Helsingissä voi usealla yläasteella lukea LATINAA
Onko se mielestäsi parempi vaihtoehto kuin ruotsi?
Kommentit (21)
Ok, voi lukea keskiaikaisia teoksia alkuperäisteksteinä ja harrastaa muuta pikkukivaa hifistelyä, mutta käytännön kannalta sillä ei juuri mitään virkaa ole.
Toisin kuin ruotsilla.
Ok, voi lukea keskiaikaisia teoksia alkuperäisteksteinä ja harrastaa muuta pikkukivaa hifistelyä, mutta käytännön kannalta sillä ei juuri mitään virkaa ole.
Historiantutkimus ei ole tyhjä harraste.
Toisin kuin ruotsilla.
Jos meinaa lääkäriksi tai sairaanhoitajaksi.
Mitä virkaa ruotsilla on? Ei mitään.
Tämän enempää ei kiinnosta harrastaa pakkoruotsi-aiheista väittelyä jonkun sivistymättömän persujuntin kanssa.
Toisin kuin ruotsilla.
Jos meinaa lääkäriksi tai sairaanhoitajaksi.
vuosien latinan kieliopin jankkaamisen ja perinpohjaisen kielentuntemuksen, jotta selviää muutaman latinankielisen termin sisältävistä opinnoistaan.
Mitä virkaa ruotsilla on? Ei mitään.
Tämän enempää ei kiinnosta harrastaa pakkoruotsi-aiheista väittelyä jonkun sivistymättömän persujuntin kanssa.
YLEn latinankielisille uutisille saada kuulijoita, kun sellaisten tuottamiseen on kerran päätetty rahaa laittaa.
Onko se mielestäsi parempi vaihtoehto kuin ruotsi?
latina on kiinnostavampaa kuin ruotsi.
YLEn latinankielisille uutisille saada kuulijoita, kun sellaisten tuottamiseen on kerran päätetty rahaa laittaa.
jotka osaavat niin halutessaan puhua myös suomea.
ei ruotsi ja latina ole vaihtoehtoja keskenään.
Ruotsi tulee joka tapauksessa, latinan voi ottaa rinnalle.
voi halutessaan hakea ruotsinkieliseen yliopistoon, jonne on huomattavasti helpompi päästä kuin suomenkieliseen.
Ja opintojen ohella olin puhelintöissä. Ei voi kuin ihmetellä, miksi joku tahtoi kuunnella minun ruotsinvääntämistä, kun puhuivat parempaa suomea kuin minä ruotsia.
Noh, heillä on oikeus, ja minulla velvollisuus.
täytyy sanoa, että paljon motivoituneenpi olin siitä kuin pakkoruotsista. Johtui varmaan siitä, että latinaa ei kukaan pakottanut lukemaan.
on helpompi oppia muita kieliä, en osaa sanoa kuinka se sitten auttaa....
Näin minulle sanoi nainen, joka osaa latinaa ja 6:tta muuta kieltä.
A1 kieli englanti
A2 kieli ranska
B1 kieli ruotsi
B2 kieli latina (nämä siis ala-asteella)
Yläkoulussa ja lukiossa lisäksi espanja, venäjä ja saksa.
ei ruotsi ja latina ole vaihtoehtoja keskenään.
Ruotsi tulee joka tapauksessa, latinan voi ottaa rinnalle.
Luuletko tosiaan, että muut eivät tätä tiedä?
täytyy sanoa, että paljon motivoituneenpi olin siitä kuin pakkoruotsista. Johtui varmaan siitä, että latinaa ei kukaan pakottanut lukemaan.
Ap, ruotsi ja latina ei kyllä millään muotoa kilpaile keskenään.
mutta täällä länsirannikolla on paljon helpompi saada töitä, jos osaa myös ruotsia. Ottaa ehkä jopa hiukan päähän, kun töihin joihin vaaditaan myös ruotsinkielentaito, valitaan tietysti lähes poikkeuksetta ruotsinkielinen/kaksikielinen.
Äidinkieleltään ruotsinkieliset siis osaavat useammin myös sujuvaa suomea kuin suomenkieliset ruotsia. Kouluruotsi vaan sujuu niin kankeasti jos sitä ei harjaannuta.
Asiakaspalvelutöitä yms. saa ehkä vähän helpommin. Ei ruotsalaisten kanssa ruotsia tarvitse, suomenruotsalaisten vain.
Toisin kuin ruotsilla.