Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vauva yöunille esim. klo 20?

Vierailija
08.01.2013 |

Meillä on 3kk vauva, joka nukkuu yöunet aika tarkkaan 00-10. Päiväunia nukutaan noin suurinpiirtein (mitään tarkkaa rytmiä nyt ei vielä ole) 11-13, 15-17 ja illalla vielä n. 19-20. Toki nämä vaihtelevat paljon mutta noin suunnilleen.

Miten saisin vauvan nukahtamaan ihan yöunille jo vaikka noiden viimeisten unien aikaan? Välillä on nukkunut iltaunet vielä yhdeksältäkin, silti herää pirteänä hetken kuluttua seurustelemaan ja nukahtaa silloin keskiyöllä. Sitten kun nukahtaa yöunille niin nukkuu ihan hyvin parilla herätyksellä yön läpi.

Mikä auttaisi? Miten saan vauvan pysymään unessa? :D Alkaa rasittaa nää pitkäksi venyvät illat...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja vain ja ainoastaan sillä. Ei siinä mee kauaakaan kun alkaa itse muuttaa rytmiä.

Vierailija
2/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä en saanut mitenkään vielä tuon ikäisen kanssa. 3 kk on liian pieni mihinkään unikouluihin enkä lähtis pitämään vauvaa hereilläkään väkisin illasta että nukahtaisi sitten aiemmin yöunille.

Meillä molemmat lapset meni pikkuvauvoina juuri kuvailemallasi rytmillä, sitten jossain vaiheessa rytmi alkoi itsestään aikaistumaan, eli heräsivät aikaisemmin ja yöunet myös aikaistuivat ja muistaakseni joskus 6-8 kk nuo viimeiset päikyt jäi pois ja siinä taas yöunet aikaistui entisestään. Muistan hyvin että vauvana meni juuri noin pari tuntia hereillä, pari tuntia päikkyjä-rytmillä, mihin oli pakko vain sopeutua kunnes se muuttui itsestään.

En tiedä miten muut on tehneet, mutta itse en noin pienen unia lähtisi muuttelemaan millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuu kuitenkin aamustakin pitkään. Kyllä se unen tarve siitä vähenee päivällä ja lisääntyy iltaan kun ikää tulee lisää.

Aika moni kuitenkin joutuu valvomaan sen vauvan kanssa keskellä yötä.

Vierailija
4/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea väkisin muuttaa. Ole iloinen, et nukkuu! :)

Vierailija
5/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta, jotka molemmat alussa menivät yöunllle siinä 23-aikaan. En muista tarkkaan missä vaiheessa, mutta vähitellen teimme niin, että samat iltarutiinit tehtiin joka ilta: iltapesut ja maito jne ja aloitimme iltapuuhat joka ilta hieman aikaisemmin niin, että lopulta nukkumaanmeno oli klo 20.

Vierailija
6/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtaa illalla siinä klo 20 aikoihin ja tunnin päästä herää täysin virkeänä, ei puhettakaan et nukahtais varsinaisille yöunille ennen klo 23-24. Sitten kun nukahtaa, niin herää syömään neljältä ja puoli seitsemältä. Herää siinä 8-9 aikoihin. Ihmeen vähäuninen tuntuu muutenkin olevan. Meillä nukutaan vain yhdet päiväunet klo 12-15 ja sit se hilluu täysin virkeänä tuonne 20saakka.

Vierailija
7/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rytmi muuttui sitten, kun vauva alkoi syödä iltapuuron, eli siinä 6 kk:n iässä, aivan kuten neuvolan th oli luvannutkin. Mutta meidän vaavi meni nukkumaan kahdelta yöllä!

Vierailija
8/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vain on.

Vierailija
9/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa vanhemmat sopeutuvat vauvaan enemmän kuin vauva vanhempiin Niin se vain on.

ja sitten kannattaa keksiä hyviä puolia kummallisesta rytmistä vaikka väkisin :) Meillä katsottiin leffoja ja TV-sarjoja, kun minä imetin vauvaa. Meillä mukula iltatankkas alk. klo 22.30 sinne kahteen asti, me makoiltiin sängyllä ja katseltiin telkkaria.

Toki tämä on helpompi toteuttaa yhden lapsen kanssa, mutta mun tutut useamman lapsen äidit ovatkin sanoneet, että usein se esikoisen rytmi on mitä sattuu, mutta seuraavat tottuvat perheen rytmiin jo kohdussa.

8

Vierailija
10/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tällaiset keskustelut on hyviä. Mä en meinannut kehdata neuvolassa kertoa, että meidän vauva nukahtaa KAHDELTA YÖLLÄ, mutta sitten vain kakaisin sen ulos, eikä terkka räpäyttänyt silmäänsäkään, sanoi vain, että rytmi kyllä korjaantuu kiinteiden myötä. Mä luulin, että kaikissa vauvaperheissä vauva uinahtaa yöunosille viimeistään kahdeksalta ja että me ollaan varsinainen hylkiöperhe!

8

Vierailija
11/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy vaan jaksaa sopeutua :) Mietin vain, kun neuvolassa on th jo puhunut, että voi alkaa rytmiä jo muokata, mutta kun ei tuo yksinkertaisesti nukahda. Ajattelin että jos jollain olis joku kikka :D

Tiedän, että on tämä meidän vauva aika helppo. Keskimäärin 2 tai 3 herätystä per yö ja nekin tosiaan ovat ihan vain syöttöjä.

ap

Vierailija
12/12 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta heräsi sitten 4-6 väliksi hereille. Istuttiin sitten ka katottiin telkkaria, tai oikeastaan dvd:tä. Tai minä luin kirjaa vauva sylissä. Yritin sen yövalvoskelu hetken pitää rauhallisena ilman erikoisempaa ohjelmaa. Kuuden kieppeillä hän sitten nukahti uudelleen ja nukuttiin jonnekin 9:ään asti. Silloin se väsytti.

Nyt 1v8kk iässä hän nukkuu 12 tunnin yöunet heräämättä. Ja yhdet noin 1,5-tunnin päikkärit. Joo oikeastaan meillä on tosi helppo lapsi, ollut aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän