Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastensuojeluilmoituksessa väärää tietoa, mitä tekisit?

Vierailija
03.01.2013 |

Soitin neuvolahoitajalle ja avauduin hänelle joistain ongelmista. Sovittiin yhdessä, että hän tekee meistä lastensuojeluilmoituksen ja ehkä sosiaalityöntekijät voisivat auttaa. Kun minuun otettiin yhteyttä lastensuojelusta ja tarkistin lastensuojeluilmoitustekstin huomasin, että neuvolahoitaja oli tarinoinut sinne joitain aivan muita ongelmiksi ja huolestuttaviksi katsomiaan asioita kuin mistä oli ollut puhe. Lisäksi ilmoituksessa oli eräs kohta, joka ei pitänyt lainkaan paikkaansa enkä tiedä, mistä hän oli senkin asian keksinyt, koska itse en ole sanonut mitään sellaista. Lisäksi hän viittasi ilmoituksessa joihinkin asioihin, joista olin maininnut monia kuukausia sitten eikä millään tavalla oleellinen nykytilanteen kannalta.

Soitin neuvolaan ja kysyin, että miksi hän oli sanonut jotain sellaista ja hän esitti viatonta ja tietämätöntä sanoen, että "ai, olenko minä sellaista sanonut, en muista mitä kaikkea sanoin puhelimessa". Kysyin, että onko meistä kirjoitettu jotain heidän tietokantoihinsa ja hän kielsi sen. Ilmeisesti hän perusti kaiken pelkkiin omiin muistikuviinsa.

Koska lastensuojeluilmoitus sisälsi niin paljon epäolennaisia asioita nykyhetken ongelman kannalta, lastensuojelu on jankuttanut jo 2 kuukautta ja 2 palaverin verran aivan vääristä asioista eikä ole tarjonnut minulle apua, jota olisin ollut vailla 2 kuukautta sitten. Olen joutunut oikomaan asioita, joita lastensuojeluilmoituksessa on kerrottu virheellisesti. Oikeastaan näin jälkikäteen mietin, että oliko lastensuojelu edes oikea paikka, johon minut olisi pitänyt ohjata.

Mitä sanoisit neuvolahoitajalle seuraavan kerran kun tapaisitte ja kun hän kysyisi, että oletko saanut apua? En ole saanut apua, koska neuvolahoitaja kiinnitti lastensuojelun huomion aivan epäolennaisiin asioihin. Se johtuu täysin siitä, mitä neuvolahoitaja oli selostanut heille puhelimessa. Vaatisitko kaikki neuvolan tietokantoihin kirjatut tekstit nähtäväksi, jos huomaisit joitain räikeitä virhekäsityksiä? Vaihtaisitko hoitajaa?

Hupaisinta tässä on se, että tilanne on ehtinyt helpottaa ennen kuin lastensuojeluviranomaiset ovat edes ehtineet tajuta, mikä minun ongelmani on ollut. Odotan jännityksellä, millaisen loppuraportin ja yhteenvedon lastensuojelu tekee ja minkä kuvittelevat olleen/olevan minun olennaisin ongelma.

Sen opin, että en avaudu neuvolassa enää mistään ongelmasta, jos sellaisia on!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaatia väärien tietojen oikaisemista. Voit tehdä terv.hoidon yksikköön muistutuksen tai ottaa yhteyttä potilasasiamieheen.

Vierailija
2/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei koskaan ollut meitä nähnytkään. Kaikenlaista oli keksinyt, ettei muka olla viety lapsiamme neuvolaan ym. Loukkaannuin todella paljon valheista, tein valituksen hänen päällikölleen, mutta tietenkin he pitävät kaikki toistensa puolta ja sain selitykseksi vain, että kyse on huolesta. Ilmoitus ei johtanut mihinkään toimenpiteisiin, mutta meni luottamus koko systeemiin - jos on ' huoli' jollain, niin valehdella saa ihan miten vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vääristeltyä tekstiä. Tulee olo, että voiko tämä olla edes totta. On aivan järkyttävää, miten valehtelusta ei joudu vastuuseen. Minut on kasvatettu niin, että valehdella ei saa, mutta aikuisena saankin huomata että kyllä "virkamiehetkin" valehtelevat.

Vierailija
4/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka neuvolalla on velvollisuus korjata virheelliset tiedot, näin tuskin tulee tapahtumaan.

Meille on käynyt vähän vastaavanlainen juttu, lääkäri teki hyvin pitkälle menevän virhepäätelmän keskustelematta siitä lainkaan meidän vanhmpien kanssa. Kun tein aiheesta muistutuksen, lääkäri puolusteli, että "asia olisi voinut olla niin!"

Mutta kun se ei ollut, se olisi selvinnyt yhdellä puhelinsoitolla, ja siihen olemattomaan seikkaan kiinnittäminen ajoi montakin asiaa sivu-urille. Ja siellä on nyt papereissa sellainen huolimerkintä, että minkään huolestuttavan asian kanssa ei sinne yhteyttä oteta. Tiedä miten järeät aseet sitten otetaan käyttöön.

Vierailija
5/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vääristeltyä tekstiä. Tulee olo, että voiko tämä olla edes totta. On aivan järkyttävää, miten valehtelusta ei joudu vastuuseen. Minut on kasvatettu niin, että valehdella ei saa, mutta aikuisena saankin huomata että kyllä "virkamiehetkin" valehtelevat.

kunnianloukkauksesta, niin joutuvat vastuuseen. Vai miten muuten sen kuvittelet tapahtuvan? Jumala rankaisee?

Vierailija
6/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnianloukkauksesta, niin joutuvat vastuuseen. Vai miten muuten sen kuvittelet tapahtuvan? Jumala rankaisee?

Kyllä minä ainakin joudun töissä omat virheeni setvimään eikä niitä kovinkaan pitkälle voi peitellä. Yksityisellä sektorilla sitten viime kädessä asiakas vaihtaa kilpailijalle, mutta kun julkisella puolella tämä ei ole mahdollista, niin vissiin virheitäkään ei tarvitse korjata?!

Lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa on todella vaikea saada vastuuseen yhtään mistään.

Vierailija
7/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa kaikki paperit ja lähetä kirjalliset oikaisut. Ja tietenkin vaihdan terkan pois teet hänestä kantelun.

Vierailija
8/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheneuvolaan. AP elämässä pärjää, kun ei puhu muille mitään asioistaan. Varsinkaan perhe-elämästään.Apu on yhtä kuin asiat sotkeutuu lisää, kun akat pääsee pätemään.

Vierailija
9/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on todella loukkaavaa, kun lukee itsestä kirjoitettua"

Minulla kävi niin, että lastikseen yhteyttä ottanut ihminen oli hyvin pahoillaan, että hänen sanomaansa oli väännelty ja että minulle ei tarjottukaan apua vaan syyllistämistä väärin perustein. Lastis oli mielestään oikeassa ja minä ja ilmoittaja väärässä. Lastis osasi muka paremmin ilmoittajan ammattiasiatkin, turha oli vedota lääketieteellisiin (neurologisiin) faktoihin, kun sosiaalialan ammattilainen tulkitsi asioita omalla tavallaan yhden tapaamisen perusteella. Tiedettiin heti että oikella vanhemmuudella keskosena syntynyt (ja silloin vammautunut) lapseni olisi ns. normaali.

Tapaamisen aikana sain käytännön ohjeita ja kun yritin selittää, että sairaalassa lääkäri/terapeutti kyllä sanoi/neuvoi näin, niin vasta-argumentti oli, että haluathan lapsesi parasta? He myös vaativat minua toimittamaan sairaalan muistiinpanot heille, mutta sairaalassa olivat niin tuohtuneita, että ilmoittivat etteivät luovuta niitä suostumuksestani huolimatta maallikoiden käyttöön.

Sossut hävisivät ekan kamalan tapaamisen jälkeen kuin taivaan tuuliin. Kamalat muistiinpanot jäivät, eivät suostuneet poistamaan virheellisiä kohtia edes toisin osoittavien dokumenttien esittämisen perusteella.

Olen ikuisesti kiitollinen terveydenhuollon väelle joka oli puolellani.

Vierailija
10/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ikinä missään olosuhteissa mitään ls sotketa meidän elämään.

Vierailija
11/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa liikun hissun kissun, käytän vain yksityislääkäriä, ja jos jotain kysytään niin vastaan ympäripyöreitä. Miten voin aloittaa elämän puhtaalta pöydältä ilman pelkoa siitä, että joku kaivaa ne valheet esille ja hämmentää soppaa sitten lisää. Pitääkö muuttaa maasta perustaakseen perheen?

Vierailija
12/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa liikun hissun kissun, käytän vain yksityislääkäriä, ja jos jotain kysytään niin vastaan ympäripyöreitä. Miten voin aloittaa elämän puhtaalta pöydältä ilman pelkoa siitä, että joku kaivaa ne valheet esille ja hämmentää soppaa sitten lisää. Pitääkö muuttaa maasta perustaakseen perheen?

otteeseen ja tekivät meistä ls-ilmoituksen ja sieltä otettiin minuun yhteyttä ja kysyivät avun tarvetta jne. Minä valehtelin ihan suoraan, että me voimme oikein hyvin eikä täällä arjessa näy mitenkään minun väsymykseni ja ihmispelkoni. ei näitä juttuja minkään sossun turvin korjata.

Vierailija
13/13 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanoisit neuvolahoitajalle seuraavan kerran kun tapaisitte ja kun hän kysyisi, että oletko saanut apua? Vaatisitko kaikki neuvolan tietokantoihin kirjatut tekstit nähtäväksi, jos huomaisit joitain räikeitä virhekäsityksiä? Vaihtaisitko hoitajaa?

kyllä varmaankin vaatisin kaikki dokumentit nähtäväkseni, tallentaisin keskustelun sanelulaitteelle ja vaatisin kirjallisen oikaisun joka suuntaan.

Kävisin todella tiukkasanaisen keskustelun terveydenhoitajan ja hänen esimiehensä kanssa.