G: Kestääkö ulkoiluasusi suihkussa käymisen?
Kun ulkoiluvaate-esitteessä mainostettiin ulkoiluvaatteita huonolle säälle ja sanottiin että laadukas kuoriasu pitää täysin veden vaikka suihkussa. Onko jollain oikeasti tällainen? Jos menet suihkun alle seisomaan niin pääseekö vesi takkisi läpi?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:05"]
2000 ei voi olla sadeasun raja. 10 000 pitäisi olla. Sadetakit, kumiset, muoviset yms.pitävät vettä paineessa. Paineessa tarkoittaa istuessa ja möyriessä vesilätäkössä. Kaikki "watterproof" jutut on tarkoitettu kevyeen sateeseen. Kunnon sateenpitävissä on tietysti vetoketjut ja muut suojattu. Eli ei tule vedet läpi. Mukavaa ja täysin vedenpitävää on vaikea saada ainakaan edullisesti.
[/quote]
Mulla on käynyt niin että paita oli edestä kaikkialta muualta märkä paitsi juuri vetskarin kohdalta. Tuuliasun kankaasta vesi imeytyi läpi mutta ei ehtinyt tulla läpi asti suojalistan kohdalta kun siinä on kaksi kangasta päällekkäin.
Kyllä tulvii vesi läpi jos tuulipuvullani menen suihkuun.
Kestää se pinta kyllä, en ole kokeillut mutta kaatosateessa olen ollut puvullani ja mistään ei tullut vesi läpi.
Sadeasu kestää suihkun. Eihän ulkoilupukuja ole tarkoitettukaan sellaiseen sateeseen.
En omista ulkoiluasua. En rämmi koskaan missään metsässä yms. jos me menemme ulos niin ihan farkuissa menen.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 11:23"]
En ole suihkussa käynyt, mutta ulkoillut/urheillut kaatosateessa ja kaiken maailman myrskyissä:). Vaeltanut paljon eri puolilla maailmaa ja hyvin on tuulta ja sadetta pitänyt. Käytän norskifirma Bergansin vaatteita ja muutakin heidän kamaa. En tiedä onko vielä rantatutunut Suomeen, itse ostanut työmatkoilta Norjassa ja Ruotsissa.
[/quote]
Eikös tuo ole aika epähygieenistä...
anteeksi, mutta väsyneenä kaikki menee ohi
[/quote]
hygieenisempää jättää se puku pois, kun menee suihkuun :) mutta jos tämä yksi ei ole käynyt ollenkaan...
Omat ulkoilutakkini kestää sadetta (popin mamma-parka ja marmot), suihkuun mennessä olen ottanut pois. Sadetakkia en omista ja ulkoilen joka säällä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:14"]
Jos esimerkiksi pyöräilette rankkasateessa kuoriasu päällä niin niin varmasti kastuu käsivarret, hartiat ja rinnukset rintsikoita myöten kun sade tulee paineella vasten takkia ja vetoketjun välistä valskaa lisää vettä sisään.
[/quote]
Juuri näin. Aito sadeasu sen sijaan pitää rankankin sateen.
suihkun kestävässä puvussa on varmaan aika kova vesipilariarvo.
eipä ole kukaan tohtinut testata kun kumminkin olisi kastunut läpi.
mennä ulkovehkeissä suihkuun. Kaatosateessa olen ollut EM-kisoja katsomassa olympiastadionilla. Eivät kastuneet alla olleet vaatteet. Se oli kyllä vähän pönöä, että syliin kertyi lammikko ja vähän väliä piti pudistella kertyvää vettä pois.
syliin voi tulla lammikko? Eikö se valu helmaa alas tai lurahda vetskarin välistä helposti sisään kastellen vatsan tai pidemmän päälle imeydy läpi?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:14"]
Jos esimerkiksi pyöräilette rankkasateessa kuoriasu päällä niin niin varmasti kastuu käsivarret, hartiat ja rinnukset rintsikoita myöten kun sade tulee paineella vasten takkia ja vetoketjun välistä valskaa lisää vettä sisään.
[/quote]
Pyöräillessä ajoviima lisää sateen kastelevuutta entisestään. Jos polkee rankkasateessa vastatuuleen niin saa kyllä sellaisen suihkun päällensä että helposti käy noin että vesi imeytyy kuoriasun läpi ja tuuli painaa vetoketjun välistä lisää vettä sisään rintojen väliin. Tietysti myös huppu, käsivarret ja jalat kastuvat mutta selkä saattaa ainakin alaosastaan pysyä kuivana.