Virallisen Köyhyysrajan alle (brutto1730e/kk) tienaavia aika paljon tässä maassa..
Tuo koyhyysrajamittari siis virallinen ja se on laskettu niin että ansaitsee 60% tai vähemmän keskiverotulosta tässä maassa ja se siis on n.2850e/kk.
Esim koulunkäyntiohjaajat vaikkapa vaativien teini-ikäisten luokassa ansaitsevat vähemmän, heidän brutotulonsa on 1450e/kk.
Ja sitten ihmetellään kun on työvoimapulaa, osaavat päätyvät muihin hommiin, ei tulla taloudellisesti toimeen, perheet voivat huonosti jne.jne
Kommentit (8)
Olen sitten liki kymmenen vuotta työurani alusta ollut tietämättäni virallisesti köyhä. Ihan tyytyväisenä olen elänyt silloinkin omillani ja maksellut lainojakin pois.
Ota huomioon tietty palkkakehityskin. Virallinen köyhyysraja nousee jatkuvasti keskipalkan nousemisen myötä.
Heh minäkin näköjään ylitän köyhyysrajan hädintuskin ja silti matkustelen ympäri maailmaa (lomaillen) kolmisen kuukautta vuodessa.
Olen sitten liki kymmenen vuotta työurani alusta ollut tietämättäni virallisesti köyhä. Ihan tyytyväisenä olen elänyt silloinkin omillani ja maksellut lainojakin pois.
kun aina löytyy näitä sankareita, jotka ilmoittavat iloisena, että kyllä minulla riittää rahaa kaukomatkoihin minimipalkallakin.
Tahdotteko kertoa miten? Minulla on kova tekeminen siinä, kun maksan lapsen kalliin harrastuksen. Muuhun ei sitten tällä köyhyyspalkalla pakollisten menojen jälkeen rahaa jääkään.
En minä minimipalkalla työskentele vaan pidän ylimääräistä lomaa sen pari kuukautta vuodessa. Eli kesä- ja talviloman lisäksi vielä palkatonta lomaa. Toiset haluavat tehdä lapsia ja käyttää rahansa niihen ja toiset taas haluavat nähdä maailmaa mahdollisimman laajalti. Minä kuulun jälkimmäiseen ryhmään.
kun aina löytyy näitä sankareita, jotka ilmoittavat iloisena, että kyllä minulla riittää rahaa kaukomatkoihin minimipalkallakin.
Tahdotteko kertoa miten? Minulla on kova tekeminen siinä, kun maksan lapsen kalliin harrastuksen. Muuhun ei sitten tällä köyhyyspalkalla pakollisten menojen jälkeen rahaa jääkään.
Minäkin sain urani alussa 1500 euroa (tasan 10v sitten) ja pidin itseäni onnekkaana, kun aiemmin palkkani oli ollut 1000 euroa (bruttopalkoista puhutaan edelleen).
Urakehitykseen kuuluu, että aluksi ollaan pienemmällä palkalla ja tämän lisäksi 10 v sitten keskipalkka taisi olla 2000 euron hujakoilla, joten siitä köyhyysrajan alittava palkka olisi varmaan siinä 1000 euron hujakoilla.
Tähän väliin pikkuhuomio, että tässä maassa on satojatuhansia ihmisiä koko työelämänsä/uransa lähestulkoon tuon köyhyysrajapalkan tasolla!
Ei sosiaali-ja tervalan palkat nouse kuten yleensä ja useimmilla, siinä on 3 ikälisää jotka palkkaa nostattaa eli 5-7v jälk saa muutaman % lisää liksaa, 10v taas ja onkohan se nyt 15v jälk se viimeinen korotus. Silloin se maksimipalkka ilman vuorotyölisiä (niitähän ei läheskään kaikki alalla olevat edes saa koska pvätyö) pyörii siinä 1900-2300e/kk tietämillä.
Toki se on parempi ja suurempi kuin tuo 1730e mutta ei kummoinen siltikään.
ap
Minäkin sain urani alussa 1500 euroa (tasan 10v sitten) ja pidin itseäni onnekkaana, kun aiemmin palkkani oli ollut 1000 euroa (bruttopalkoista puhutaan edelleen).
Urakehitykseen kuuluu, että aluksi ollaan pienemmällä palkalla ja tämän lisäksi 10 v sitten keskipalkka taisi olla 2000 euron hujakoilla, joten siitä köyhyysrajan alittava palkka olisi varmaan siinä 1000 euron hujakoilla.
köyhiä on aina, koska kun toisten elintaso nousee, vaikka nousisi 'koyhänkin', aina on niitä, jotka tienaavat vähemmän kuin keskimäärin.
Absoluuttisen köyhyysrajan alapuolella (2 dollaria per henki per päivä) ei Suomessa ole.
Opena muuten pitää kommentoida tuota kouluavustaja (koulunkäynninohjaaja) asiaa. Osa avustajista tekee ihan töitä, oma-aloitteisesti miettiin asioita ja tekee asioita. Iso osa kuitenkin on sellaisia, etten minä niitä luokkaani ota, en tänäkään syksynä ole tunneilleni avustajia halunnut. Kun eivät he useimmiten siellä mitään tee, norkoilevat, heitä joutuu erikseen vahtimaan ja ohjaamaan, ja eivät oikein osaa neuvoakaan oppilaita. Tai sitten puhuvat päälle, kun yritän puhua koko luokalle. Ja välitunnit ja muut pätkät vain istuskelevat opehuoneessa, eivätkä tee mitään suunnittelu, eikä valmistelutöitä. En tiedä, miksi siitä norkoilusta pitäisi enempää maksaa.
Hyvälle koulunkäynninohjaajalle, joka oikeasti ottaa selvää asioista, ottaa oppilaisiin oma-aloitteisesti kontaktia, ja jolle voi antaa jotain vastuutakin, voisi sitten maksaa reilusti enemmänkin.
ja samoin muistaakseni keittiöhenkilökunnan.
He ovat tarpeellisia, tekevät usein vaativaa/raskasta työtä, mutta palkka on ihan vitsi. En käsitä.
Ei olisi suuri vaiva vääntää se edes tuohon minimiin 1750 euroa. Tarvittaisiin vain vähän hyvää tahtoa.
Sama juttu taitaa olla perhepäivähoitajilla ja hoitoalalla noin yleensäkin.
Vakituisessa työsuhteessa olevien ja täyttä työviikkoa tekevien pitäisi saada vähintään tuo 1750 euroa. Tuossahan tulee jo vastaan kannustinloukkuongelma.