Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa 3,5 kk vauvan nukkumaan yöllä pitempiä pätkiä?

Vierailija
08.01.2013 |

Herää tunnin tai puolentoista välein syömään. Välillä täytyy vaihtaa vaippakin, kun syö yöllä niin paljon, ettei mikään vaippa riitä. Vaipanvaihdon yhteydessä valvoo yleensä 1,5 tuntia, ennen kuin nukahtaa uudestaan. Alan olla aika poikki, kun aamullakin vauva heräilee jo klo 7-8 ja esikoinen jo sitä ennen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö päivällä kuinka tiheään? Onko yöllä ihan iloinen vai jotenkin tyytymätön ja tuskainenkin? Meillä paljastui syyksi allergiat. Tosin heräilikin alle tunnin välein tai oikeastaan koko ajan, ja olin aika zombie itsekin siinä vaiheessa.

Voit toki koittaa aloittaa kiinteät. Tai sitten yrität antaa korviketta iltaisin siis jos imetät. Enpä tiedä oikein mitä tuossa tilanteessa voi tehdä kun vauva vielä noin pieni. Mutta mieti siis allergioiden tai hampaiden tulon mahdollisuutta. Huolehdi, että mieskin hoitaa vuorollaan vauvaa.

Vierailija
2/14 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että koittakaa erilaisia nukkumisjärjestelyjä. Ota vauva viereen nukkumaan ja katso nukkuuko siinä paremmin. Jos taas nukkuu jo vieressä, kokeile nukuttaa omaan sänkyyn. Vaunuihinkin voi nukuttaa ja yöllä sitten vain heijata heti takaisin uneen. Itse olen myös joutunut kapaloimaan kuopusta tuonne 7kk ikään asti, koska heräsi herkästi heiluttelemaan käsiään ja kiinnostui siitä sitten niin ettei enää saanut itse nukahdettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee mulle varmaan lokaa niskaan muilta äideiltä mutta mulla on 3 kk ikänen vauva kotona ja yösyötöt oli sitä että poitsu heräs kans tunnin välein syömään. Mää imetän täyspäiväsesti mutta iltasin oon ruvennu tekeen maitomaissivellisekotusta..Ja sillä sain vauvan nukkumaan jopa puol kolmeen tai puol neljään.Nyt tosiaan syö kerran yössä ton vellisötkötyksen jälkeen :) Muuten imetän täyspäiväsesti. Itse tunnet pahaiten lapsesi ja sen mitä hän tavitsee

Vierailija
4/14 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syö vain äidinmaitoa, koska on allerginen, mutta mun ruokavaliolla pysyy oireettomana. Sopivasta korvikkeesta ei ole tietoa, koska ei ole vielä testailtu korvikkeita, joten ei oikein ole korviketta, jota voisi antaa vauvalle. Päivällä vauva syö noin 3 tunnin välein mutta illalla ja yöllä sitten paljon tiheämmin. Herätessään vauva on nälkäinen mutta muuten ihan tyytyväinen.

Vauva on myös tosi huono nukahtamaan sekä illalla että yöllä ja siksi nämä yöherätykset vievät hirveästi aikaa ja mä en käytännössä nuku juurikaan tällä hetkellä. Mies ei voi auttaa, koska on paljon ulkomailla työn takia. Olen kokeillut vauvan nukuttamista vieressä mutta siitä ei ole apua. Parhaiten nukutaan kuitenkin niin, että vauva nukkuu omassa sängyssään, joka on mun sängyssä kiinni. Vaunuihin ei oikein nukahda edes päivällä, joten en usko, että yölläkään.

ap

Vierailija
5/14 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi allergista lasta ja kummallakin oli ruoka-aineita, jotka tekivät selkeät oireet ja sitten oli niitä ruoka-aineita, joista tuli paljon lievempiä oireita. Miten olet saanut oikean ruokavalion tietoon? Kaikki allergiat eivät välttämättä näy verikokeissa.

Kokeile vielä kapalointia jos se auttaisi siihen, että vauva säpsähdettyään ei pääsisi heräämään kunnolla vaan jatkaisi unta.

Vierailija
6/14 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jos voisit antaa velliä iltapalaksi niin taatusti nukkuisi pidemmän pätkän.

Perunaporkkanavelli oli meidän vauvojen herkkua.

Tyttö nukkui 3,5kk pp-vellillä koko yön...ilta 21 aamu 9.

Ja poika jätti toisen yösyönnin pois ja heräsi enää klo 5 yöllä syömään ja sitten jatkoi unia 8.

Vierailija
7/14 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NANnin pitäsi olla vatsaystävällistä..ainakin se on sopinut paremmin näille meidän lapsille :) Eikä meilläkään korviketta muuten syödä paitsi tosiaan illalla vellin seassa...

T:Se 3 kk:n poijan äiti

Vierailija
8/14 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset allergiat on selvinneet kokeilemalla ja välttämällä allergialääkärin ohjeitten mukaan. Mun ruokavalio on hyvin suppea ja kaikki tavallisimmat allergiaa aiheuttavat aineet on pois mun syömisistä ja näin on saatu vauvan itkut loppumaan. Tällä perusteella vauvalla siis ainakin maito-, soija-, kananmuna- ja vilja-allergia. Lisäksi pitkä lista kasviksia aiheuttaa oireita.

ap

Vierailija
9/14 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...heräsi herkästi heiluttelemaan käsiään ja kiinnostui siitä sitten niin ettei enää saanut itse nukahdettua..."

Itselläni on 4-kuinen yhtä ihanasti innostuva :)

Vierailija
10/14 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans 3,5kk tyttö, joka on nyt parin viime viikon aikana alkanut yöllä olemaan tissillä entistä tiuhempaan. Tämä on meidän neljäs lapsi, kahdella isosisaruksella oli vauvana maitoallergia ja samaa epäilen tälläkin. Vauva pulauttelee päivisin todella paljon, on tissillä 1-2 tunnin välein, mutta on kasvanut ja muutenkin tyytyväinen ja iloinen lapsi. Päivisin nukahtaminen on helppoa, mutta herää 50min.- tunnin nukuttuaan, todella harvoin jatkaa siitä unia. Allergioita ei ole vielä testattu, lääkärimme mielestä runsaskin pulauttelu on sallittua, kun vauva kerran kasvaa. Minä taas alan olla sitä mieltä, että joku roti tähän on saatava. Minäkään en nykyisin juuri nuku, kun yöt menevät vauvaa siirrellessä tissiltä toiselle. Alkuyön 1-1,5 tuntia nukkuu omassa sängyssä, kunnes otan tissille, ja siinä menee sitten aamuun asti. Jos nukahtaa ja saan tissin irti, vauva herää siihen, kun alan itse nousta sängystä ylös. Kapalointi ei tuo eroa tilanteeseen, ei myöskään sängyn päädyn nostaminen. Ja mitähän mä olin seuraavaks kirjoittamassa, ajatus katkesi.. :) Mun maidonjuonnista vauvalle tulee vatsaoireita, piereskelyä, ripulia ja iltaitkua. Kananmunasta olen ollut havaitsevinani, että pulauttelu lisääntyy määrällisesti. Lisäksi mansikasta lehahtaa kasvot punaisiksi. Seuraavaksi ajattelin karsia soijan pois ruokavaliostani, seuraavaan neuvolalääkärikäyntiin asti. Viljojen siivoaminen ei tuonut tilanteeseen muutosta. Eikä Gaviscon tai Nutriton. Alkaa käydä aika raskaaksi ja työlääksi tämä vauva-arki tällaisella menolla, puhumattakaan siitä, kuinka pahalta vauvasta voi tuntua jatkuva pulauttelu..

Vierailija
11/14 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun herää, antaisit vaikka tuttia tai muuten hyssytät takas uneen. Tai otat vasn viereen ja jatkat unia.

Vierailija
12/14 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset allergiat on selvinneet kokeilemalla ja välttämällä allergialääkärin ohjeitten mukaan. Mun ruokavalio on hyvin suppea ja kaikki tavallisimmat allergiaa aiheuttavat aineet on pois mun syömisistä ja näin on saatu vauvan itkut loppumaan. Tällä perusteella vauvalla siis ainakin maito-, soija-, kananmuna- ja vilja-allergia. Lisäksi pitkä lista kasviksia aiheuttaa oireita.

ap

Ja mulla oli pakko lopettaa imetys vauvan ollessa 7kk kun oli enää 5 sallittua ruoka-ainetta mulla kun kaikelle muulle oireili. Apteekista saa niitä ökykalliita korvikkeita kokeiluun, aika jännä jos eivät ole neuvolassa neuvoneet. Meillä oli Neocate ainoa sopiva mutta se maksaa ilman kelakorvausta jotain 40e/prk...kysäses neuvolasta miten saisit allergiapolille lähetteen että saisit korvikkeista kelakorvauksen jotta se kokeilukin olisi helpompaa. Toki voit omakustanteisesti niitä apteekin edukkaampia hakea kokeiluun kotiin, niitä maidottomia. Kokeile myös riisivelliä jos riisi on sellainen mikä käy vauvalle? Tai maissivelli. Jos nämä ei olisi vehnätärkkelyksellä tehtyjä.

Mä alotin vauvan 4kk iässä kokeilemaan bataattia, se on helpommin siedetty kun peruna ja porkkana. Siitä sosetta tai velliä keittelemään vauvalle niin saat katonaiset unet paremmiksi.

Ja tod.näk katokonaiset unet johtuu allergioista. Mahaan sattuu-haluaa tissille-mahaan sattuu enemmän-kierre. Meillä meni allergiat yöheräilyineen ohi 2-3v ikään mennessä ja nyt 4,5v käy jo kaikki ennen kielletyt, viimeisimpänä palautettiin maito ja vehnä ruokavalioon. Tsemppiä ja jaksamista!

Vierailija
13/14 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maissivelliä illalla!

Vierailija
14/14 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hampaita tulossa? Jos heräilee kipuihin? Jos ikenet on turvonneet, haluaa järsiä kaikeka mahdollista ja kuolaaminen runsasta, niin anna illalla panadolia ennen nukkumaanmenoa.

Muutoin sanoisin vain, että vedä itse paljon niitä tuokia, joita vaan suinkin saat syödä, jotta maitosi ei olisi liian "laihaa".

Rankalta kuulostaa, tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi