Onko imetysfanatismi kadonnut AV:ltä?
Enkö vain ole kiinnittänyt imetysaiheisiin ketjuihin enää huomiota, kun ei ole tuo touhu millään tavalla ajankohtaista vai onko imetysfanatismi kadonnut? Oliko se kaikki kiihkoaminen aikoinaan ihan yhdestä tai muutamasta palstailijasta lähtöisin ja laantunut näiden siirryttyä uusien haasteiden pariin? (Tuli nimittäin mieleen tuosta "AV:n yleisimmät aloitukset" -ketjusta.)
Kommentit (15)
Tosin tällä palstalla fanaatikon leiman saamiseen riittää juurikin se, että kehuu äm koostumusta ja kertoo faktoja imetyksen hyvistä puolista ja ehkäpä mainitsee asiayhteydessä siitä miten lehmänmaitopohjaisten korvikkeiden antamisessa on ns saantirajasuositukset.
Koska kunnon äitihän, ja varsinkin se suvaitseva äiti, ei hyväksy hernettä reikäänsä vetämättä tosiasioita.
Tosin tällä palstalla fanaatikon leiman saamiseen riittää juurikin se, että kehuu äm koostumusta ja kertoo faktoja imetyksen hyvistä puolista ja ehkäpä mainitsee asiayhteydessä siitä miten lehmänmaitopohjaisten korvikkeiden antamisessa on ns saantirajasuositukset. Koska kunnon äitihän, ja varsinkin se suvaitseva äiti, ei hyväksy hernettä reikäänsä vetämättä tosiasioita.
Jos imetys onnistuu hyvin ja on siitä iloinen, niin heti on fanaatikko. Ja auta armias, jos vielä mainitset rintaruokinnan hyvistä puolista.. Mielestäni fanaattisimpia ja hyökkäävimpiä ovat keskusteluissa olleet juurikin ne, joilla imetys ei ole onnistunut/ne, jotka eivät ole halunneet imettää...
heitä niin suuresti vituttaa se ettei oma imetys syystä tahi toisesta ottanut tulta alleen. Ja varsinkin jos se syy on edes osin sitä omaa viitsimättömyyttä tms niin helvetti on irti. He eivät vain myönnä sitä ikimaailmassa palstalla tms, tuskin ovat myöntäneet edes itsellensä.
Terv.eräs joka täysimetti omia lapsiaan kutakin sen 6kk ja osaimetti yli 1v sen päälle ja totta perkuleessa sanon sen myös ääneen jos niin on varsinkaan kun mitenkään erityisen "helpolla" se menestys ei tullut=valvottuja öitä, rintatulehduksia, rintaraivareita, alkuaikoina kotiin maastoutumista kun imetyskertoja niin usein, lukuisia tiheän imun kausia jolloin olin lähes pelkkä "lehmä" jne.jne mutta kun asennoituu oikein, se on sen vauvan parhaaksi ja rinnat sitä varten luotu niin eipä tunnu niin raskaalta.
Tosin tällä palstalla fanaatikon leiman saamiseen riittää juurikin se, että kehuu äm koostumusta ja kertoo faktoja imetyksen hyvistä puolista ja ehkäpä mainitsee asiayhteydessä siitä miten lehmänmaitopohjaisten korvikkeiden antamisessa on ns saantirajasuositukset. Koska kunnon äitihän, ja varsinkin se suvaitseva äiti, ei hyväksy hernettä reikäänsä vetämättä tosiasioita.
Jos imetys onnistuu hyvin ja on siitä iloinen, niin heti on fanaatikko. Ja auta armias, jos vielä mainitset rintaruokinnan hyvistä puolista.. Mielestäni fanaattisimpia ja hyökkäävimpiä ovat keskusteluissa olleet juurikin ne, joilla imetys ei ole onnistunut/ne, jotka eivät ole halunneet imettää...
Ymmärrän kuitenkin, että joissain harvoissa tapauksissa pulloruokinta voi olla parempi vaihtoehto. Ennen tätä ketjua en ole pitkään aikaan päässyt purkamaan fanatismiani, koska imetykseen liittyviä aloituksia on yksinkertaisesti ollut vähemmän kuin ennen.
ITU:saakin oli jotain valtataistelua... Sitä mukaa kun nämä alkuperäiset fanaatikot palasivat töihin ei toisia samanlaisia enää löytynyt. Onneksi, alkoi eräskin tandemimettäjä hieman risoa mielipiteineen. Tässä porukassa joka alkujaan sitä suurinta meteliä piti, oli myös näitä jotka eivät rokotuttaneet ensimmäisiä lapsiaan, mutta seuraavat kyllä. Oi logiikka, missä lienet!
Ennen tätä ketjua en ole pitkään aikaan päässyt purkamaan fanatismiani, koska imetykseen liittyviä aloituksia on yksinkertaisesti ollut vähemmän kuin ennen.
Siis niitä ketjuja muidenkin mielestä on ollut vähemmän.
Nyt en ollut kysymässä sitä ainoaa oikeaa tapaa hoitaa imetys (koska vieroitin lapseni jo alle kolmen vuoden iässä ja nyt käyvät jo iloisesti koulua), kummastelin vaan, kun muistikuvieni mukaan tuo oli aikoinaan kovinkin polttava puheenaihe ja nykyään liki unohtunut.
ap
ITU:saakin oli jotain valtataistelua... Sitä mukaa kun nämä alkuperäiset fanaatikot palasivat töihin ei toisia samanlaisia enää löytynyt. Onneksi, alkoi eräskin tandemimettäjä hieman risoa mielipiteineen. Tässä porukassa joka alkujaan sitä suurinta meteliä piti, oli myös näitä jotka eivät rokotuttaneet ensimmäisiä lapsiaan, mutta seuraavat kyllä. Oi logiikka, missä lienet!
Vai mistä sä noi rokotukset tähän vedit?
t. Imetysfaanaatikko, joka imetti ja rokotutti kaikki lapsensa
Olen imettänyt elämästäni noin seitsemän vuotta. Asia on aina ollut minulle luonnollinen ja arkinen, en ole millään tavalla höyrähtänyt missään vaiheessa. Imetys on toki hieno asia, mutta ilmankin pärjää loistavasti lapsi ja äiti, varsinkin jos ei jostakin syystä oikein suju tai tunnu toimivalta ratkaisulta. Syyllä ei ole väliä. Pääasia, että lapsi ravitaan.
Vai mistä sä noi rokotukset tähän vedit?t. Imetysfaanaatikko, joka imetti ja rokotutti kaikki lapsensa
Siihen aikaan, kun se ap:n mainitsema fanaattisuus oli pahimillaan siihen sisältyi lähes poikkeuksetta aina myös seuraavat asiat: perhepeti, vvv, kantoliinat ja rokottammattomuus. Moni. Näistä fiksuja asioita, mutta ymmärrät varmaan että nämä yhdistettynä siihen fanatismiin, niin kovinkaan ymmärtäväistä kommenttia eri elämäntilanteessa oleville ei herunut. Aikansa kutakin, onneksi.
Peace and love
Liekö jo imetys loppunut ja töihin palattu, kun ei enää samalla aatteen palolla jaksa enää osallistua imetyskeskusteluihin?
Äidinmaito on ylivoimaisesti parasta ravintoa vauvalle. Rintaruokitut vauvat ovat terveempiä, fiksumpia ja suloisempia vauvoja kuin korvikevauvat. Korvikemutsit ovat wt-porukkaa!
Saas nähdä palaako hän palstalle kun toinen vauva syntyy, vai käykö niin että sitten on jo muutakin mietittävää .
Luulen tosiaan että noita fanaattisimpia on vain kourallinen, he vain möyhyävät kovimpaan ääneen.
Mulla oli yksi kaveri joka oli todella fanaattinen täysimetyksen suhteen, eikä ymmärtänyt esimerkiksi stressin vaikutusta maidon nousemiseen jne.
Hän sai toisen ja kolmannen lapsen sitten kerralla, ja nyt selittelee kaikille (siis oikeasti selittää miltei kaikille, jotka vain erehtyvät kuuntelemaan) että kuinka se imettäminen ei ole niin helppoa kun on kolme pientä, joista kaksi vaatii kokoajan huomiota jne. Hän selittää myös sitä että kun stressin takia maito ei nouse kunnolla..
Arvatkaa montako kertaa on tehnyt mieli sanoa "mitä minä sanoin"?
Toistaisesti olen pitänyt pääni kiinni. =D
Minusta täysimetystä pitäisi tukea enemmän jo äitiysneuvolassa, synnytyssairaalassa ja neuvolan taholta. Ei se imetys aina helppoa ole, eikä kaikki vauvat siihen pysty, esim ennenaikaisuus, kireä kielijänne tms.... Mutta ne edut ovat todellakin sen vaivan arvoiset! Itsellä on yksi pullorumba osittaisimetyksineen takana esikoisen kanssa ja yksi täysimetetty vieläkin taaperona rintamaitoa saava kuopus, ja ainakin kun näitä kahta kertaa vertaan, niin imetys on ainoa oikea tapa ruokkia vauva. En arvostele korviketta antavia, mutta kehun ja yritän tukea niitä jotka imettävät. Äidit itse, ainakin itse olin se pahin kriitikkoni silloin kun esikoisen kanssa se ei oikein onnistunut, joten siinä ei enää ulkopuolisislta kritiikkiä kaipaa.
En haikaillut sitä fanatismia, enkä halunnut manata sitä esiin... Yllätyin vain, kun huomasin, kuinka palsta siltä osin on muuttunut.
ap