synnytyssairaalareissusta kysyttävää
Synnytys alkaa lähestyä ja kaikki siihen liittyvä pyörii mielessä. Minkälainen lasku teille on tullut synnytysreissusta sairaalasta ja olitteko kuinka monta päivää sairaalassa?
Mitä teillä oli mukana "sairaalakassissa"? Olen miettinyt, että ainakin otan henkilökohtaiset hygieniatavarat (shampoo, pesuaine, harja, hammasharja+tahna). Kamera, kännykän laturi, luettavaa ja naposteltavaa, sekä olovaatteet. Vaavin kotiutumisvaatteet (ja ehkä omanikin tarvittaessa) voi isä tuoda myöhemmin. Jostakin luin listaa mitä sairaalakassissa kannattaisi olla, ja ihmettelin, että imukykyisiä siteitä ja vauvalle vaippa kotiutumista varten. Täh, eikö sairaalasta siis saa edes siteitä vaan pitääkö nekin itse viedä.
Lisäksi vielä, minkälaisena koitte sairaalassaoloajan? Olitteko yhden hengen vai useamman hengen huoneessa ja oliko se mielestänne hyvä?
Kiitos paljon jos jaksatte vastailla
Kommentit (6)
Synnytin tuossa vajaa kaksi viikkoa sitten, joten aika tuoreessa muistissa on.:)
Laskua ei vielä ole tullut, mutta täällä Turussa ainakin maksetaan kolme päivää kaupungin (?) puolesta. Itse olin lähestulkoon kaksi viikkoa synnytysreissulla. Ma 17.12. aloitettiin käynnistys ja keskiviikkona päästiin vasta synnytyshommii. Vauva syntyi torstaiaamulla. Bilirubiinit oli koholla, joten vauvan kanssa oltiin sairaalassa 9 päivää. Pitkä reissu, siis.
Nuo hygieniatavarat on mukava olla mukana. Onhan siellä suihkuissa sitä nestemäistä pesuainetta, mutta esim. shampoot ja muut ainakin mukaan. Kamera, laturit, ehkä jopa läppäri on hyvä olla mukana jos tarvetta. Luettavaa ei välttämättä edes tarvitse, mutta ei se nyt kassissa paljoa tilaa vie.:D Itellä ei ollut olovaatteita, käytin sairaalan vaatteita osastolla. Eipähän tarvitse itse pyykätä, jälkivuoto kun voi vähän falskata.. Kotiutumisvaatteet molemmille voi tosiaan isä tuoda kotiin lähtiessä.
Kyllä Tyksissä ainakin oli vaipat ja siteet äidille käytettävissä.. Jopa siihen, kun kotiin lähtee.:D Itse kävin just ennen kotiin lähtöä suihkussa ja laitoin siteen siellä. Samaten vaihdoin vauvalta vaipan kotiutumisvaatteiden laiton yhteydessä.
Olihan se rankkaa se sairaalassaolo. Omalla kohdalla ihan vaan sen takia, kun vauvan bili-arvot sahas ees taas, eikä kotiinlähtöpäivästä ollut varmuutta. Hormonihuuruissa kun vähän kaikki pistää itkemään.:) Olin kahden hengen huoneessa, ekana yönä oli huonekaveri, muuten olin koko ajan yksin. Lähtöpäivänä tuli huonekaveri, lennossa vaihto siis. Rauhallista oli osastolla, hyvä tuuri kävi. Lie oliko joululla merkitystä asiaan. Joulu sairaalassa muuten on kans aika..kokemus.:)
7 vuotta,5vuotta ja noin vuosi sitten on ollut aika samat tarpeet.
siteiden tilalla sairaalassaa on aikuisten vaippoja, joiden käytön toiset kokee epämiellyttäväksi. Itse niitä olen käyttänyt, kun se vuoto on jotain ihan järjetöntä (ainakin mulla) muutaman päivän ajan. Samalla olen käyttänyt niitä sairaalan verkkoalkkareita kun ne voi ohivuotojen sattuessa heivata surutta roskikseen. Kotiutumisvaatteet on mies tuonut minulle ja vauvalle sitten myöhemmin, mutta osastolla olen kyllä kkäyttänyt sairaalan vaatteita (maitoa, pulautusta ja verta... ei kiitos omille vaatteille vielä sairaalassa :) ). Vauvalle sai vaipat sairaalassa ja kyllä mä olen kotimatkalle laittanut sairaalan vaipan. Olisko toi ohje niiltä ajoilta kun sairaalassa käytettiin harsovaippoja?
Laskua en muista, mutta olisko ollu normi osastomaksu 36€ jokaiselta päivältä (eli jos on menossa synnyttämään eikä ole ihan kauhea kiire niin ei kannata mennä just ennen puoltayötä ;) ). Jos vauva menee vastasyntyneiden osastolle (itsellä joutunut kaksi ensimmäistä) niin vauvan vakuutus korvaa vauvan sairaalassaolon, mutta muuten se jää itelle maksettavaksi. Ja jos itse on synnyttäneiden osastolla ja vauva toisella osastolla niin tulee kaksi laskua :(
Ei kannata raahata liikaa tavaraa, perus hygieniatarvikkeet ja kännykkä sekä kamera latureineen. Osastolla oli ihan kiva, kun oli tekemistä eli kirjaa/ristikkoa..mistä tykkää. Mutta säilytystila on rajallinen...
Sairaalamaksu n. 30 € vuorokausi (HUS). Ja jos ei mitään erikoista ole, nii sairaalassa menee n. 3 päivää.
Sairaalakassissa mulla ollut perus hygieniatarvikkeet, kotiintulo vaatteet itelleni ja vauvalle. Ja jotain karkkia oli. Ja tietysti kamera! Itse en kaivannut kirjaa tai muutakaan ajanvietettä. Aika mennyt vauvaa ihmetellessä ja hoitaessa ja imettäessä.
Eri asia, jos menee vaikka käynnitykseen ja siinä menee aikaa, ja jos sairaalassa olo venyy useammaksi päiväksi. Mutta itse päässyt kotiin esikoisen aikaan, kun vauva 3 päivää ja kuopus, kun oli 2 päivää.
Esikoisen aikaa sairaalassa oli ruuhkaa ja ensimmäisen vuorokauden oli huoneessa huonekaveri, joka sitten kotiutui seuraavana päivänä ja sitten olin yksin. Tuon ajan molemmat olimme omissa oloissamme ja hänestä ei ainakaan ollut minulle mitään haittaa/häiriötä.
Sairaalassa käytin sairaalan siteitä, kotiin lähtiessä laitoin oman pienemmän. Ja vauvalle laitoin sairaalan vaipan.
Voi kurjuus näitten uusien sivujen kanssa..! Näin vaivaa ja kirjoitin huolella 40minuuttia tänne ja sitten kun painoin lähetä niin tuli lukemaan vain että "hupsista hakemaasi sivua ei löytynyt"! :( :(No täytyy kirjoittaa uudestaan lyhyempi tarina..
Meidän esikoinen syntyi viime keväänä jorvissa, olimme perhehuoneessa pe-ma. Lasku oli n.230e, siinä mukana miehen kulut. Perhehuoneessa hän joutuu maksamaan saman kuin äitikin koska yöpyy siellä ja syö sairaalan ateriat.
Mukaan raahasin aivan liikaa kaikkea, olin ajatellut maksimoida viihtymiseni ja otin mukaan omat vaatteet, sisätossut, herkkuja, lukemista ym. No en sitten käyttänyt juuri mitään.. Omia vaatteita pidin vain kun vieraat tulivat katsomaan vauvaa. Muutoin pidin tyytyväisenä sairaalan kulahtaneita vaatteita koska ne olivat niin mukavat ja löysät. Sektion jälkeen olin niin kipeäkin ettei vaatteiden vaihtelu olisi käynyt noin vain. Sisäkengät ja sukatkin sai sairaalasta. Ja ne kuuluisat verkkopikkarit. Ja jättimäiset vaipat äidille siis. Ja jälkivuoro oli kyllä niin hurjaa että ei siinä paljon pienenmpi vaippa olisikaan riittänyt. Kotiin lähtiessä laitoin jonkin libressen yösiteen.
Vauvalle sai vaipat sairaalasta ja olisi saanut vaatteetkin mutta minulla oli mukana vauvalle omat vaatteet, Ne olivat sopivamman kokoisia ja tietenkin söpömpiä. :)
Herkutkin jäi syömättä ja kirjat lukematta kun olin niin onnesta sekaisen ja täpinöissäni uudesta tulokkaasta.
Ainoa mitä jäin kaipaamaan oli ollut imetystoppi/pehmeä super joustavat toppiliivit yökäyttöön. Otin mukaan kyllä hyvät imetysliivit mutta vaikka ne olivat kokoa 85F (normaalisti ennen raskautta käytin 75C) niin ne olivat silti liian pienet kun maito nousi. Eli venyvä imetystoppi olisi todellakin ollut tarpeen! Ryntäsinkin heti sairaalasta päästyäni ostamaan sellaisia. Parhaat löytyivät Bebesiltä ja Funky ladystä. Liivinsuojia ja Lansinoh voidetta kipeille nänneille sai sairaalasta. Lansinohia kannattaa todellakin varata kotiin koska alussa nännit ovat todella kovilla imetyksessä.
Lisäys vielä kirjoitukseeni..
Ketjun avaaja kyseli myös miten koit sairaala-ajan ja mitä mieltä huoneesta.
Itse en olisi voinut olla tyytyväisempi. Perhehuone oli aivan mahtava juttu, oma rauha ja sai keskittyä ihmettelemään vauvaa. Sektion jälkeen tarvitsin miehen apua vähän väliä mm. vauvan nostelussa, kyljen kääntämisessä, sängystä nousemisessa ym. joten olisin todella saanut juoksuttaa hoitajia jos mieheni ei olisi voinnut olla paikalla mikäli siis emme olisi saaneet perhehuonetta. Minulle tuli myös hirmuinen yliherkistyminen synnytyksen jälkeen ja itkin onnesta ja huolesta ja kaikesta mahdollisesta vähän väliä ja se olisi ollut aika kiusallista jaetussa huoneessa..
Meidän mielestä pitkä viikonloppu Jorvissa oli kuin loma. :) Ruoka oli hyvää ja henkilökunta maailman ihanimpia ja todella avuliaita ja ystävällisiä. Kertakaikkiaan mahtava kokemus!
Haluisko joku kertoa kokemuksia TAYSista? :) Vielä ei ole synnytys itsellä ajankohtainen moneen kuukauteen, mutta näitä on niin kiva lukea!