Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa esikoisen äitiä, en tiedä mitä tehdä.

Vierailija
06.01.2013 |

Esikoinen on 1v5kk ja on nyt reilu pari viikkoa saanut ihan järkyttäviä raivareita. Saa raivarit aina jos joku ei mene niinkuin hän haluaa (ei saa palapelin paloja paikalleen, otan luvattoman tavaran pois, vien pois kielletystä paikasta tai kiellän jotain muuta). Heittäytyy selkä kaarella lattialle, itkee "raivoitkua" ja potkii ja huitoo. Pukemisesta on tullut samanlaista taistelua joka kerta, heti kun pitäisi edes housut tms laittaa, vetää selän kaarelle ja venkoilee ja alkaa huutaa. tuntuu että päivät on pelkkää raivoamista.

Onko tämä vaan joku ohimenevä vaihe taas vaihteeksi vai onko tämä jo jotain alkavaa uhmaa? Neuvola kun sanoi että uhma alkaa vasta 2vuotiaana aikaisintaan.

Lapsella ei kuitenkaan selvästi mitään varsinaista hätää ole, jos jätän hänet huomioimatta ja yksin raivoamaan lattialle, raivoaa ehkä puoli minuuttia ja hiljenee, kurkkaa että näenkö hänen raivoamistaan. Jos en katsokkaan häneen päin vaan puuhailen omiani, saattaa kitistä hetken mutta lopettaa senkin pian. Jos kuitenkin näkee että näen hänen raivoamisensa, aloittaa uudelleen tuon shown.

Mitä noissa tilanteissa edes pitää tehdä? Antaa vaan raivota yksin lattialla? En tiedä yhtän miten pitäisi toimia :(

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka äiti voittaa.

Vierailija
22/31 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas sanon, että lapsille pitää opettaa, että näistä tunteista päästään ohi ja vanhemmat auttaa siinä.

Toki uhmaa kannattaa ehkäistä, tärkeintä on ettei itse mene tunteeseen mukaan ja esimerkiksi kiirehtimällä tai äksyilemällä provosoi uhmaa. Pidä lapsi ravittuna, ole itse rauhallinen ja ennakoi tilanteet. Laulu on yhä vinkki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassasi ja leikkaatte vaikka useamman siivun. Ja oikeesti halaus ja syli auttaa paljon enemmän kun uskoiskaan, varsinkin kouluikäisillä. Säälin lasta joka kasvaa perheessä missä vanhemmat näkee kaikki asiat vaan mustavalkoisina.

Vierailija
24/31 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttanut kyllä mitkään houkuttimet "missä kissa on" tai laulut pukiessa, kokeiltu on :/ tuntuu että lapsi on niin raivon täyttämä sillä hetkellä että ei edes kuule mitä yritän puhua hänelle. Esimerkiksi tänään sai hirveän raivarin kun ei saanut repiä kissaa hännästä (ja juu, en ajatellut antaa kokeilla että kuinka käy kun tarpeeksi kauan repii....), kielsin vaan ja kerroin että kissalle tulee pipi (tietää kyllä mikä pipi on). Raivosi hetken lattialla, mutta kun jatkoin ruuan laittamista normaalisti ja kissakin katosi raapimapuun päälle nukkumaan, lopetti raivoamisen ja meni hakemaan kirjansa jonka kiikutti minulle. Mentiin sitten sohvalle lukemaan sitä kirjaa. ja kaikki oli hyvin kunnes hän palasi omien leikkiensä pariin ja sai tosiaan seuraavan raivarin kun ne palapelin palat eivät menneet kohdalleen..:D

-ap

Vierailija
25/31 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on oman elämänsä sankari, anna sillekin tilaa kehittyä. Ei tule mitään tiettyä ikää jolloin lapsi yhtäkkiä alkaa toimimaan äidin halujen mukaan. Se oppii vähitellen tekemään sille oikeat valinnat, mutta ei niin et se äiti on siinä kokoajan jonain ylijumalana. Lapsi on erillinen persoona joka näkee ja oppii asioita omasta puolestaan.

Vierailija
26/31 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis tuossa kissaepisodissa pidin lasta ensin sylissä ja selitin tätä "kissaan sattuu" asiaa, mutta homma meni vaan mahdottomammaksi, huusi ja hakkasi ja potki minuakin jolloin sanoin että äitiinkin sattuu kun potkit. Mutta lattialle laskiessa ja yksin raivotessa laantui nopeasti tuo kohtaus:/

-ap

Vierailija
27/31 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten raivo taas vaan nousee jos yrittää sylittää. Tee siten kun teille sopii, yhtä ja ainoaa oikeaa toimintatapaa ei ole. Pääasia on että olet lähellä jos lapsi tarvitsee.

Vierailija
28/31 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset haluaa mennä kauppaan tai ulos! Jos vaan tempaa muksun syliis ja alat repii vaatetta päälle, ni ei mikään ihme et se hermostuu.säkin olisit esim tiskaamassa ja joku alkas repii niit vaatteita sulle päälle, et hermostus yhtään, etkö?

Vierailija
29/31 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 1,5-vuotias saa välillä raivokohtauksia. Olen itse ottanut sen linjan, että puhun tosi rauhallisesti siinä, ja totean että "nyt sua taitaa se ja se harmittaa, mutta ei tässä ole mitään hätää jnejne." En jätä uhmaa huomioimatta, mutta en myöskään palkitse uhmaamista antamalla itse periksi. Yleensä otan lapsen syliin ja kannan toiseen huoneeseen tekemään jotain muuta jännää, ellei raivoaminen mene muuten ohi. Ja kerran lapsi raivosi väsymystään, kun heräsi päiväunilta liian aikasin. Silloin ei raivokohtausta meinannut mikään lopettaa. Se kesti melkein tunnin, kunnes aloin vain täyttää pyykkikonetta samalla laulaen itsekeksityllä yksinkertaisella sävelellä ja sanoilla jotain hölmöä tarinaa siitä, miten poikaa harmittaa ja miten väsyttää ja miten kaikki vielä helpottaa ja äiti tässä laittaa pyykkejä koneeseen. Ja yhtäkkiä laulun myötä lapsi alkoi leikkiä ja naureskella, hassua! :)

Vierailija
30/31 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsi tarvitsee oman tilan rauhoittuakseen, mutta sinun tehtävä on kertoa, että laitan sinut tähän lattialle rauhoittumaan ja kerrot raivon lasntuessa, että ymmärrät hänen harmituksen, mutta sitä/tätä ei saa tehdä ja kissaa oikeasti silitetään näin.

Kasvatus on ennen kaikkea opettamista, ei rankaisuja tai taistelua.

Vierailija
31/31 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta sylissä niin kauan kunnes rauhoittuu. Näin minä meinaan tehdä jatkossakin jos raivarit alkavat pahentua. Meidän poika nyt tasan 1v ja omaa tahtoa löytyy..