Lapsettomuudesta kärsineenä minun on vaikea antaa ehkäisyvalistusta teinilleni
Olen saanut omat lapseni hoitojen tuloksena ja pelännyt vuosia jääväni lapsettomaksi. Nyt vanhin on 16v ja seurustelee. Koen yllättäen vaikeaksi antaa ehkäisyvalistusta. Miksi vauva ei olisi tervetullut? Miksi pitää odottaa? Miksi käyttää ehkäisyä, kun jos vaihtoehdot ovat teiniraskaus tai jäädä lapsettomaksi, valitsisin teiniraskauden.
Kommentit (19)
Muista että ehkäisy ei ole pelkkää ei toivottua raskautta varten vaan myös ehkäisy sukupuolitauteja varten.
Kokemuksesi on kipeä ja subjektiivinen, mutta muista ettei sinulla ole aavistustakaan millaista olisi olla teiniäiti. Mitä menettäisi. Miltä se tuntuisi juuri tyttärestäsi. Tyttäresi ei ole sinä.
Ja lapsenteko ei ole tieo koskaan estänyt. Tieto on valinnanvapautta. Tahdotko estää lapseltasi vapauden valita itse?
Kun ei tarvitse ravata lääkärissä kupan, klamydian tai herpesten ansiosta. Osa sukupuolitaudeista aiheuttaa myös lapsettomuutta. Ihmettelen kyllä suuresti miten joku voi olla kolmen kovasti yritetty lapsen vanhempanakin vielä niin tietämätön että ei tajua sen ei-toivotun raskauden olevan pienin paha mitä ehkäisyvälineiden oikealla käytöllä vältetään. Painota kiltti ap että edes luotettavalta vaikuttavien kivojen tyyppien kanssa ei ikinä, ikinä, ikinä paneskella ilman kumia. Vaikka mummi sen lapsen hoitaisikin.
Minä ja mies ollaan molemmat monen vuoden odotuksen jälkeen alkunsa saaneita ainokaisia. Meillä on nyt viides lapsi tulossa, kaikki ovat saaneet alkunsa viimeistään kolmannesta ehkäisyttömästä kierrosta.
Minä ja mies ollaan molemmat monen vuoden odotuksen jälkeen alkunsa saaneita ainokaisia. Meillä on nyt viides lapsi tulossa, kaikki ovat saaneet alkunsa viimeistään kolmannesta ehkäisyttömästä kierrosta.
PCO periytyy. Tiedän, koska itse sairastan sitä.
Olen saanut omat lapseni hoitojen tuloksena ja pelännyt vuosia jääväni lapsettomaksi. Nyt vanhin on 16v ja seurustelee. Koen yllättäen vaikeaksi antaa ehkäisyvalistusta. Miksi vauva ei olisi tervetullut? Miksi pitää odottaa? Miksi käyttää ehkäisyä, kun jos vaihtoehdot ovat teiniraskaus tai jäädä lapsettomaksi, valitsisin teiniraskauden.
oletko ajatellut että tyttäresi saattaa turvautua aborttiin jos tulee vahingossa raskaaksi? parempi siis ehkäistä...
Toki sinun kannattaa kertoa sitten vähän myöhemmin, että ei kannata odotella lasten hankkimista neljäänkymppiin asti, koska se voi olla vaikeaa kuten itselläsi oli.
Jos hedelmällisyys on muuten kunnossa, se on kunnossa myös 25-vuotiaana eikä tarvitse ryhtyä vauvatalkoisiin 15-vuotiaana.
Eiköhän lapsesi ole saanut ihan tarpeeksi ehkäisyvalistusta koulussa ja omatoimisestikin, jos on kerran suhteessa noin nuorena.
mä kyllä osasin käyttää kondomia ne muutamat kerrat ja hakea ehkäisypillerit gynekologilta kun aloin seurustella ensimmäistä kertaa 19 vuotiaana.
meidän kotona kyllä äiti puhui avoimesti kaikesta, ehkä siksi tiesin monia asioita.
mä kyllä osasin käyttää kondomia ne muutamat kerrat ja hakea ehkäisypillerit gynekologilta kun aloin seurustella ensimmäistä kertaa 19 vuotiaana. meidän kotona kyllä äiti puhui avoimesti kaikesta, ehkä siksi tiesin monia asioita.
mutta kaikkea se äiti kuitenkin kertoi, olit sitten 19v ja jotain tajusit... mut hei hienoo :D
Aika moni on lapseton sukupuolitaudin vuoksi. Helpottaisiko tämä tieto valistuksen antamista?
os hedelmällisyys on muuten kunnossa, se on kunnossa myös 25-vuotiaana
Minulle gyne ilmoitti 28 vuotiaana kolmannen synnytyksen jälkitarkastuksessa että munasolut on loppu. Onneksi suunniteltu määrä oli tuolloin täynnä.
Mutta joka tapauksessa nuorelle tulee antaa ehkäisyvalistusta ja samalla on syytä kertoa sekin että hedelmällisyys ei kestä loputtomiin vaan sekin loppuu jossain vaiheessa.
Lasettomuus ei periydy
Jos isoäidillä tai äidillä ei ole lapsia niin on erittäin todennäköistä että ei itsekkään saa lapsia.
Lasettomuus ei periydy
Jos isoäidillä tai äidillä ei ole lapsia niin on erittäin todennäköistä että ei itsekkään saa lapsia.
kun tässä nerokkaassa viestissä ei olisi olemassa äitiä eikä hänen lastaan....
Miksi vanhemman pitää antaa ehkäisyvalistusta? 16v on kuullut sitä koulussa jo monta kertaa. Ei kai nyky-Suomessa kenenkään ehkäisy tai ehkäisemättömyys ole enää vanhempien varassa... Luuletko, että teinisi harrastaa seksiä ilman ehkäisyä eikä vain "tiedä" mikä on esim. kondomi, ellet sinä sitä hänelle kerro? :D
Jos et opeta lapsellesi turvaseksiä ja ehkäisyä, voi olla, että seurauksena on sukupuolitauti ja lapsettomuus!
Mietipä, miten paljon hankalampaa lapsellesi on kestää teiniraskaus, sukupuolitaudit, kenties jopa abortti. Viimeksi mainitustakaan sinulta EI kysytä lupaa, se voi tulla sun tietoosi vasta jälkeenpäin.
Ehkäisy on vastuullista käyttäytymistä. Jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna.
- 45 vee ja itsekin lapsettomuudesta ja hoidoista oman osansa saanut -
os hedelmällisyys on muuten kunnossa, se on kunnossa myös 25-vuotiaana
Minulle gyne ilmoitti 28 vuotiaana kolmannen synnytyksen jälkitarkastuksessa että munasolut on loppu. Onneksi suunniteltu määrä oli tuolloin täynnä. Mutta joka tapauksessa nuorelle tulee antaa ehkäisyvalistusta ja samalla on syytä kertoa sekin että hedelmällisyys ei kestä loputtomiin vaan sekin loppuu jossain vaiheessa.
Tuon kyllä keksit itse.
Sulle nyt kuiteskin tiedoksi, että munasolut "ei lopu". Vaihdevuodet tulee vähän yksilöllisesti, mutta ne alkavat yleensä keskimäärin vähän alle 50-vuotiaana ja silloinkaan lapsensaantikyky ei pääty kuin seinään.
Suomalaisnaisten keskimääräinen ENSIsynnytysikä on 28 vuotta, siis se ikä, jolloin sinä väität gynekologisi sanoneen munasolujesi loppuneen.
Pääakaupunkiseudulla ovat jo yli 40-vuotiaat ENSIsynnyttäjät YLEISEMPIÄ kuin alle 20-vuotiaat.
Että näin.
ja ehkä jopa löytää sopivamman isän lapselleen kuin joku teinipoika, ehkäisy (siis kortsu) ei myöskään suojaa ainoastaan raskaudelta, vaan myös sukupuolitaudeilta.. Eikä kenekään kuulu elää elämäänsä toisen ihmisen pelkojen varjossa.