Peseekö joku oikeesti rintsikat joka päivä?
Suosituksissa aina sanotaan, että rintaliivit pitää pestä joka päivä. Minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi. En erityisesti hikoile ja nenäni on tosi tarkka, huomaan kyllä vaatteesta, kun se on likainen. Pikkuhousut laitan pyykkiin tietty joka käytön jälkeen iltaisin. Mutta rintsikat? Mitä järkeä?
Kommentit (17)
no en ihan joka päivä, vapaapäivien jälkeen ei tarvitse pestä. Mulla menee kaikki työvaatteet heti koneeseen työpäivän jälkeen, mukaanlukien rintsikat, alkkarit ja sukat. Samaten jumppavaatteet jumpan jälkeen, jumpassa en kylläkäään joka päivä käy.
tissiliivit on just pahimipia bakteeripesiä!
Jumppaliivit menevät tietenkin heti pesuun. Rintsikat alkavat kyllä myös haista, jos niitä ei pese kunnolla. Välillä huuhtaisen käsin, mutta useimmiten pyöräytän koneessa.
Erikoista toi kolme kuukautta samoissa tissiliiveissä. Käytätkö samoja paitoja, farkkuja, sukkia ja alkkareitakin tuon saman ajan? Jokainen meistä hikoilee päivittäin monta desiä, vaikkei sitä huomaisikaan. Ihosta irtoaa myös kuollutta ihosolukkoa, talia ja mitä lie. Olispa kiinnostava vilkaista mikroskoopilla liiviesi asujaimistoa.
Olen ymmärtänyt, että suu ja peräaukko on bakteeripitoisimmat alueet ihmisessä. Mistä niitä pöpöjä muka sinne tissiliiveihin yhtäkkiä pomppaa?
Niin siis mitä bakteereita? Hikeä? Mitään vuotoahan tissiliiveihin ei yleensä tule, eivätkä ne ole ulkomaailmaan kosketuksissa.
Jumppaliivit menevät tietenkin heti pesuun. Rintsikat alkavat kyllä myös haista, jos niitä ei pese kunnolla. Välillä huuhtaisen käsin, mutta useimmiten pyöräytän koneessa.
Erikoista toi kolme kuukautta samoissa tissiliiveissä. Käytätkö samoja paitoja, farkkuja, sukkia ja alkkareitakin tuon saman ajan? Jokainen meistä hikoilee päivittäin monta desiä, vaikkei sitä huomaisikaan. Ihosta irtoaa myös kuollutta ihosolukkoa, talia ja mitä lie. Olispa kiinnostava vilkaista mikroskoopilla liiviesi asujaimistoa.
Minä en ole tuo kirjoittaja, ja itse vaihdan liivit n. viikon välein ainakin talvella (urheilurintsikat erikseen, menevät heti pesuun hikoilun jälkeen), mutta esimerkiksi äitini ei tunnu hikoilevan yhtään. Tai oletan että hikoilee, mutta hiki ei haise tippaakaan. En liioittele - esim. hänen sukkapyykkinsä ei haise *miltään* Käsittämätöntä mutta totta.
Voisin kuvitella, äiti äitini voisi helposti käyttää samoja rintsikoita kolmekin kuukautta ilman että niitä huomaisi likaisiksi.
sen verran kyllä hikoilen, muuten en pese joka käytön jälkeen, mutta illalla yleensä aina huuhtasen ne, poistaa päivän hien/lian jotenkin ja pysyy kuosissa/parempana pidempään. Tai sit vaan luulen niin :)
Käyn aamulla suihkussa ja laitan puhtaat alusvaatteet, myös rintsikat. Rintsikat on mulla ainakin suht' lähellä kainaloita ja kyllä mä hikoilen kainaloista vähän joka päivä.
Ainoastaan urheilurintsikoita saatan käyttää parikin kertaa pesemättä, koska harrastan juoksemista ja hiihtoa, eikä ulkona kukaan haista vaikka haisisinkin vähän vanhalle hielle. Jos menen salille, laitan puhtaat.
n40
Ajatuskin pitkään samoja ALUSvaatteita käyttävistä palstamammoista etoo. Ei ihme, että julkisilla paikoilla löyhkää usein inhottavasti.
Läskit riipputissit erittää liiveihinsä jos jonkinlaista mätiä.
Olen hoikka, eikä mun liivit likaannu. Pesen ne muutaman viikon välein, jos muistan. Ei ne ikinä haise tai näytä likaisilta.
mutta joka päivä aamusuihkun jälkeen laitan puhtaat alusvaatteet sekä sukat. Laitan myös puhtaan aluspaidan tai sukkiksetkin, näin talvella.
Työni on siisti toimistotyö, jossa en hikoile. Menen bussilla työmatkan, eli en siinäkään hikoamaan pääse. Urheilemassa kun käyn on sporttiliivit päällä, ne pesen käytön jälkeen.
Joten tavallisia liivejä pidän päällä n. viikon ennenkun pesen ne.
Jos sattuu olemaan hellettä tai muusta syystä hikoilen (esim. ostoksilla käydessä saattaa hiki tulla kun säntäilee ostoskeskuksessa kaupasta toiseen) heitän kotiin tullessa liivit pesuun.
Kesällä kun kuuma, käytän usein kevyempiä rintaliivejä, sellaisia mitkä ohutta kangasta =kuivuvat hetkessä kun ne pesee, josku bikinien yläosaa (menen usein rannalle töistä suoraan). Toki nuo vaativat vaatetukselta sen, ettei paista läpi mitä alla on (vert. nk. t-paita rntaliivit, joita voi käyttää tiukan trikoopaidankin kanssa jne.)
paitsi urheiluliivit, muuten en hikoile niin paljon tai eritä muitakaan likaavia nesteitä, että niitä tarvisi koko ajan pestä. Kuumat kesäpäivät voi olla sitten asia erikseen.
Pidän kotona eri rintsikoita kuin töissä, ja molemmilla on käyttö pesujen välillä vähintään muutama päivä.
pese joka päivä. Joka aamu suihkun jälkeen puen kyllä puhtaat vaatteet, myös alusvaatteet, päälleni, mutta koneellisen rintsikoita ja alushousuja pesen parin viikon välein. Likaisissa EN siis kulje.
tai sitten ostan muutamat halvat uudet rintsikat vuodessa, niin ei tarvitse pestä ollenkaan. Eivätkä muuten haise.