3kk vauva on alkanut lisätä yösyöntejä. Pitäiskö antaa illalla jotain kiinteetä?
Joku kuukausi takaperin vauva saattoi parhaimmillaan syödä vain kerran, yleensä kaksi kertaa yössä. Nyt herää vähintään sen kaksi kertaa, tavallisemmin 3 ja esimerkiksi viime yönä 4 kertaa. Joka kerta syö ja vaikuttaa nälkäiseltä. Kuuden tunnin unipätkät ovat muuttuneet n. 3 tunnin pätkiksi.
Olen ajatellut, josko alkaisin illalla antaa vauvalle vaikka jotain velliä. Mutta tyhmä kysymys, mitä siihen velliin tulee? :D Ja paljonko pitäisi alussa antaa? Vai pitäiskö vielä odottaa ja katsoa, josko nämä yöt tasaantuvat? Täysimetän.
Kommentit (26)
lapsella on tiheän imun kausi, tilaa sinulta lisää maitoa jotta on sitten kasvutarpeiksi.
Kestää vähän aikaa, menee ohi kyllä.
Anna velliä noin pienelle vasta jos paino ei nouse kuten pitäisi. neivolassa kullä kertovat jos on tarve!
(kolmen tunnin välkein syöminen on tuon ikäiseltä täysin normaalia!)
tiedän monta vauvaa, jolla on tuossa vaiheessa yksinkertaisesti kamala nälkä. Velli auttoi meillä, kun lapsi heräili yöllä pahimmillaan tunnin välein syömään. Yöt rauhoittuivat heti.
Voit antaa kaupan velliä, tai sitten tehdä sitä itse sekoittamalla erittäin sileää porkkanasosetta maitoosi pieniä määriä (perunallakin voi kokeilla, mutta se aiheuttaa yleensä ummetusta jos sitä antaa ensimmäisenä "kiinteänä" ruokana.
Voit tehdä velliä myös puhtaista maissijauhoista (Ristenta-merkkisenä löytyy kaikista isommista marketeista). Tee ensin veteen pieni määrä puuroa ja sekoita siihen maitoa kunnes se on vellimäistä. Tämä oli oman esikoiseni herkkua, meni aivan hurmioon kun sai maissivelliä. ;)
mikä tulee aina tietyssä iässä. Tilaillaan parin viikon ajan lisää maitoa. Kyllä se siitä taas tasaantuu.
Ja itse muistuttaisin että vaikka se valvominen ja heräily onki rankkaa. Niin se kuuluu vauvalle ja on ihan normaalia, ja yleensä se menee kaikilla vauvoilla jossain vaiheessa ohi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2013 klo 12:55"]
Nykyään tuntuu, että sitä pidetään jotenkin outona, jos vauva ei nuku kokonaisia öitä. Mutta sehän on ihan normaalia!
Ap:n vauva nukkuu itse asiassa varsin hyvin edelleen, en oikeastaan ymmärrä mikä tuossa on se ongelma. 3 tuntia yhtäjaksoista unta 3-kuiselle on jo pitkä pätkä!
Itsellä on myös samanikäinen vauva, ja meillä yö on mennyt mielestäni hyvin, jos herätyksiä on ollut vain 3-4. Kokonaista yötä ei ole nukkunut kertaakaan, ennätys yhtäjaksoisen unen pituudessa on 4,5h, tuon on siis nukkunut tasan yhden kerran, muuten pisimmillään 2-3h.
[/quote]
Sama juttu meilläkin - 3,5 kk ikäinen tyttövauva on alusta lähtien nukkunut korkeintaan 4-5 tuntia (yleensä ensimmäisen pätkän). Nukkumaan menoaika sijoittui meillä klo 19-20 aikoihin riippuen siitä, miten päikkärit menivät ja vauvan väsymyysmerkeistä. Tuntuu siltä, että nyt nukkuu yhä vähemmän kerrallaan, vaikka itse odottelen koko ajan yöunien pitenemistä :( Syynä siihen on edelleen jatkuvat ilmavaivat (nyt vatsa aktivoituu yhä enemmän ruoka-aikaan - n. 2-3 tunnin välein). Pienokainen alkaa ponnistaa unessa (saattaa jatkua 5 min-1,5 t) ja, mikäli vaiva jatkuu liian pitkään, rauhoitusta haetaan tissillä.
Vaikka petyn hieman tälläiseen kehitykseen, yritän mennä "vauvan ehdoilla" ja antaa lapselleni tarpeeksi hoivaa (yöt nukkuu edelleen kainalossani, päiväunet osaa jo vetää omassa sängyssään sillä ehdolla, että äiti keinuttelee uneen) niin kauan kun hän sitä tarvitsee. Maalaisjärjellä tosiaan mennään - jos herää jo tunnin välein, niin käytän rauhoitukseksi muita keinoja kuin tissiä, vatsan pitäisi ehtiä sulatella edellistäkin ruokaa (yleensä puhutaan n. 3 tunnista)...
Eli en menisi vielä antamaan mitään lisäruokaa, kunhan rintamaitoa riittää ja kasvu etenee hyvin.(meillähän toki vauvelin vatsa on tosi herkkä, ja on epäilty allergiakin)
Meilläkin vauva nukkui 2 kk ikäisenä kuin unelma (pisin unipätkä 6 tuntia), siitä unet lähti sitten huononemaan. 3 kk ikäisenä alkoi syödä 3 tunnin välein, 4 kk ikäisenä 2 tunnin välein ja siitä tiheni jopa 1 tuntiin... Päivällä maito maistui huonosti, kaikki muu kiinnosti niin kovin. Olin niin poikki jatkuvaan imettämiseen, että aloitin kiinteät heti 4 kk iässä, kasvissoseet ei tosin tilannetta juurikaan parantaneet, sillä päiväimeminen väheni niiden myötä entisestään. Kasvissoseet ei paljon energiaa sisällä, mutta vie vatsasta tilaa maidolta. Lihat ja puurot 5 kk iässä vasta toivat hieman parannusta tilanteeseen, mutta edelleen (nyt 7 kk) vauva heräilee 3-5 kertaa yössä tissille, päivisin maito ei maistu ja kiinteätkin vaihtelevalla menestyksellä. Yösyötöistä ei ole toivoakaan päästä eroon, ennen kuin ruoka alkaa maistua päivällä. Joku ehkä saattaisi antaa vauvan itkeä koko yön nälkäänsä siinä toivossa, että ruoka alkaisi maittaa päivällä, mutta musta ei siihen ole, joten olen alistunut tilanteeseen :) Nyt olen onnellinen, että saan nukkua edes sen yhden 3 tunnin yhtenäisen unipätkän yössä (ja loppuyön 1,5 tunnin pätkissä)!
vauva ns. tilaa lisää maitoa!!! imetystuki sivuilt tämä tieto löytynee..