Imetän, rinnassa kova patti eikä tule maitoa, mitä tehdä?
Menen kohta saunaan ja yritän siellä samalla pumpata. Olen myös koettanut imettää tästä rinnasta, mutta vauva tietysti raivostuu, kun maitoa ei tule kuin nimeksi. Apua? Rinta ei ole mitenkään kipeä paitsi jos siihen koskee. Joskus ennenkin on ollut tukos, siitä selvisin pumppaamalla mutta tää patti on jo ihan omaa luokkaansa...
Kommentit (13)
kuin just lämmintä suihkua ja saunaa, pumppaamista ja jatkuvaa imettämistä. Itse en pumpulle juuri herunut, niin sinällään itselläni se ei olisi toiminut.
Tsemppiä! Koita saada laukeamaan ennenkuin vetää kunnon tulehduksen päälle.
Tai lämmin kaurapussi, metys/pumppaus ja rinnan hieronta samalla. Jos ei lähde niin lääkäriin ennen kun nostaa kuumeen... Been there done that
T. Kaksi rintatulehdusta läpikäynyt
pyydä miehesi avaamaan rinnan tukkinut tiehye ->hän imee rinnan auki
Em. ohjeiden lisäksi. Imetys on parempi kuin pumppu, kokeile myös käsin lypsyä hyvin lämmitetystä rinnasta.
Muiden neuvojen lisäksi. Vauvan imu on tehokkain leuan puolella. Esim. jos pahkura on kainalon puolella, rinnan ulkosyrjällä, yritä imettää vauvan jalat kohti sitä kainaloa, jonka puoleisesta rinnasta imetät. Ja imetät siis siitä "pahkurarinnasta".
itse käytin kyllä ihan jääkaappikylmiä. ihanasti viilentää kuumaa rintaa. (en lukenut oliko se kuuma sulla)
kaulimella kun kaulii niin että pinta menee rikki niin auttaa paremmin. kuulemma kaalessa on jotain aineita jotka autta.a ja mulla autto.
Tukos johtuu siitä että sinne tiehyen sisään on hyytynyt sellainen maitoklimppi (mä oon kutsunut näitä rahkaklimpeiksi).
Näkyykö rahkaklimppi ehkä siinä rinnan pinnassa? Jos näkyy, koita irrottaa se. Samat konstit kuin finnin puristamisessa. Kivuliasta se irroittaminen voi olla mutta pahempaa seuraa jos et saa sitä irti.
Pahimmillaan jouduin kerran repimään vähän nahkaakin ensin että pääsin siihen klimppiin käsiksi (se näkyi kyllä mutta oli isolta osin vähän syvemmällä).
Sit kun klimppi irtoaa, maito lähtee kyllä suihkuamaan.
Jos klimppi on syvemmällä niin sit en kyllä osaa sanoa muita kuin nuo edellä jo mainitut ohjeet.
Mulla ei kerran auttanut mikään muu kuin tän klimpin poistaminen kuumalla vedellä ja sormin hinkkaamalla. Oli ihan minimaalisen pieni kyllä, nuppineulan kärjen luokkaa, mutta ongelma poistui heti.
Mulla ei kerran auttanut mikään muu kuin tän klimpin poistaminen kuumalla vedellä ja sormin hinkkaamalla. Oli ihan minimaalisen pieni kyllä, nuppineulan kärjen luokkaa, mutta ongelma poistui heti.
Muiden neuvojen lisäksi. Vauvan imu on tehokkain leuan puolella. Esim. jos pahkura on kainalon puolella, rinnan ulkosyrjällä, yritä imettää vauvan jalat kohti sitä kainaloa, jonka puoleisesta rinnasta imetät. Ja imetät siis siitä "pahkurarinnasta".
Itse en enää imetä, mutta muistan omien imetyksestä, miten normaalissa asennossa(vauva ja minä makuuasennossa) rinta tyhjeni alapuolelta tosi tehokkaasti.
Jotain tärisevää voi laittaa pattiin, se voi laittaa tukoksen liikkeelle. Esim. sähköhammasharjan tylppä pää.
ja pumppaa :)