisit vaikka soitella keliakiaa sairastavan ädiille ja kysyä käykö ajattelemasi ruuat tälle.
Keksejä saat ostettua kaupasta esim. semperin kolakeksejä ja piruettkeksejä näitä meillä on syöneet ihan kaikki vieraatkin valittamatta.
Shipsejä ja popcornia voit varmaankin tarjota. Tosin sihpsien kohdallakin kannattaa lukea tuoteselosteet varuiksi.
Karkeissa taitaa olla hankaluuksia tai suklaata löytynee ainakin keliakikolle sopivia mutta en tiedä miten muuta.
Jätskistä en tiedä sopiiko kaikki normaalit ehkä ei ja mehukin kannattaa tarkistaa jne ?
Kannattaa olla tosi tarkkana koska esim. nomparelleissa ym. saattaa olla vehnää.
Eli kannattaa lukea kaikki läpi. Muistathan että kaikki ruuat pitää valmistaa niin ettei muruakaan gluteenia pääse ruokaan (esim. vehnäjauhon pölyä tai pöydältä leivän murua jne.
Valitettavasti en enempää osaa kertoa koska meillä on vaan laajoja allergioita ja keliakia tuttua vain etäisten sukulaisten kautta...
suuhun vähän pahoja. no jokatapauksessa hän joutuu tottumaan siihen että aina on oma ruoka tarjolla, koulussa ym.
Eikö muillekkin voisi esim. tarjota gluteenittomia keksejä vai onko ne esim pahoja tms.?
Monet on pahoja. En ole koskaan maistanut minun mielestä hyvää gluteenitonta keksiä, mutta jotkut niistä ovat ihan syötäviä.
Tietenkin helppoa on tarjota sipsejä, popcornia, viinirypäleitä, vihannestikkuja jne.
Muffinsit on helppo tehdä gluteenittomina samoin kakku.
Suosittelen myös erillisiä herkkuja. Helpoin ratkaisu ja varmasti tuttu kyseiselle henkilölle. Voit ostaa vaikka jotain valmista kaupasta.
Jos leivot itse on olemassa gluteenitonta jauhoseosta. On tosin pirun kallista ja voi käyttäytyä vähän eri tavalla kuin muut jauhot, eli ei välttämättä onnistu ihan samalla tavalla ensi yrittämällä.
Kannattaa lukea tuoteselosteet tarkasti, koska jauhoja tungetaan pieniä määriä vähän joka tuotteeseen. Esim ranskalaisissa voi olla (tosin ei yleensä). Lakritsa ei käy, tosin gluteenitonta lakuakin saa. Lakritsiuute taas käy. Osa suklaista sisältää pieniä hippusia keksiä (esim. geisha, jopa jotkin riisisuklaat).
Jos tuotteessa lukee "saattaa sisältää pieniä määriä" niin ainakin oma keliakiasta kärsivä puoliso voi niitä syödä.
Tärkeintä on, etteivät gluteenittomat tuotteet ole samalla lautasella tai muuten kosketuksissa muihin tarjottaviin. Eikä samoilla ottimilla oteta molempia.
Jäätelöissäkin voi olla gluteiinia (jos on esim keksinmuruja tms.) samoin monissa karkeissa. Tuoteselosteesta näkee tai voit tietysti suoraan kysyä pojan vanhemmilta "varmat" tuotteet ja esim. sen riittääkö gluteeniton vai pitääkö olla luontaisesti gluteeniton. Usein vanhemmat arvostavat tällaista huomioimista ja päästävät allergisen lapsen turvallisin mielin tällaiseen kylään.
Itse ostaisin erikseen muutaman gluteenittoman tuotteen, jotka tarjoilisin eri tarjoiluastiasta. Myös sipsit/karkit ym. voisi laittaa erilliseen kulhoon, ettei muiden sormissa kulkeudu muruja. Kuulostaa nipotukselta, mutta hitunenkin gluteenia voi olla tosi ikävä yllätys.
Mukavaa, että haluat ottaa pojan ruokavalion huomioon!
"Jos tuotteessa lukee "saattaa sisältää pieniä määriä" niin ainakin oma keliakiasta kärsivä puoliso voi niitä syödä"
saa toki syödä, mutta lääkärit eivät tätä suosittele
Tärkeintä on, etteivät gluteenittomat tuotteet ole samalla lautasella tai muuten kosketuksissa muihin tarjottaviin. Eikä samoilla ottimilla oteta molempia.
Jäätelöissäkin voi olla gluteiinia (jos on esim keksinmuruja tms.) samoin monissa karkeissa. Tuoteselosteesta näkee tai voit tietysti suoraan kysyä pojan vanhemmilta "varmat" tuotteet ja esim. sen riittääkö gluteeniton vai pitääkö olla luontaisesti gluteeniton. Usein vanhemmat arvostavat tällaista huomioimista ja päästävät allergisen lapsen turvallisin mielin tällaiseen kylään.
Itse ostaisin erikseen muutaman gluteenittoman tuotteen, jotka tarjoilisin eri tarjoiluastiasta. Myös sipsit/karkit ym. voisi laittaa erilliseen kulhoon, ettei muiden sormissa kulkeudu muruja. Kuulostaa nipotukselta, mutta hitunenkin gluteenia voi olla tosi ikävä yllätys.
Mukavaa, että haluat ottaa pojan ruokavalion huomioon!
taputaputapu, tulisin rauhallisin mielin luoksesi kylään (yleensä kyläreissun jälkeen ripuloin viikon. Todella hyvät ja kattavt ohjeet
huomioon etteivät glut tuotteet ole kosketuksissa glut.sisältävien tuotteiden kanssa. Käsittele niitä vain pestyin käsin.
Keksejä, pullaa ym et kyllä löydä kaikille sopivia... miksi kaverille ei voisi tarjota eri herkkuja? Varmaan tottunut, minäkin olen :)