En nyt ihan ymmärrä. Tuttu väittää olevansa keliaakikko mutta otti kuitenkin
buffet-pöydästä tavallsita (piparipohjaista) juustokakkua, kun se näytti paremmalta kuin gluteeniton vaihtoehto.
Mä olen luullut että gluteeniton ruokavalio on tosi tiukka ja siitä ei saisi ollenkaan lipsua?
Kommentit (56)
Itsellänikin on keliakia, mutta saatan juhlissa lipsua kun en pidä tuota niin vakavana sairautena että kehtaisin pyytää erikseen tarjottavaa.
En koskaan kerro yhdestä ruoka-allergiasta kenellekään, etten olisi vaivaksi ja stressiksi emännälle. Aina jokainen voi valita pöydästä jotain tarjottavaa, mikä sopii itselle. Jos pelkää kuolevansa kyläreissun aikana nälkään, voi tankata itsensä omassa kotona jo täyteen! Joskus saatan lipsua ja ottaa jotain mitä en saisi; onneksi oireeni ovat sen verran lievät, että kestän ne hyvin, kun tiedän sen olevan tilapäinen juttu vaan. Joskus ihmiset saattavat lipsua, koska eivät ole täydellisiä ja oireet eivät ole niin pahoja, että vietäis heti pillit soiden ensiapuun.
syö mitä sattuu kun ei itselle tule rajuja oireita ja samalla levittävät tätä hälläväliä asennetta. Itselle se todellakin on tarkkaa enkä tee sitä huomionhakuisuuttani. Saan tuskalliset vatsaoireet mitättömästä määrästä = ruuan valmistajan/tarjoajan huolimattomuudesta ja mieluummin olen syömättä kuin otan riskin, että istun sitten loppuillan vessassa ämpäri sylissä pystymättä edes lähtemään kotiin. Että repikää siitä!
Itsellänikin on keliakia, mutta saatan juhlissa lipsua kun en pidä tuota niin vakavana sairautena että kehtaisin pyytää erikseen tarjottavaa.
Hoitamaton keliakia = ei pidä gluteenittomasta ruokavaliosta kiinni, on terveysriski. Jatkuva tulehdusprosessi suolessa altistaa mm. suolistosyövälle.
Niin ja siitä suoliston tilanteesta ei aina oireet/oireettomuus kerro mitään.
mikään ei kelpaa, kun ei ole vegaanista. Välillä taas voi syödä esim. maitosuklaata ja kahvilassa korvapuusteja, joissa on sataprosenttisella varmuudella kananmunaa. Riippuu näköjään vähän päivästä :)
Muakin ärsyttää suunnattomasti nuo keliaakikot, jotka tekevät hallaa gluteenittoman ruokavalion tärkeyden yleiselle tiedostamiselle. Juuri tuollaisten takia sitä itsekin keliaakikkona joutuu välillä kuuntelemaan juttuja kuinka "voithan sä nyt pikku palan tätä maistaa, kun Maijakin (nimi muutettu) aina maistelee". No en voi. Ei mullekaan tule välittömiä oireita, mutta mulle riittää ruokavalion tarkkaan noudattamiseen tieto siitä, että tällä tavoin vältyn myöhemmin tulevilta oireilta ja sairauksilta.
PS. Sillä ruokavaliostaan lipsuvalla Maijalla on osteoporoosi. Miksiköhän?
Jospa se on sitten muuten vaan gluteenittomalla ruokavaliolla... eikä oikee keliaakikko?
Itellä on keliakia ollu jo n. 15vuotta, 5-6 vuotiaasta asti.
Elimistö ei ole vuosikymmeneen sietäny yhtään gluteenituotteita. Aina kun oon erehtyny vahingos kaikista varmisteluista huolimat syömään väärää ruokaa, ni se on kyl saatu huomata - tuntii myöhemmin on huono olo,. kaks tuntii mylhemmin oon koko lopun päivää pöntönäärellä /vuoteenomana ja kaikki tulee suoraan ylös. Kehoni ei enää siedä sitä lainkaan.
Viimeks näin kävi tänä kesänä. Sitä ennen joskuss 6 vuotta sitten eli harvemmin erehdyn.
Mulla kaverit ja tutut tietää kui vahva vastareaktio tulee josväärää syöneli ikinä ei oo kukaan yrittäny tuputtaa " ota nyt vaan pieni pala". Viimeistään kun kerron että väärä ruoka tulee käytännössä suoraan ylös, uskovat.
gluteiinitonta tarjoilua ja silti tässäkin ketjussa moni sanoo, että lipsuu ja lapsuu kun mieliteot on niin kovia ja ei ne oireet niin kovia ole.
Mutta jos ei ole tehty tarjoilua gluteeittomaksi ja laktoosittomaksi niin sitten väännetään itkua, ettei kukaan ole huomioinut teitä.
gluteiinitonta tarjoilua ja silti tässäkin ketjussa moni sanoo, että lipsuu ja lapsuu kun mieliteot on niin kovia ja ei ne oireet niin kovia ole.
Mutta jos ei ole tehty tarjoilua gluteeittomaksi ja laktoosittomaksi niin sitten väännetään itkua, ettei kukaan ole huomioinut teitä.
Ei mua haittaa, jos ei tarjoilu ole mulle sopivaa. Juon sitten vain pelkät sumpit.
Oikeastaan on kivempikin, jos ei tarvitse väkisin syödä niitä kuivia gluteenittomia sahanpurupullia.
t:keliaakikko
oikein julkisuudessa fanaattisuudessaan paistatelleita, jotka syö kinkkupitsaa ja paistaa krapuloissaan pekonia :)
mikään ei kelpaa, kun ei ole vegaanista. Välillä taas voi syödä esim. maitosuklaata ja kahvilassa korvapuusteja, joissa on sataprosenttisella varmuudella kananmunaa. Riippuu näköjään vähän päivästä :)
Kun vatsa turpoaa kuin viimeisillään olisi raskaana, kaikki sormet jalat yms. turpoaa ja ripuli on sietämätön puhumattakaan suolistokrampeista niin saa ihan vapaasti muut loukkaantua, jos en ota näitä "voithan sä edes vähän maistaa" tyyppien tarjoamia sapuskoita. Joskus joku on vakuuttanut että tuote on gluteeniton ja olen saanut oireita, en koskaan enää maista muruakaan ko. henkilön tarjoamana.
Minulla todettu tämä vasta muutama vuosi sitten aikuisena, joten joillekin on tosi vaikeaa ymmärtää, että tämä on täyttä todellisuutta.
Otan mielummin juhliinkin omat eväät mukaan, jos en ole varma tarjottavien alkuperästä.
Yleensä ne monet lipsuvat juuri silloin, kun gluteenitonta tarjoilua ei pahemmin ole. Minkäs teet? Ihmiset repsahtavat päihteisiinkin, mikseivät sitten herkullisiin leivonnaisiin?
Väittäisin, että jokaista "lipsujaa" kohtaan löytyy monta keliaakikkoa, joka ei lipsu, koska ei halua kokea sietämätöntä vatsakipua enää.
On muutenkin vähän erikoisuudentavoittelija ja tuntuu keksivän päästään kaikenlaisia sairauksia itselleen... Aina pitää olla hotellissa allergiahuone jne. mutta kotonaan on kuitenkin koiria. ap
Että menee sinne allergiahuoneeseen sit pöllytteleen koiranhilsettä ittestään. Voisko tollaset idiootit viedä saunan taakse?
Suhtautuvat dietteihin noin leväperäisesti. Meillä on pieni vehnä allerginen poika, joka saa anafylaktisen (hengenvaarallisen) reaktion todella pienistä jäämistä tai saman kauhan tms. Käytöstä. Tällaiset hälläväliä jutut heikentää todella allergisten tilannetta.
On muutenkin vähän erikoisuudentavoittelija ja tuntuu keksivän päästään kaikenlaisia sairauksia itselleen... Aina pitää olla hotellissa allergiahuone jne. mutta kotonaan on kuitenkin koiria. ap
Että menee sinne allergiahuoneeseen sit pöllytteleen koiranhilsettä ittestään. Voisko tollaset idiootit viedä saunan taakse?
Eikö se allergiahuone tarkoita huonetta, jossa ei saa tupakoida, ei ole mattoja eikä höyhentyynyjä yms? Eikä toki tuoda lemmikkieläimiä mukaan. Mutta ei kukaan onnistu vaatteissaan pöllyttelemään niin paljon koiranhilsettä, että se siivouksen jälkeen vielä haittaisi muita asukkeja.
Tiedoksi vaan edellisille kirjoittelijoille, että ihminen voi olla allerginen muille asioille olematta allerginen koirille. Järkyttävä uutinen, tiedän.
Suhtautuvat dietteihin noin leväperäisesti. Meillä on pieni vehnä allerginen poika, joka saa anafylaktisen (hengenvaarallisen) reaktion todella pienistä jäämistä tai saman kauhan tms. Käytöstä. Tällaiset hälläväliä jutut heikentää todella allergisten tilannetta.
Asiaa muuttaa toki se, että keliakia ei ole allergia, eikä siihen kerrasta kuole. Ja tosiaan joillakin on keliakia päällisin puolin oireetonkin. Jos ei tätä eroa ymmärrä ja tuputtaa siksi vehnäallergikolle tavallista täytekakkua kun naapurin Lissukin maistoi vaikka sillä on keliakia, niin on kyllä harvinaisen tyhmä ihminen.
Kuinka monta (aikuisiän) diabeetikkoa tiedätte, jotka lipsuvat ruokavaliossaan? Minä tiedän aika monta. Tietävät kärsivänsä siitä ja silti mieliteko vie voiton. Harmillistahan se on, mutta toisaalta ymmärrettävää - kukapa haluaisi aina kieltäytyä kaikista parhaimmista herkuista?
jos on oikeasti keliakia ottaa vahingossa väärällä ottimella ruokaa niin siitä tulee syvän tuskalliset kivut moneksi tunniksi eli ko. henkilöllä ei voi olla keliakiaa.
Minun kuopuksellani on oireeton keliakia. Se löytyi vahingossa muiden tutkimusten yhteydessä.
Oireiden puolesta hän siis voisi syödä gluteenia, mutta ei tietenkään niin tee. Jos on vahingossa syönyt väärää, ei siitä seuraa mitään oireita (jos päiväkodissa oli käynyt vahinko).
Toisille tietysti voi tulla tuskat jo tuostakin, mutta ei kaikille.
jolla on keliakia. Meuhkaa aina suureen ääneen asiasta ja olettaa kaikkien muistavan hänen rajoitteensa. Silti ottaa joskus (mun mielestä tosi usein) ihan tavallisia leivonnaisia/leipää/pitsaa. Kuitenkin olettaa, että hänelle on tehtynä gluteenittomat tuotteet.
En ite ikinä kehtais meuhkata keliakiasta tai jostain vastaavasta, jos kuitenkaan en noudattaisi kyseistä ruokavaliota.
Mut ihan sama. Itsepähän he elimistöllensä hallaa tekevät.
esim. leikkaamaan leipää (siis sitä gluteenitonta), tai vaikka leipomaan/paistamaan sitä kotonanne? Kun isotkaan leipomot ei pysty valmistamaan gluteenitonta leipää/pullaa jne ilman suuria kustannuksia/syvä puhdistusta yms...? Onko teillä ihan omat välineet kaikkeen siihen vai miten varmistatte puhtauden?
ja joskus lipsuu reilummin. Paskalla käydessähän sen sitten huomaa kun on maha ihan kuralla.
Joskus vaan ei malta pitää näppejään erossa kun jokin tarjottava on paremman näköistä (ja yleensä myös makuista!) kuin gluteeniton.