Kuinka suuri osa rasismista on todellisuudessa "sosiaalista"?
Paljon pohdituttaa, kuinka suuri osa rasismin piikkiin menevästä syrjinnästä on todellisuudessa sosiaalista. Tarkoitan siis sitä, että vihamielisyys kohdistuu esim. maahanmuuttajien tapaan elää yhteiskunnan varoin, työssäkäymättömyyteen jne.
Minulla ei ole mitään kenenkään ihonväriä vastaan, mutta mielestäni Suomeen ei tarvita yhtään ihmistä enempää, jos ei tee täällä töitä tai tuota jotain yhteiskunnan yhteiseen kassaan. Täällä on omasta takaa aivan tarpeeksi ihmisiä, joita on muiden elätettävä. Pakolaisuuden taustat ovat monimuotoiset, mutta ongelmat eivät ratkea ottamalla tänne muutama hassu pakolainen, kun heidän kotimaassaan tapetaan tuhansia ihmisiä päivittäin.
Kommentit (37)
ovat näitä mamupatjahuutelijoita. Kaikkein vihamielisimmin kanssaihmiseen suhtautuu se, joka on suht samalla sosiaalisella tasolla ja aggression tarkoitus on yrittää erottautua paremmaksi tästä toisesta jonka kokee uhkaksi. Kaikken eniten ihmisen vertailevat itseään niihin, jotka kuuluvat samaan tasoon missä itsekin on ja joista pyrkimys erottautua on suurin.
että maa on kahtiajakautunut. Ennakkoluuloiset ihmiset pitävät ennakkoluuloistaan kiinni tiukasti ja suvaitsevaiset eivät saa ajatuksiaan läpi. Minä olen valinnut puoleni jo ajat sitten ja enkä onneksi törmää näihin ennakkoluuloisiin oikeassa elämässä juurikaan. Ja asun monikulttuurisessa lähiössä maahanmuuttajien ja pakolaisten keskellä.
Eikö se ole tosiasia että monikulttuuri ei toimi. Mistä ihmeestä repäisit että se olisi jokin ennakkoluulo, faktaahan on vaikka kuinka
Tässä rasismikeskustelussa unohtuu usein, ettei kyse ole vaan yksittäisten ihmisten saati koko kansan suvaitsemattomuudesta vaan osasta laajempaa yhteiskunnallista ilmiötä. Suomi on pitkään ollut eristyksissä muista maailmasta. Täällä ihmiset ovat niin ulkoisesti kuin muutenkin geneettisesti hyvin samanlaisia. Yhteiskunta on tällä hetkellä luokkautumassa. Syntyperä ja taustat sanelevat yhä enemmän ihmisen yhteiskuntaluokan. Katkeruus lisääntyy, samoin köyhyys ja kurjuus.
Tietysti on järkyttävää, että pienet viattomat lapset saavat kuulla rasistisia kommentteja, eikä näin saisi missään nimessä olla. Minua ainakin kuitnekin häiritsee tämän Abu-Hannan kirjoituksissa katkeruus ja yksisilmäisyys asian suhteen. Hän näkee vain rasismin ja sen kurjuuden, mitä tässä maassa on. Ei sitä korkeaa elintasoa ja kaikkea hyvää, mitä yhteiskunta on heille tarjonnut. Tulee myös vähän sellainen kiittämätön fiilis. Amsterdam on tietenkin kukkiva onnela, jossa jok' ikinen pilvenpolttajahippi hyväksytään sellaisenaan. Eikä töissäkään tarvitse käydä kuin kahtena päivänä viikossa. Kyllä on hieno juttu.
Valetavat siis siellä missä sinäkin, eikö sinullakaan ole töitä?
Suuri osa mamuja on ilta- tai yötöissä huonosti palkatuissa duuneissa. Onko nyt niin, ettei heidän saisi päivälläkään liikkua missään? Ainoa sallittu olemisen tapa on se, että ollaan päivällä töissä ja vapaa-aika on sitä että ryypätään kavareiden kanssa baarissa tai istutaan futispelissä mölyämässä? Kavereiden kanssa ostarilla kahvilla päiväsaikaan ja selvinpäin aiheuttaa leijonakorukantiksessa raivarit?
Hauskaa itsensä ylentämistä tuokin, että on kaksi leiriä: me "ennakkoluuloiset", jotka jokapäiväisessä elämässämme törmäämme näihin työttömiin lusmu-mamuihin, ja sitten te "suvaitsevaiset", jotka tahdotte kuvitella asiat paremmiksi kuin ne ovatkaan. Kannattaa joskus jalkautua tänne tavallisen kansan pariin katsomaan, missä todellisuudessa yli puolet meistä elää...
Ne jotka ovat itsekin psyykkisesti tai sosioekonomisesti heikoilla ovat näitä mamupatjahuutelijoita. Kaikkein vihamielisimmin kanssaihmiseen suhtautuu se, joka on suht samalla sosiaalisella tasolla ja aggression tarkoitus on yrittää erottautua paremmaksi tästä toisesta jonka kokee uhkaksi. Kaikken eniten ihmisen vertailevat itseään niihin, jotka kuuluvat samaan tasoon missä itsekin on ja joista pyrkimys erottautua on suurin.
Itsessä oleva paha ja häpeä sijoitetaan muihin. Klassisena esimerkkinä palstan 27-vuotias mieskirjoittelija, jolla ei mamujen tapaan ole töitä tai edes koulutusta, yhteiskunnan varoilla elää.
Itä-Helsingissä on ihan perinne nykyään, että valtaosa kahvilan kuin kahvilan pöydistä on täynnä mamu-ukkoja. Joka päivä. Ei minulla olisi työttömänä varaa istuskella kahvilla päivittäin, mutta varmasti joku nyt kertoo minulle miten nämä miehet käyvät ilta/yötöissä (jos kävisivät, eivätköhän olisi nukkumassa kotona aamupäivästä eivätkä kuluttamassa rahojaan kahviin viitenä-kuutena päivänä viikosta!). ;)
Valetavat siis siellä missä sinäkin, eikö sinullakaan ole töitä?
Suuri osa mamuja on ilta- tai yötöissä huonosti palkatuissa duuneissa. Onko nyt niin, ettei heidän saisi päivälläkään liikkua missään? Ainoa sallittu olemisen tapa on se, että ollaan päivällä töissä ja vapaa-aika on sitä että ryypätään kavareiden kanssa baarissa tai istutaan futispelissä mölyämässä? Kavereiden kanssa ostarilla kahvilla päiväsaikaan ja selvinpäin aiheuttaa leijonakorukantiksessa raivarit?
Mene steissille katsomaan onko siellä jotain työssäkäyviä mamuja. Ei työssäkäyvä notku siellä mihinkään aikaan
Ei minulla olisi työttömänä varaa istuskella kahvilla päivittäin, mutta varmasti joku nyt kertoo minulle miten nämä miehet käyvät ilta/yötöissä (jos kävisivät, eivätköhän olisi nukkumassa kotona aamupäivästä eivätkä kuluttamassa rahojaan kahviin viitenä-kuutena päivänä viikosta!). ;)
jos kerran työttömällä ei ole varaa istua kahvilla. Voivat jakaa esimerkiksi sanomalehtiä, jossa noustaan aikaisin ja päästään aikaisin. Toisaalta taas on kyllä myös niinkin, että suomalaisella työttämällä on kummasti varaa ryypätä ja polttaa, vaikka kahviin ei olekaan varaa. Itse asiassa ehkä se kavereiden kanssa kahvilla istuminen ei olekaan niin huono idea?
Kun on päivätyössä alueella, jossa näitä mamupatjoja vaeltaa arkipäivisin laumansa kanssa (= kasa mulattilapsia), niin kai sen nyt näkee että työssä eivät viihdy? Samoin asun korttelissa, jossa on sosiaalista asuntotuotantoa lisätty viime aikoina ja tämä näkyy mm. yh-äitien sekä mamujen lisääntyneenä määränä. Mitä nyt olen kanssaan jutellut puistossa tai kuullut juttuja, niin eivätpä käy yksikään töissä.
tuli mieleen Viikki ja Herttoniemi.
sitä joutuu painottaa todenteolla jos puhuu jotain kriittistä ulkomaalaisista. Ja silti osa ei ymmärrä mitä puhutaan vaan heti oletetaan, että vihaa kaikkia ulkomaalaisia. Meillä on paljon kavereita eri kulttuureista, eikä heitä vastaan ole yhtään mitään, fiksuja työssäkäyviä tai opiskelevia ihmisiä. Ainoana erona on, että kaikki nämä ihmiset ovat tulleet Suomeen työperäisenä muuttona, joko itse työn perässä tai jo joskus aiemmin vanhempien mukana (jotka tulleet työn takia Suomeen).
Valmistuin reilu 2 vuotta sitten. Opiskeluaikana olin töissä kaupan asiakaspalvelussa ja pankissa. Noissa töissä näki hyvin ketkä olivat työssäkäyviä ja ketkä eivät (ei tietenkään ihan kaikista saanut sitä tietoa). Työssäkäyvät käyttäytyivät tosi hyvin. Joutuvat ilmeisesti oikein korostamaan kohteliasta ja hyvää käytöstä rasismin takia? Työttömät taas huutelevat, tunkevat jonon ohi, olettavat saavansa kaiken ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi, haukkuvat rasistiksi heti jos ei mene asiat kuten haluaa yms. Tämä jälkimmäinen koskee myös suomalaisia sosiaalipummeja. Valitettavasti opiskeluaikaiset työpaikat ovat vain lisänneet omaa rasismiani pakolaisia kohtaan (kuten myös suomalaisia sosiaalipummeja).
Valitettavasti opiskeluaikaiset työpaikat ovat vain lisänneet omaa rasismiani pakolaisia kohtaan (kuten myös suomalaisia sosiaalipummeja).
pakolainen vai kantasuomalainen, samaa huonoa käytöstä seuraa.
Toisaalta taas on kyllä myös niinkin, että suomalaisella työttämällä on kummasti varaa ryypätä ja polttaa, vaikka kahviin ei olekaan varaa. Itse asiassa ehkä se kavereiden kanssa kahvilla istuminen ei olekaan niin huono idea?
Luuletko ettei mamut juo ja polta. ? khattikin maistuu vai mihin helvettiin se katoaa kun sitä tonnikaupalla tuodaan maahan
Mikäpä siinä, jatkakaa vain kuvitelmissa elämistä ja ihmetelkää, miten joku voi äänestää persuja tai miksi rasismi on kasvussa. Itse en äänestä kys. puoluetta tai sano ääneen ajatuksiani, mutta ymmärrän varsin hyvin niitä, jotka niin ovat alkaneet tekemään.
(Ja aivan, ihan varmasti työpaikkani jakopiirissä on kymmeniä mamujakajia Itellan palveluksessa, joista kaikki tekevät vieläpä vain aamuvuoroa! Yhtään tummaihoista postinkantajaa en ole täälläpäin nähnyt, mutta enhän minä tiedä mistään mitään muutenkaan.)
alkoi joka niemeen ja notkoon tulla kiinalaisia ravintoloita.
Näittekö somalialaisia ravintoloita kun somalit tulivat.
Muissa maissa on isoja kiinalaisia kaupunginosia, missä ihmiset tekevät töitä ja elävät hyvin.
Sitten on näit kaupunginosia, joihin ei uskalla yksin mennä, kun työttömät maahanmuuttajat myyvät huumeita ja ryöstävät sinut jos uskallat sinne mennä. Työttömänä suurin osa. Olivatko nämä aasialaisia..ei, eurooppalaisia...ei, afrikkalaisia.....jooooooooo
Tai esim. eurooppalaisille? Somaleista yksinään muistaakseni 70% on työttöminä. Siihen kun lisätään ylimielinen asenne, rikostilastot mm. raiskauksien osalta ja yleinen hyssyttely-meininki valtiovallan tasolta, ei ihme että kansan riveissä osaa alkaa vituttaa. Helsingissä mamu menee mm. asuntojonossa kantasuomalaisen ohi, täällä on järkky pula asunnoista jopa työssäkäyvien perheiden kohdalla.
[
Suuri osa mamuja on ilta- tai yötöissä huonosti palkatuissa duuneissa.
lol
Ammattiurheilijoita on muutama. Pakolaisen näkee naamasta koska Suomi ottaa pakolaisia ja turviksia tällä hetkellä vain Kongosta. Turistin erottaa jokainen. Laittomat ei kuulu tänne. Kyllä maahan on päästetty väkeä joka tänne ei kuulu, siitä rasismi