VInkkejä ja kokemuksia kesämökin "jakamiseen" sisarusten kesken
Eli tilanne on se, että minun pitää ensi kesäksi sopia "aikataulu" kesämökkimme käyttöä varten siskoni kanssa. Ideana on siis että jaetaan vuoroviikot tmv minkä aikana aina kukin saa mökin käyttöönsä.
Nyt mietin olisiko viikko-viikko parempi, vai 2 viikkoa kerrallaan?
Kokemuksia, kiitos!
Kommentit (13)
siivouksesta ja siisteyden tasosta sekä siitä, miten paljon omia romuja (vaikkapa vanhoja huonekaluja) saa tuoda mökille säilytykseen.
Selkeät pelisäännöt siitä, miten mökistä aiheutuvat maksut jaetaan. Maksaako kukin sähkölaskut omilta viikoiltaan vai jaetaanko vuoden potti tasan kaikkien kesken, vaikka olisi niin, että joku käyttää kesällä ja joku enemmän talvella, jolloin syntyy isot lämmityskustannukset.
Jos tämä on pitkäaikainen järjestely, niin kannattaa jutella, miten remontit yms. huolehditaan. Eri osapuolilla voi olla hyvin erilaiset näkemykset siitä, onko katto uusimisen tarpeessa tai kannattaako saunan lauteet uusia vai ei. Jos toinen on valmis satsaamaan isoihin remontteihin ja toinen ei, niin on löydettävä jotenkin se yhteinen sävel.
Ja miten hoidetaan se, jos joku on kätevä käsistään ja maalaa mäkin ja nikkaroi kaikenlaista - maksaako muut vaan tarvikkeet ja yksi tekee ilmaista työtä kaikkien hyväksi vai jotain muuta.
eikä mökin jakavat ihmiset ole tiukkapipoja. Muuten kaatuu kauheaan kaunaan ja riitaan.
Jossain vaiheessa toinen huomaa että onkin maksanut yhden hiirenloukun enemmän ja alkaa seuraamaan tarkemmin mökkikuluja. Ja sitten se saunan muoviämpärikin, ja nuohous. Ja viime vuonna toinen oli pääsiäisenä kuusi päivää ja toinen vain neljä päivää. Kaikki jää jäytämään sinne takaraivoon.
99%:n varmuudella riitaa tulee jossain vaiheessa.
mutta voisin kuvitella, että 2 viikon pätkät olisivat parempia, että saa kunnolla asettua tai ettei ole niin tarkkaa menemisen ja lähtemisen kanssa, kun ne päivät eivät heti lopu kesken. Ja niistä sitten täytyy pitää kiinni, eikä piipahtaa siellä toisten vuorolla.
Hyvä sopia vuorot ajoissa, että voitte suunnitella lomat ym. Olisiko mahdollista sopia pysyvä järjestely niin, että ne vuorot jakautuisivat lähtien esim. kesäkuun alusta 2 viikon pätkiin. Sitten joka vuosi vaihtuisi se sisarus, joka aloittaa ringin, eli tasapuolisesti tulisi vuosittain esim. juhannus ja niitä viikkoja kaikille eri kohdista kesäkuukausia.
Hyvä vinkki tuolla olikin se, että kannattaa tehdä tarkka lista siitä, millaiseen kuntoon mökki jää, kun jätetään seuraavalle. Tyyliin siisteystaso, vessapaperit, ruokatarpeet, polttopuut, vuodevaatteet, pihatyöt, kevään hommat ja syksyn talviteloillelaitto, ym.. Aika usein kaatuu riitoihin nämä sukulais/kimppamökit, vaikka kuinka hyvissä väleissä muuten oltaisiinkin.
Itsellä sama varmaan joskus edessä. Niin rakas kuin lapsuuden mökki onkin, olen alkanut totutella ajatukseen, että ehkä olisi järkevämpää jonkun meistä lunastaa se kokonaan itselleen..
onko jonkun oma viikko todella oma vai voiko sinne kuitenkin tulla.
Helposti käy niin, että toiset ajattelee, että minun perheeni viikko on VAIN minun perheelleni. Joku toinen ajatteleekin, että kyllä me sinne voidaan silti tulla, vaikka ei ole meidän viikko - me nukutaan aitassa ja laitetaan lapsille pihalle teltta, sopu sijaa antaa. Sitten onkin jo valmis soppa siinä, kuka laittaa ruoat ja kuka maksaa ne ja kenen pitää siivota ja leikata nurmikko...
Ja työt ylipäänsä on hyvä sopia, ettei käy niin, että Matin jäljiltä nurmikko on aina ajamatta ja pihatyöt tekemättä ja puut pilkkomatta. Ja Erkki sitten aina omilla viikoillaan hoitaa nämä työt. VOi alkaa korpeemaan Erkkiä pitkässä juoksussa.
Jossain vaiheessa toinen huomaa että onkin maksanut yhden hiirenloukun enemmän ja alkaa seuraamaan tarkemmin mökkikuluja. Ja sitten se saunan muoviämpärikin, ja nuohous. Ja viime vuonna toinen oli pääsiäisenä kuusi päivää ja toinen vain neljä päivää. Kaikki jää jäytämään sinne takaraivoon.
99%:n varmuudella riitaa tulee jossain vaiheessa.
mikä sitten ratkaisuksi, kun kummallakaan ei ole varaa lunastaa mökkiä itselleen?
Kokemuksesta sanon, että kimppamökille lähtiessään enemmistö suomalaisista naisista herää miettimään, onko siellä vehnäjauhoja. Jos ei ole, niin miten käy letunpaiston? Ja sitten ostetaan kaiken varalta 2 kg pussi. Viikon päästä seuraava käyttäjä tekee saman tempun. Syksyn koittaessa jauhoja onkin jo riittävästi.
homma voi toimia tosi hyvin.
Tiedät varmasti jo etukäteen, kenen kanssa homma toimii ja kenen kanssa ei.
Jos mietin omaa perhettä ja minun ja mieheni sisaruksia, voin suoraan sanoa, keiden kanssa yhteismökki toimisi ja keiden kanssa ei.
Niiden kanssa, joiden kanssa en tällaiseen lähtisi, syy on vain yksinkertaisesti ihan erilaisissa tavoissa ja toimintamenettelyissä ja mielipiteissä. En ole kenenkään kanssa riidoissa ja eikä välit ole huonot, mutta esim. toinen siskoistani on niin erilainen kuin minä, että mikään tuollainen yhteisprojekti ei toimisi. Olisimme ihan varmasti eri mieltä joka asian järjestämisestä.
Ja jos joku on näppärä tekevä ihminen ja joku toinen taas ei, niin voi olla, että työt alkaa liikaa kasautua sen tekevän kontolle.
onko viikko vai kaksi kerrallaan parempi. Varmasti kannattaa huomioiden kaikkien toiveet ja se, miten on mahdollista kesälomia pitää. Jos teitä on monta perheetä, niin viikkojahan voinee sitten myös vaihtaa.
ei tulisi mieleenkään hankkia omaa yhteistä mökkiä, vaikka ne on siihen suuntaan viime aikoina vihjailleet..
Veli ja sen vaimo on mun makuun liian lepsuja yhdestä suunnasta ja ihme tiukkapipoja toisesta. Ei jaksaisi kaikesta pikkuasiasta alkaa neuvottelemaankaan - mä tykkään meidän nykyisellä yhteisellä lainamökillä käyttää kertislautasia (kun juoksevaa vettä ei ole) enkä haluaa rempata paikkoja aamusta iltaan, vaan lueskella ja kalastella. Veli ja vaimo taas on yleensä tosi diibadaaba-porukkaa, mutta mökillä ne saa aina jonkun ihme puuhasteluhepulin ja alkaa elää kuin fanaattisimmat kierrättäjät.
Mä suosittelen että vuokraatte yhdessä mökin parina kesänä ja oleilette siellä yhtä aikaa! Siinä oppii tuntemaan toisen tapoja ja arvioimaan, jaksaako niiden kanssa omistaa yhteisesti jotain.
ja tarkka lista siitä, mitä pitää olla tehtynä, kun mökistä lähtee.