Raskaana! - Ottaako influenssarokote vai ei?
Raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään ja pelottaa se vakavalla influenssalla uhkailu - varsinkin kun ollaan koko perhe sairastettu koko syksy. Ainakin kolme kunnon flunssaa siinä välissä ja kolme antibioottikuuria :(
Mutta toisaalta pelottaa myös mahdolliset haittavaikutukset rokotteesta, jos tulee jotain vastaavaa kun ed. sikainfluenssarokotteesta.
Olen raskaana vko 30. Miten tekisitte ja oletteko itse ottaneet rokotuksen nyt?
Kommentit (14)
sikainfluenssarokotteen (v. 2010). Juttelin useamman lääkärin kanssa ja kaikki sanoi, että ehdottomasti tulisi ottaa. Eipä silloin ollut tiedossa että tulee aiheuttamaan narkolepsiaa ym. vaan kiireellä piti tehdä päätös. Onneksi siitä ei sitten mitään meille tullut ja lapsi syntyi syksyllä 10 terveenä. Pelkäsin kyllä hulluna keskenmenoa tuon rokotteen vuoksi, vielä kun raskaus oli silloin niin alkuvaiheessa.
Nyt en toistaiseksi ole ottanut rokotusta, mutta ovat povanneet epidemiapiikkiä helmikuulle, ei mulle juuri pahin aika ennen synnytystä... Silti pelottaa työntää mitään vierasta ainetta kehoon juuri nyt. Vaikea päätös...
Mielellään kuulisin muidenkin mielipiteitä!
Meidän 2,5 vuotiaalle en ole myöskään vielä ottanut rokotetta.
sikainfluenssarokotteen (v. 2010). Juttelin useamman lääkärin kanssa ja kaikki sanoi, että ehdottomasti tulisi ottaa. Eipä silloin ollut tiedossa että tulee aiheuttamaan narkolepsiaa ym. vaan kiireellä piti tehdä päätös. Onneksi siitä ei sitten mitään meille tullut ja lapsi syntyi syksyllä 10 terveenä. Pelkäsin kyllä hulluna keskenmenoa tuon rokotteen vuoksi, vielä kun raskaus oli silloin niin alkuvaiheessa. Nyt en toistaiseksi ole ottanut rokotusta, mutta ovat povanneet epidemiapiikkiä helmikuulle, ei mulle juuri pahin aika ennen synnytystä... Silti pelottaa työntää mitään vierasta ainetta kehoon juuri nyt. Vaikea päätös... Mielellään kuulisin muidenkin mielipiteitä! Meidän 2,5 vuotiaalle en ole myöskään vielä ottanut rokotetta.
synnytän juuri epidemian aikaan ja rokote suojaa vielä vauvaa syntymän jälkeenkin! Nyt rv 35 menossa. Ihan turvallinen se rokote on, vaarallisempaa olisi saada tuo influenssa, sekä äidille että vauvalle.
Valitettavasti oma lapseni sairastui kohutun piikin jälkeen, ja seuraava vuosi oli suoraan from hell.:(
siis suojaako tämän vuoden influenssarokote myös sikainfluenssalta?
Raskaana olevan tulee ohjeiden mukaan varoa kaikkea mahdollista, mutta sitten noita kaikenmaailman epäilyttäviä myrkkypiikkejä ollaan työntämässä. Huh, sanon minä.
raskaana olevien ottaa, en sano enempää, jokainen tehköön päätöksensä. itse en todellakaan ota.
Otin syksyllä 2009 sikainfluenssapiikin neuvolan suosituksesta. Raskausviikkoja silloin 10z Viikko rokotteesta alkoi vuoto ja ultrassa todettiin sikiön kehityksen loppuneen juurikin tuolloin rokotusta seuranneina päivinä.
Kaavinnan yhteydessä lääkäri sanoi ettei kannata syödä mitään lääkettä, ottaa rokotuksia tai altistaa millekään ololle 12 ensimmäisen viikon aikana. Olisinpa tiennyt tämän..
Kannattaa ottaa!rokote on turvallinen, ollut käytössä monia vuosia. Joten on kokemusta siitä ettei aiheuta narkolepsiaa. Rokote antaa suojaa itselle ja vauvalle. Itselle myös tulevina vuosina on rokotteesta hyötyä, kun jää edes jonkun viiruksen genomit muistiin puolustusjärjestelmään, niin ei välttämättä iske influenssat kovin ärhäkkänä päälle.
Kausi-infl.rokote ei suojaa sikainfluenssalta. Ja rokotteessa on erit sidosaineet kuin sikainfl.rokotteessa, joista tuli haittavaikutuksia.
Kannattaa ottaa!rokote on turvallinen, ollut käytössä monia vuosia. Joten on kokemusta siitä ettei aiheuta narkolepsiaa. Rokote antaa suojaa itselle ja vauvalle. Itselle myös tulevina vuosina on rokotteesta hyötyä, kun jää edes jonkun viiruksen genomit muistiin puolustusjärjestelmään, niin ei välttämättä iske influenssat kovin ärhäkkänä päälle.
Kausi-infl.rokote ei suojaa sikainfluenssalta. Ja rokotteessa on erit sidosaineet kuin sikainfl.rokotteessa, joista tuli haittavaikutuksia.
Ei kai tuo ole voinut olla käytössä vuosia kun viruskanta vaihtelee vuosittain ja tämän kauden influenssarokote eroaa viime vuotisesta? Ja suosittelevat kausi-influenssarokotteen ottamista vuosittain juuri sen takia, ettei se enää vaikuta seuraavana vuonna -olenko ymmärtänyt nyt ihan väärin. Esim. 2010 otettu kohuttu sikainfluenssapiikki ei suojaa enää. Tämän kauden influenssarokotteessa on suoja myös sikainfluenssalle ja se on valmistettu samalla tavalla kun kohuttu narkolepsiaa aiheuttanut sikainfluenssarokote. Tehosteaineita ei ole tällä kertaa tai ne ovat erilaisia kun siinä aikaisemmassa kohurokoitteessa. En silti ole vakuuttunut etteikö aiheuttaisi jotain vakavaa haittaa...
Kausi-influenssa rokotteita on käytetty yli 25v, näitä samoja rokotteita joita nyt annetaan. Pandemrix oli nopealla aikataululla valmistettu usi rokote eikä tiedetä oliko narkolepsialla yhteyttä tehosteaiheeseen, itse virusantigeneeniin tai johonkin muuhun valmistuksessa käytettyyn aineeseen. Narkolepsia vaati myös geneettisen alttiuden mitä ei tiedetä mikä se geeni on.
Jos mulla olisi syntymässä kevään aikana vauva ottaisin rokotteen ehdottomasti. Ja antaisin alle 3 v lapselle myös ehdottomasti.
Juttelin lääkärin kanssa ja sanoi ettei suosittele, etenkään raskaana ollessa. Lähinnä sen takia että näistä uusista nyt ei vielä ole niin paljoa kokemusta ja jos tulee jotain komplikaatioita niin ei ole sen arvoista.
Jos käy huono tuuri niin kyllä yhden influenssan nyt sairaastaa läpi, ei siihen kuole.
Turhaa vauhkoilua vain nämä rokotukset.
Juttelin lääkärin kanssa ja sanoi ettei suosittele, etenkään raskaana ollessa. Lähinnä sen takia että näistä uusista nyt ei vielä ole niin paljoa kokemusta ja jos tulee jotain komplikaatioita niin ei ole sen arvoista.
Jos käy huono tuuri niin kyllä yhden influenssan nyt sairaastaa läpi, ei siihen kuole.
Turhaa vauhkoilua vain nämä rokotukset.
Thl rokotuksissa käytettävät rokotteet ovat olleet olemassa iät ja ajat eikä niiden ainesosat tai valmistusprosessi ole muuttuneet. Suomessa annettu sikainfluenssa rokote pandemian aikaan taas oli iahn vaan sitä varten kehitetty nopealla ikataululla. Natkolepsiariski tai ei linkannut annettuihin vasta-aineisiin vaan valmistusprosessiin tai käytettyihin tehoste - ja apu-aineisiin. Viruskannat määrittää WHO joka vuosi ja näin on ollut yli 20 vuotta. Joko sun lääkäri on ihan pihalla tai sä kirjoitat omasta päästäsi juttuja.
mutta olen aika lailla sillä kannalla, etten ota sitä rokotusta. Ihan juuri sen takia, etten luota siihen ja ettei se vahingoita lasta. Itse vasta rv 6.