Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"koskas teille tulee lapsi?"

Vierailija
31.12.2012 |

Olen lapseton 30 v. nainen. Otsikon kysymys ärsyttää joka tapauksessa mutta eniten se ärsyttää, kun sen kysyy lapsettomuudesta kärsinyt ystäväni, joka nykyään on onnellinen äiti. En tajua miten tällä ystävälläni ei ole mitään tajua kysymyksen ärsyttävyydestä/loukkaavuudesta vaikka itse kärsi keskenmenoista ja yritti lasta useamman vuoden ajan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos on ystävästä kysymys.

Vierailija
2/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kohtelias tarjous siitä, että myös sinä voit avautua mahdollisesta ongelmasta hänelle. Jos ystäväsi on kertonut tuosta raskaasta lapsettomuusajasta sinulle, hän toivoo että olisi samanlaisen luottamuksen arvoinen sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt miksi tuo kysymys loukkaa varsinkin jos on ystävästä kysymys.

En minäkään. Meille ei toista lasta kuuluu usean vuoden yrittämisestä huolimatta. En silti osaa loukkaantua tuosta kysymyksestä.

Vierailija
4/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset kyllä kertovat itse asioistaan,kun kokevat sen tarpeelliseksi, enkä kysele.

Ja yleensä ihmiset, vieraammatkin, uskoutuvat minulle.

Vierailija
5/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun ystävälle on aikoinaan kerrottu syy, niin se kysely tuntuu oudolta. Tulee lisäksi sellainen olo että onko kenties dementiaa ilmassa vai missä vika.

ei-ap

Vierailija
6/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun ystävälle on aikoinaan kerrottu syy, niin se kysely tuntuu oudolta. Tulee lisäksi sellainen olo että onko kenties dementiaa ilmassa vai missä vika.

ei-ap

Vierailija
7/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enemmän minua ärsyttää se kysely kuin loukkaa. Ja ärsyttää juurikin se, että luulisi itse lapsettomuudesta kärsineen (ja todellakin ystäväni kärsi) olevan jotenkin hienovaraisempi näissä asioissa.

Vierailija
8/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun ystävälle on aikoinaan kerrottu syy, niin se kysely tuntuu oudolta. Tulee lisäksi sellainen olo että onko kenties dementiaa ilmassa vai missä vika. ei-ap

Minä ajattelen asian niin, että jos olen kertonut ongelmaa olevan, niin ystäväni voivat olettaa ongelman jatkuvan niin kauan kunnes olen raskaana ja lapsi on syntynyt.

Vierailija
9/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen asian niin, että jos olen kertonut ongelmaa olevan, niin ystäväni voivat olettaa ongelman jatkuvan niin kauan kunnes olen raskaana ja lapsi on syntynyt.

Onko tässä nyt niin, että ystävälle asia ei ollut arka paikka, mutta sinulle on?

Vierailija
10/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä nyt niin, että ystävälle asia ei ollut arka paikka, mutta sinulle on?

Niin, arkapaikka ja arkapaikka. Ystäväni on avoimempi tunteidensa kanssa ja silloin hänen ongelmansa ollessa akuuttina, olen monet itkut ja avautumiset kestänyt ja lohdutellut. Itse en ole sellainen, että haluaisin mitään itkukerhoa tai jatkuvaa tunteitteni vatvomista. Kyllä minä olen joskus sanonut, että ei tunnu kivalle mutta en minä ala asian vuoksi missään kahvilassa parkumaan. Olen tunteellinen sitten itsekseni, se on minun tyylini. Ja yritän olla elämässäni positiivinen enkä jaksa velloa surussa ja masennuksessa koko ajan.

Vierailija
11/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, arkapaikka ja arkapaikka. Ystäväni on avoimempi tunteidensa kanssa ja silloin hänen ongelmansa ollessa akuuttina, olen monet itkut ja avautumiset kestänyt ja lohdutellut. Itse en ole sellainen, että haluaisin mitään itkukerhoa tai jatkuvaa tunteitteni vatvomista. Kyllä minä olen joskus sanonut, että ei tunnu kivalle mutta en minä ala asian vuoksi missään kahvilassa parkumaan. Olen tunteellinen sitten itsekseni, se on minun tyylini. Ja yritän olla elämässäni positiivinen enkä jaksa velloa surussa ja masennuksessa koko ajan.

Onko tunteellisuus sama kuin asioista suoraan puhuminen?

Pikkasen nyt hakoteillä...

Vierailija
12/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko tunteellisuus sama kuin asioista suoraan puhuminen? Pikkasen nyt hakoteillä...

[/quote]

Miten tähän päädyttiin?

Ongelmani ja ärsytyksen aiheeni on siis se, että ystäväni, joka on kärsinyt samasta ongelmasta ei jotenkin ymmärrä olla jatkuvasti kääntämättä veistä haavassani. Ihmettelen hänen kyvyttömyyttään hienotunteisuuteen näinkin arassa asiassa. Ihmetykseni vain kasvaa, koska hänen ollessa se lapsettomuudesta kärsivä, hän kyynelehti joka kerran puhuessaan asiasta. Minä en jaksa puhua asiasta jokainen kerta, kun näemme, enkä aina myöskään itke puhuessani asiasta, vaikka pahalta tuntuukin. Ystäväni tietää ongelman, olen sen hänelle kyllä ihan suoraa kertonut. Selvensikö?

Vierailija
13/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes ystävälle voi sanoe, että tuo kysymys loukkaa minua?

Millaisia "ystävyys"-suhteita teillä oikein on..

Vierailija
14/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä voi kysyä esim. "oletteko toivoneet lasta?"

Se on ihan eri asia kuin "koskas teille tulee lapsi"

Vierailija
15/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän sitä vielä kysyy. Vai sanoitko sen kierrellen ja kaarrellen niin ettei ymmärtänytkään?

Sano uudestaan ja sano, ettet halua puhua asiasta.

Vierailija
16/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kohtelias tarjous siitä, että myös sinä voit avautua mahdollisesta ongelmasta hänelle. Jos ystäväsi on kertonut tuosta raskaasta lapsettomuusajasta sinulle, hän toivoo että olisi samanlaisen luottamuksen arvoinen sinulle.

ei sisällä olettamusta siitä, että lapsi on tulossa.

Vierailija
17/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni tietää ongelman, olen sen hänelle kyllä ihan suoraa kertonut. Selvensikö?

Sanot sitten suoraan, että informoidaan kyllä jos asiaan on tulossa muutosta!

Vierailija
18/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

törpön oloinen kaveri :P

Vierailija
19/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hankkiminen/mahdollinen saaminen/lapsettomuus on niin suuri asia, että ihminen kyllä ottaa sen itse puheeksi, jos haluaa siitä puhua.

Kysyminen asettaa henkilön vaan hankalaan tilanteeseen. Hienotunteisuutta tarvitaan.

Vierailija
20/23 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap:tä harmittaa yhden ystävänsä kyselyt.

Uskoisin, ettei ystävälle ole asiaa tarpeeksi selkeästi sanottu. Mutta voihan sitä silti täällä valittaa yhden ystävän töppäilyjä, mutta suosittelen vielä kerran avaamaan suun ja puhumaan niin kauan että ystäväkin tilanteen ymmärtää.