Auttakaa! Miten saada hienostunut säväys elämään?
Lapsena ihailin kahta tätiäni, jotka osasivat luoda hienostuneisuuden ilmapiirin ympärilleen. Nyt ovat kuolleet. Miten teen saman? He olivat keskituloisia maksimissaan, joten rahaa ei välttämättä hirveästi tarvita.
Kaipaan jotain ihanaa elämääni. mistä aloitan ja miten aloitan? Mistä tulee hienostunut elämänilo, kaunis sisustus ja tyylikäs pukeutuminen? Vieraiden kestitseminen ym?
T: työssäkäyvä, pienipalkkainen yh
Kommentit (21)
Mulla oli sellainen hienostunut lapsuudenkoti ja minä vihaan sitä teennäistä vitun hienostuneen säväyksen elämää teennäisine ihmissuhteineen jossa kaikki esittää että asiat on aina hyvin.
Itse olen mennyt omassa elämässäni aika boheemiin suuntaan, kun sain tarpeeksi niistä hienostuneista säväyksistä jo lapsena. Ja yliannostus tulee aina kun käymme vanhemmillani kylässä...
Itse kasvoin upeassa kartanossa, antiikin keskellä, vieraisiin ja juhliin panostettiin, käytöstavat kaikki kaikessa... Ja pukeutumistyyli: lapsena pitsiä ja pellavaa, essuja ja kauluksia. Vieläkin ostokset vain stockalta ja vaatteet merkkivaatteita. Huoh. Rahaa ei ole kuin vähän, mutta pihistelemällä näyttää tyyli pysyvän!
Syö ainakin lasta sellainen! Rajansa kaikella. Hienostelusta saa todella tarpeekseen kun käy kotona nyt.
Kohteliaisuus, ystävällisyys, vieraanvaraisuus. Ei ne puitteet, vaan hyvä seura. Tietysti jotain tarjottavaa pitää olla, ja perussiisti koti, muttei tarvitse liioitella. Muuten hommasta katoaa ilo, ja se muuttuu porvalliseksi pönötykseksi/suorittamiseksi, eikä työssäkäyvillä ole aikaa sellaiseen.
Yleensä se on aimo annos jotain näytelmää, teeskentyä, jotain omituista esitystä ja muuta semmoista. Ällöä oikeastaan. Ei semmoisia oikeita ilmapiirejä voi luoda - ne syntyvät itsestään, jos ovat syntyäkseen. Toinen juttu on sitten kaikki nousukkaat, jotka yrittävät jotakin. Ja niitä riittää. Ja nuo vanhanajan naiset?
Elämänilo - en tiedä kuinka hienostunut - syntyy varmaan ainakin osittain siitä, että voi olla vapaasti oma itsensä. On monia, jotka eivät semmoiseen pysty ja aina vaan yrittävät esimerkiksi miellyttää jotakin muita tai ylläpitävät jotain kulisseja. Kaunis sisustus ja pukeutuminen on pitkälti sitä, että on hyvä maku. Mikä sitten on hyvä maku kun makuja on niin monenlaisia? Jotkut sanovat, että yläluokalla on ollut erilainen maku kuin kansalla. Jos se pitää paikkansa (ajattele esim. vanhoja rakennuksia, huonekaluja, tavaroita ja vaatetusta, jotka ovat olleet erilaisia eri porukoissa, vaikka niihin on kyllä voinut vaikuttaa rahakin), niin minkälaisiin porukoihin sijoittaisit sen maun joka itselläsi on? Sitä mistä tykkää ei noin vain vaihdeta toiseksi, sorry vaan. Sama koskee myös puhetyyliä, sanastoa, kielenkäyttöä yms... suuri osa "tyylistä" imetään jo äidin- ja isänmaidossa, sorry vaan. Työssäkäynti ja pienipalkkaisuus ei juuri vaikuta tämmöisiin asioihin.
että ap hakee jotain Tuulen viemään Melanien tyyliä.
tarkoitat että miten saisit elämääsi hieman tyyliä. Yleissivistyksen parantaminen, muiden ihmisten huomioonottaminen, oman itsensä löytäminen ovat avainsanoja. Suomalaiset ovat yleisesti ottaen sivistymättömiä, ajattelevat ettei muiden tunteita tarvitse ottaa huomioon. Kaikkitietäviä, keskustellessa kovaäänisiä ja päällekäyviä. Ensi alkuun voisit aloittaa hienostumisesi sillä että lakkaat käymästä tällä foorumilla...
Tuoksulamppu, wc-tuoksu, eteiseen oma tuoksu ja ihanan tuoksuinen eau de parfum, jonka läpi kävelet aamuisin kauniisti hymyillen.
;-)
Ei liikaa krääsää, älä juokse trendien perässä vaan valitse tyyli ja pysy siinä (koskee niin pukeutumista kuin sisustustakin).
Hienostunut voi olla vaikka rahaa on vähän :)
Hienostunutta on kohteliaisuus, huomaavaisuus ja käytöstavat olematta jäykkä. Hyvä emäntä saa vieraat rentoutumaan ja nauttimaan.
Pienellä rahalla voi tehdä tarjottavat, kun tekee ne itse! 1700-luvun suomessa moni herraskainen oli suht vähävaraista mutta puitteet silti "hienostuneet". Kaikki tarjottavat tehtiin itse, ja seurusteluelämä vilkasta Helsingissä.
Arvosta itseäsi ja arvosta vieraitasi. Extra siisti koti, ja ihanat pikku sormin syötävä coktailherkut kauniisti tarjoiltuna, ja iloinen, rento tilaisuus jossa itse panostat huolitelluun esillepanoon ja omaan presentaatioon luo vieraille kivan ilmapiirin!
mikä teki tädeistäsi hienostuneita? Millä tavalla heidän kotinsa, elämänsä, pukeutumisensa erosi omastasi?
Kaikki hienostuneisuus kaikkoaa kun ajatteleekin rämepesää.
tuossa toisessa aiheessa?
Ap hei, pitäiskö nyt ottaa vähän erilainen asenne elämään? Jos tätisi ovatkin olleet fiinin oloisia naisia, niin mitkä ovat niitä piirteitä, joita muut sinussa arvostavat? Ei meitä kaikkia ole tänne pallolle laitettu samoja tehtäviä hoitamaan tai olemaan samasta puusta veistettyjä.
tv- sarjassa Pokka pitää. Hän osaa olla hienostunut, ota oppia hänestä.
tv- sarjassa Pokka pitää. Hän osaa olla hienostunut, ota oppia hänestä.
luulen että täällä av:lla on aika moni ottanut esikuvakseen Hyacinthin. Mutta mikä jottei, onhan hän etiketin osaava hyvin itsetietoinen lady. ;)
mikä teki tädeistäsi hienostuneita? Millä tavalla heidän kotinsa, elämänsä, pukeutumisensa erosi omastasi?
Sitten on helpompi neuvoa.
Mulla oli sellainen hienostunut lapsuudenkoti ja minä vihaan sitä teennäistä vitun hienostuneen säväyksen elämää teennäisine ihmissuhteineen jossa kaikki esittää että asiat on aina hyvin.
Itse olen mennyt omassa elämässäni aika boheemiin suuntaan, kun sain tarpeeksi niistä hienostuneista säväyksistä jo lapsena. Ja yliannostus tulee aina kun käymme vanhemmillani kylässä...
Minä vuonna vanhempasi ovat syntyneet?
Siivoan, jotta vierailla olisi mukavaa olla meillä. Leivon ja kokkaan. Vähintäänkin otan pellin uunista ulos silloin kun ovikello soi:) Vietän yleensä viimeisen puolituntisen ennen vieraiden saapumista nauttien valmiista aikaansaannoksistani, vilkaisen itseäni peilistä, katson ulos ikkunasta ym.
Joskus aloitan valmistelut jopa kolmea tai neljää päivää ennen vieraiden tuloa. Jos oikein haluan väsätä tarjottavia vaihe vaiheelta:)
Nautin nykyisin samantyylisten ystävieni seurasta. Harvoin enää jaksan kestitä sellaisia, joiden kotona minä taas en vuorostani viihdy. Paitsi että odotan viihtyisyyttä niin monesti meillä on yhteisiä harrastuksia, joista juttua riittää ja joita on kivaa tehdä yhdessä. Pidän yhdessä tekemisestä, joten meillä on aina puhdas tiskirätti ja keittiöpyyhkeetkin, jotta vieraan ei tarvitse arkailla niihin koskemista. Keittiö ei ole yksin minun paikka. Tiedän, että jotkut eivät pidä useammasta kokista...
Pidän epäkohteliaana käytöksenä, jos tullessani kyläilemään haisee (kissanpissa, huonosti hoidettu kissa on pahin!) ja on pölyistä ja likaista varsinkin vessassa tai keittiössä. Täydellinen turn off:( Odotan vähintäänkin puhdasta käsipyyhettä, hengitettävän raikasta ilmaa ja siististi tarjotuna vaikkakin kaupan valmista purtavaa. Hyvää seuraa!
Vedät siellä jotain toista todellisuutta kuin missä oikeasti elät. On kyllä niitä, joilla on sama todellisuus blogissa ja oikeassa elämässä, mutta sä voisit aloittaa sen sellaisen, jossa elät sitä toista elämää siellä blogissa. Saisitko porukkaa mukaan siihen roolileikkiin, joiden juttujen avulla voisi helpottua tuo vale-elämän luominen. Siis kaikki valetta ja keksittyä, jos et pysty tekemään samaa oikeassa elämässä. Sähän voisit ihan aloittaa sen blogin sillä, että kerrot, että täällä luodaan nyt joku vale-elämä.
Ongelmasi on kyllä monen tiedossa ja taiteilija Modigliani olisi sanonut, että vain aatelinen tai taiteilija voi olla köyhä. Jos olet pienipalkkainen etkä ole aatelisjuurinen, niin sulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin ryhtyä taiteilijaksi ja elää tommoista elämää. Mene vaikka katsomaan Kalevankadulle sitä yhtä uutta jotain viinibaaria (Tornin ovea vastapäätä). Sinne roudattiin kesällä upeita vanhoja sohvia ja peilejä. Ota sieltä joku kännykuva jostain semmoisesta kulmasta, että vain joku sohvanjalka tai peilinnurkka näkyy. Sit laitat sen blogiin ja kirjoitat, että sulla on tämmöiset huonekalut, mutta koska sä olet hieno nainen, niin sä et voi näyttää ja paljastaa kaikkea... että tämä on sun identiteetti... siellä taisi myös olla jotain kristallikruunuja (en ole nähnyt viinibaaria valmiina... eksyin sinne kun sinne siis vasta roudattiin tavaraa)... sit menet Kämpin nurkille ja kerrot että se on oikeasti sun kantapaikka ja sä olet nyt menossa sinne ja sull on sama sviitti kun Madonnalla oli tai Springsteenillä tai kuka siellä kävikään... Kyll sä keksit kun ensin pääset juttuun kiinni... Käy soittaan sieltä Kämpin puhelimesta vaikka mulle - mulle on sieltä ennenkin soiteltu... ja sit puhut oikein kauan... vaikka yksikses puhuisit...
Siitä sit vaan - ilmaista huvia...