Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten rytmittää ruokailut kun herätys on mitä tahansa viiden ja kymmenen välillä?

Vierailija
31.12.2012 |

Muksu on siis toki vasta 11 kuukautta vanha, pian vuoden. Menee yhdeksän pintaan illalla nukkumaan mutta yöt on todella erilaisia, välillä nukkuu 12 h (aika harvoin!) juurikaan heräilemättä, välillä nousee jo puol viis pirteänä kuin peipponen uuteen aamuun!

Meillä ei tällä hetkellä ole mitään kello 8 aamupuuro, kello 11 lounas, kello 13.30 välipala - rytmiä, vaan se niin riippuu monelta ollaan noustu ylös. Vähän fiiliksen ja nälän mukaan olen lapselle antanut ruokaa, mutta olen miettinyt johtuisiko juuri siitä että lapsi nukkuu välillä miten sattuu, tai lähinnä heräilee miten sattuu?

Kun joskus sitten jos herää aikaisin ei jaksa odottaa sinne kahdeksaan ja jos taas nukkuu "myöhään" yhdeksään saakka ei ruoka maistu heti heräämisen jälkeen joten puuro syödään vasta klo 10 aamupäivällä, vai pitäisikö silloin sitten antaa jo lounasta? :D

Kyselee esikoisen äiti :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin fiiliksen ja lapsen nälän mukaan. Eikä tarvetta myös noin pientä yrittää saada nukkumaan johonkin tiettyyn aikaan säännöllisesti. Parempi vaan että saa vielä elää oman kroppansa rytmin mukaan eikä kellon mukaan.

Vierailija
2/9 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun lapsi nukkuu säännölliseti, muodostuu päiväänkin rytmi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouduin rytmittämään lapsen jo tuossa iässä ihan sen takia että hoitoon lähdettiin vuoden vanhana ja oli saatava samanlainen rytmi aikaiseksi.

Meillä ei ollut ongelmaa pitkään nukkumisen kanssa.. ja jos sattui joskus nukkumaan niin herätin viimeistään puoli kahdeksalta jotta syötiin aamupuuro kahdeksalta :) jos taas heräsi viideltä niin sai maitopullon jolla jaksoi sitten aamupuuroon asti.

Päikkäreitä nukkui vielä kahdet tuossa iässä ja aamutorkut olivat usein aamiaisen jälkeen. puolilta päivin syötiin lounas ja sitten pidemmille päikkäreille joskus yhden aikaan. kun herättiin niin välipala ja päivällinen joskus viiden pintaan. Iltapala seittemältä ja vielä unipullo kahdeksan jälkeen kun mentiin nukkumaan.

Vierailija
4/9 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuon ikäiselle se rytmi tulee ihan itsestään kun rytmittää itse oman arkensa. Laitat ruoka-ajat niin, että ne sopivat sinulle ja puolisollesi, lapsi seuraa kyllä perässä. Kannattaa pyrkiä siihen, että perheessä olisi joka päivä ainakin yksi yhteinen ateria.

Vähän isommalla tulee herkästi kiukuttelua ihan siitä, että unet ja ruoka-ajat on erilaisia. Ihmiset tietty sietää eri tavalla verensokerin heittelyä, mutta säännöllinen elämä ehkäisee montaa sairautta ja liikalihavuutta.

Kun sen pienelle opettaa, niin se tulee sitten uhan itsestään.

Eikä sen tarvitse olla minuutilleen. Aamun heräämisaika kyllä vakiintuu kun vaikka kuukauden elätte muuten säännöllisesti.

Vierailija
5/9 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuon ikäiselle se rytmi tulee ihan itsestään kun rytmittää itse oman arkensa. Laitat ruoka-ajat niin, että ne sopivat sinulle ja puolisollesi, lapsi seuraa kyllä perässä. Kannattaa pyrkiä siihen, että perheessä olisi joka päivä ainakin yksi yhteinen ateria.

Vähän isommalla tulee herkästi kiukuttelua ihan siitä, että unet ja ruoka-ajat on erilaisia. Ihmiset tietty sietää eri tavalla verensokerin heittelyä, mutta säännöllinen elämä ehkäisee montaa sairautta ja liikalihavuutta.

Kun sen pienelle opettaa, niin se tulee sitten uhan itsestään.

Eikä sen tarvitse olla minuutilleen. Aamun heräämisaika kyllä vakiintuu kun vaikka kuukauden elätte muuten säännöllisesti.

Vierailija
6/9 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni on myös juurikin saman ikäinen, täytti 11 kk pari päivää sitten ja aika samoilla linjoilla mennään kuule täälläkin. Meillä sovitellaan sitten ruoka-ajat ja päikkärit sun muut sinne mihin ne parhaiten heräämisaikojen, menojen ja nälän mukaan sopii :) olin aluksi itsekin hermona siitä kun lapsi heräili ja nukkui miten sattuu ja turvallisen tuntuisista rytmeistä ei aina ollut tietoakaan mutta nyt osaan jo ottaa rennommin. Varsinkin jos on kotona lapsen kanssa niin kyllä silloin voi rentoilla ja hakea sitä omaan arkeen sujuvaa rytmiä ihan rauhassa. Ainakin itse stressasin liiallista suorittamista juurikin nukkuma-ajoissa ja ruokailussa, mutta nyt on alkanut jo vähän höllätä.

Kyllä se siitä, nauti jos ja kun saatte olla vielä kotona rauhassa ja opetella yhdessä lapsen kanssa ne teille sopivat rytmit! :) kyllä ne pikkuhiljaa sieltä sitten muodostuu kun yöt rauhoittuu.

Vierailija
7/9 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsemppaavista viesteistä!

Tosiaan kotona olen muksun kanssa vielä jonkin aikaa, ainakin vuoden, joten mitään stressiä en tästä niin ole ottanutkaan, niin höllästi on syöty vähän mihin aikaan nyt ruoka on vaan sattunut maistumaan... :)

ap

Vierailija
8/9 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli joutuivat hyväksymään sen, että vanhemmilla on muutakin tekemistä kuin vauvanhoito. Nukkumaan ovat käyneet noin 21.00, herätys on aamulla noin 7.00 (toki lapsi saa nukkua, mutta yleensä on herännyt siihen, kun vanhemmat metelöivät töihinlähtöä). Ateriat, levot ja leikit ovat noudattaneet joka päivä suunnilleen samaa kaavaa, joten lapsilla on ollut rytmi 3 kk iästä lähtien.

Helppoa vanhemmille ja helppoa lapsille. Kellontarkasti ei eletä, mutta lapsi tietää, että aamulla heräämistä seuraa aamupala eikä esim. ulkoilu.

Vierailija
9/9 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että varsinkin 1-5 -vuotiaan kanssa in huomattavan paljon helpompaa jos on järkevä rytmi. Ei tietenkään mitään kellontarkkaa, mutta moni turha uhmakohtaus jää syntymättä kun ei tarvitse taistella milloin mennään ulos ja milloin syödään.

Rytmi ei tarkoita sitä, että ruoka aina klo 12, vaan sitä että asiat tapahtuvat kohtuudella samassa järjestyksessä ja samoihin aikoihin.