Elämää sektion jälkeen
Mulla on kiireellisestä sektiosta kulunut jo 8kk mutta nyt on alkanut pari juttua taas mietityttämään. Eli menkat alkoivat tuossa reilu kuukausi sitten ja karseiden kipujen kera. Nyt on kolmannet menkat synnytyksen jälkeen (joo, siis joka toinen viikko ne on nyt tulleet, johtuen varmaan Cerazette-pillereistä) eikä kyllä koskaan ennen ole tällaista vihlontaa ja polttelua kuukautisiin liittynyt. Olen tältäkin palstalta lukenut, että sektion jälkeen moni kärsii kovista kuukautiskivuista, mutta mistä tämä siis johtuu? Ja ennen kaikkea; jatkuuko tämä hamaan loppuun saakka, vai pitäisikö ajan myötä tilanteen palata kutakuinkin ennalleen? Onko näillä kivuilla ehkä jotain tekemistä niiden kiinnikkeiden kanssa? Ja mites nämä kiinnikkeet sitten, jos niitä on, niin sielläkö vaan pysyvät, vai häviävätkö jotenkin itsestään..? Ja mistä voin tietää, onko mulla kiinnikkeitä? Voi, näitä kysymyksiä olisi vaikka miten paljon! No, yhden enää kysyn: Jos vielä 8kk sektion jälkeen arven yläpuolelta on alue turvoksissa niin onko sekin " möykky" tullut siihen jäädäkseen? En nyt siis puhu mistään rasvamakkaroista :) Kertokaa mulle äiti-ihmiset, joilla sektiosta kulunut esim. yli vuosi, miten teillä nämä jutut ovat menneet.
Kommentit (2)
Minulle tehtiin sektio kohta kaksi vuotta sitten. Kuukautiseni alkoivat, kun olin 10 vuotias ja lähes alusta lähtien kuukautiskipuni olivat sietämättömät. Raskauden ja sektion jälkeen menkkakivut ovat lähes täysin hävinneet.
Olen kuullut ennenkin, että jos aikaisemmin on olleet kivuliaat kuukautiset, saattavat kivut hävitä ensimmäisen lapsen jälkeen. Ja toisaalta taas päin vastoin, jos aikaisemmin on ollut kuukautiset kivuttomat, ensimmäisen raskauden jälkeen kivut tulevat.
Oma vatsani oli melko tunnoton useamman kuukauden sektion jälkeen. Sitten tunto palautui vähitellen alemmista kerroksista lähtien. Nyt on tunto ihan normaali leikkaushaavan alueella. Miinkäänlaisia kipuja ei viikko sektion jälkeen mulla ole kyllä ollut.
Täytyy myöntää että en osaa juurikaan auttaa, mutta vastaan silti. Minulla on nyt sectiosta 1 v 2 kk eikä minulla ole ollenkaan tuollaista.
Minulla itse asiassa hävisi section jälkeen menkkakivut kokonaan. Ihmettelin tätä suuresti kyllä itsekkin. Minulla ei myöskään ole tuollaista turvotusta, tunnottomuutta kylläkin. Se lienee kyllä pitkään.
Kiinnekkeiden olemassaoloa en edes huomannut, kaiketi niitäkin oli.